"Przegląd Międzynarodowy": nr 5/2018

07.06.2018
W piątym numerze tegorocznego Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać m.in. o tym, jak różne kraje podejmują próby konkurowania z usługą Netflix, co słychać w sprawie cyfryzacji radia w Holandii, Słowenii i Wielkiej Brytanii oraz jakie działania podejmują organy regulacyjne ds. mediów na rzecz środowisk osób niepełnosprawnych (Francja) i w kwestii promowania umiejętności korzystania z mediów (Chorwacja).
Belgia

Publiczny nadawca planuje wycofanie się z naziemnej telewizji cyfrowej

Belgijski flamandzkojęzyczny nadawca publiczny VRT z początkiem grudnia br. zamierza zrezygnować z transmitowania swoich programów w naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T, powołując się na „zmianę sposobu korzystania z mediów”. Koniec transmisji naziemnej dotyczy trzech głównych programów: VRT, Canvas i Ketnet, które obecnie dostępne są bezpłatnie w całym kraju. Według nadawcy, tylko 45 tys. osób korzysta obecnie z naziemnej telewizji cyfrowej jako jedynego sposobu odbioru jego programów, co kosztuje nadawcę ponad 1 mln EUR rocznie.

VRT chce zainwestować zaoszczędzone w ten sposób środki w swoją darmową platformę online VRT Nu, która ma ponad milion (1 125 tys.) zarejestrowanych użytkowników. VRT Nu oferuje transmisje na żywo wszystkich programów, a także dodatkowe funkcje, takie jak oglądanie z przesunięciem w czasie (catch-up) za pomocą elektronicznego przewodnika po programach (EPG) oraz wybrane audycje na żądanie.

Źródło: Broadband TV New, 18.05, Belgian pubcaster VRT terminates DTT broadcasts
 
Chorwacja

Dni Edukacji Medialnej

W kwietniu br. Chorwacka Agencja ds. Mediów Elektronicznych (AEM), we współpracy z UNICEF, zorganizowała Dni Umiejętności Korzystania z Mediów (Media Literacy Days) w celu edukacji dzieci, rodziców, nauczycieli i wychowawców oraz podnoszenia świadomości społecznej na temat umiejętności korzystania z mediów, postrzeganej jako jedna z kluczowych umiejętności potrzebnych do życia w XXI wieku.

Projekt odniósł duży sukces. Przystąpiło do niego wiele szkół i przedszkoli, uniwersytetów, bibliotek, stowarzyszeń i podmiotów medialnych. W ponad sześćdziesięciu chorwackich miastach odbyły się różne wydarzenia, wykłady i warsztaty na temat umiejętności korzystania z mediów zorganizowane i koordynowane przez AEM.

Ponadto, we współpracy z UNICEF, Agencja wydała pierwszą chorwacką książkę na temat umiejętności korzystania z mediów, a także broszurę pod tytułem Dzieci i media, przeznaczoną dla rodziców i opiekunów. Publikacje te zawierają informacje na temat: jak korzystać z mediów w rodzinach z dziećmi, jak korzystanie z mediów równoważyć innymi działaniami, w jaki sposób media mogą wspierać naukę i hobby oraz co dzieci powinny wiedzieć, aby bezpiecznie korzystać z Internetu, mediów społecznościowych i aplikacji mobilnych. Wydawnictwa rozpowszechniano w bibliotekach i szkołach, a wersje elektroniczne tych publikacji można pobrać ze specjalnej strony internetowej poświęconej edukacji medialnej. Na tej samej stronie przygotowano też materiały pomocnicze dla nauczycieli do prowadzenia zajęć z edukacji medialnej w przedszkolach i szkołach, podzielone na cztery grupy wiekowe (w kwietniu zarejestrowano ponad 15 tys. pobrań).

Dodatkowo, w wiodących mediach zostały zorganizowane interaktywne warsztaty pod hasłem „Spotkania dzieci z mediami” z udziałem 90 grup dzieci (około tysiąca uczestników), podczas których profesjonaliści pokazywali jak działają media i w jaki sposób przygotowywane są treści medialne.

Źródło: EPRA, 09.05, Media Literacy Days

Francja

Media audiowizualne wobec potrzeb osób niepełnosprawnych

Pod koniec maja br. francuski regulator audiowizualny (CSA) opublikował sprawozdanie za 2017 rok obejmujące trzy obszary dotyczące potrzeb osób niepełnosprawnych w dziedzinie mediów audiowizualnych:

- poziom dostępności programów telewizyjnych dla osób z niepełnosprawnością sensoryczną;
- obraz osób niepełnosprawnych na antenie (ujęcie ilościowe i jakościowe);
- poziom zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez przedsiębiorstwa audiowizualne.

Tegoroczne sprawozdanie CSA informuje też o działaniach na rzecz środowisk osób niepełnosprawnych, jakie regulator podjął w ubiegłym roku oraz zaplanował na rok 2018. W planach jest m.in. nakłanianie nadawców do zwiększenia obecności osób niepełnosprawnych na antenie poprzez określenie wskaźnika postępu w tej dziedzinie (w 2017 r. udział osób niepełnosprawnych wśród wszystkich osób objętych badaniem wyniósł jedynie 0,6%) oraz opracowania, we współpracy z Ministerstwem właściwym ds. osób niepełnosprawnych, Karty dotyczącej sposobu prezentowania niepełnosprawności w mediach audiowizualnych, w tym leksykonu wyrażeń i zwrotów, które z jednej strony unikają raniącego te osoby języka, a z drugiej – nie ograniczają się wyłącznie do współczucia.

Źródła:  CSA.fr, 29.05, Handicap et Télévision - Bilan 2017 et actions 2018 du CSA ; EPRA,  30.05, CSA continues its work to encourage  accessibility of programmes and of audiovisual sector in general
 
CSA: Karta deontologii dla członków Rady, pracowników Biura i ich współpracowników

Wydana na początku maja br. Karta deontologii zbiera w jednym miejscu zasady deontologiczne obowiązujące osoby pełniące funkcje członków Wysokiej Rady ds. Audiowizualnych (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel) oraz wszystkie osoby pracujące na rzecz Rady (pracownicy etatowi i nieetatowi, stażyści, praktykanci) i współpracujące z Radą oraz z Biurem. Zastępuje ona Kodeks deontologii członków Rady z 2003 roku oraz Kartę deontologii pracowników Biura z 2008 r. Celem nowej Karty jest poinformowanie adresatów o ich obowiązkach i powinnościach oraz ochrona przed ryzykiem, na jakie mogą być narażeni. 

Zawarte w Karcie zasady wywodzą się z przepisów ustawowych i wykonawczych oraz orzecznictwa. Karta zawiera także rozdział dot. dobrych praktyk. Zasady ogólne są identyczne dla wszystkich adresatów Karty, natomiast zasady kierunkowe różnią się poziomem szczegółowości/ zaawansowania/ poziomem odpowiedzialności w zależności od tego, czy adresowane są do członków Rady czy do pozostałych osób.  

Jak głosi Komunikat prasowy na stronie CSA, nowa Karta deontologii jest wyrazem transparentności organu w sprawowaniu swojej roli oraz jego niezależności wobec władz publicznych i podmiotów rynkowych.  

Źródła: CSA.fr, 02,05, Une nouvelle charte de déontologie pour le CSA ; CSA.fr, 02.05, Communiqué du mercredi 02 mai 2018
 

Hiszpania

Bankructwo małych nadawców?

Duopol koncernów Mediaset i Atresmedia, który kontroluje ponad 85% hiszpańskiego rynku reklamy telewizyjnej i 50% rynku oglądalności, powoduje niskie notowania i milionowe straty wśród mniejszych programów telewizji cyfrowej. Ogólnokrajowi nadawcy, tacy jak Trece, DKiss i TEN, w ciągu zaledwie dwóch lat odnotowali łączną stratę w wysokości 44 mln EUR. Bardzo trudną sytuację finansową ma także Real Madryt TV - przy rocznym budżecie wynoszącym 30 mln EUR, program ten ma tylko 0,3% udziału w widowni. Każdy z wymienionych programów płaci około 5 mln EUR rocznie za koncesję SD, a w przypadku Realu Madryt - 7 milionów za HD. Oznacza to około 60% ich rocznych kosztów, przy czym mniejsi nadawcy telewizji cyfrowej, nadawcy regionalni i płatne programy telewizyjne mogą wykorzystać jedynie 300 mln EUR z dochodów  reklamowych. Natomiast Mediaset i Atresmedia kontrolują segment o wartości około 2 mld EUR rocznie.

Źródło: Advanced Television, 30.04, Spain: smaller DTT channels face bankruptcy
 

Nowy regionalny nadawca publiczny

W Hiszpanii rozpoczął nadawanie nowy regionalny publiczny nadawca telewizyjny À Punt adresowany do społeczności Walencji we wschodniej części kraju. Przy publicznym finansowaniu w wysokości 55 mln EUR, nadawca planuje w ciągu trzech lat osiągnąć udział w rynku widowni na poziomie 8%, czyli średniego udziału wszystkich 13 regionalnych programów telewizyjnych w Hiszpanii. Á Punt planuje wydać 20,2 mln EUR na treści telewizyjne i produkcję, przy wydatkach na wynagrodzenia w wysokości 22,9 mln EUR.

Źródło: Advanced Television, 01.05, New regional pubcaster in Spain
 

Holandia

Rośnie popularność radia cyfrowego

Radio cyfrowe w Holandii staje się coraz bardziej popularne. Na początku bieżącego roku sprzedano ponad 885,5 tys. odbiorników DAB+, podczas gdy w ostatnim kwartale 2017 roku – ok. 52 tys.  Dane na temat sprzedaży obejmują również radia samochodowe. W ubiegłym roku 37% z prawie 419 tys. nowych samochodów sprzedanych w Holandii miało w wyposażeniu standardowym DAB+. Liczba Holendrów posiadających radio DAB+ niemal podwoiła się w ciągu 2017 roku. Jeśli wzrost będzie kontynuowany na podobnym poziomie, w tym roku zostanie osiągnięty magiczny limit 1 mln sprzedanych odbiorników DAB+. Niewątpliwy wpływ na wzrost popularności cyfrowego radia ma trwająca kolejny już rok jego promocja w programach naziemnych stacji radiowych. Emitowane są reklamy, w których DAB+ określane jest jako „cyfrowy następca FM”. Ostatnio Komisja Kodeksu Reklamy orzekła, że ​​ten tekst nie wprowadza w błąd.

Źródło: Radio.NL, 01.05, Nederland: Meer dan 885.500 DAB+-ontvangers verkocht
 
Dofinansowanie dla regionalnych nadawców na nadawanie w DAB+

Regionalni nadawcy publiczni w tym i przyszłym roku otrzymają od rządu pieniądze na emisję programu w systemie DAB+. W tym roku będzie to 350 tys., a w przyszłym 400 tys. EUR. Rząd zakłada, że koszty transmisji radiowych DAB+ regionalnych nadawców od stycznia 2020 będą, podobnie jak inne formy dystrybucji, jak FM, kabel, Internet, DVB-T i satelita, finansowane przez samych nadawców.

Źródło: radiofreak.nl, 01.05, Regionale omroepen krijgen nog twee jaar extra geld voor DAB+
 
Litwa

Sąd podtrzymał decyzję regulatora

Naczelny Sąd Administracyjny Litwy oddalił apelację operatora kablowego Init dotyczącą czasowego zawieszenia rozprowadzania rosyjskiego kanału RTR Planeta. Litewska Komisja ds. Radia i Telewizji (RTK) w połowie lutego br. nakazała wszystkim operatorom kablowym wstrzymanie rozprowadzania rosyjskiego programu, znanego też jako RTR Rossija, na okres jednego roku. W kwietniu regulator ukarał operatora Init grzywną w wysokości 150 tys. EUR za nieprzestrzeganie tej decyzji.

Źródło: Broadband TV News, 08.05, Lithuanian cableco Init loses appeal
 
Słowenia

Radio cyfrowe w Słowenii

Słowenia opracowała plan przejścia radiofonii na nadawanie cyfrowe. Jeśli plany będą kontynuowane, duże publiczne i komercyjne stacje przestaną nadawać na falach FM 22 lutego 2022 r. Od września 2016 r., po kilku latach testów, w Słowenii za pośrednictwem DAB+ odbierać można 12 krajowych stacji radiowych. Siedem programów pokrywa około 70% terytorium kraju, w tym duże miasta i główne autostrady. Oprócz czterech stacji publicznych (Radio Prvi, Val 202, Ars i Radio Słowenia International), w DAB+ można również słuchać stacji komercyjnych: Radio 1, Radio 2, Radio Centrum, Radio Antena, Radio Bob, Ognjišče Radio, Rock Radio i Radio Glasbeni. To, czy plany rządu zostaną faktycznie wdrożone, nie jest jeszcze przesądzone. Oficjalne dane dotyczące sprzedaży odbiorników DAB+ w Słowenii nie są jeszcze znane. Do tej pory jedynym krajem na świecie, który w dużej mierze zaprzestał nadawania w FM, jest Norwegia. Szwajcaria zrobi to etapami między rokiem 2020 a 2024. W Danii planuje się wyłączenie FM w 2021 roku, chociaż wiele lokalnych stacji jest temu przeciwnych.

Źródło: Radio.NL, 15.05, Slovenië wil FM in 2022 afschakelen
 

Wielka Brytania

Czy można konkurować z Netflixem?

BBC, Channel 4 i ITV prowadzą rozmowy na temat wspólnej brytyjskiej usługi streamingowej, która pozwoliłaby im rywalizować z Netflixem i Amazon Prime Video. Według BARB, Netflix posiada stałą bazę 8,2 mln gospodarstw domowych, Amazon dociera do  4,3 mln gospodarstw, a Now TV 1,5 mln. To nie pierwszy raz, kiedy miały miejsce rozmowy o utworzeniu platformy wspieranej przez nadawców publicznych. W marcu 2016 r. toczyły się rozmowy między BBC i ITV na temat połączonej transmisji strumieniowej, w które zaangażowany był również NBC Universal. Również wcześniej, w 2007 r. nadawcy publiczni usiłowali połączyć swoje oferty online w ramach tzw. projektu Kangaroo, ale projekt ten został odrzucony przez Komisję ds. Konkurencji dwa lata później.

Źródło: Broadband TV News, 08.05, UK PSBs in talks to take on Netflix
 
Słuchalność DAB przekroczyła 50%

Według danych RAJAR za I kwartał 2018 roku, audytorium cyfrowego radia w Wielkiej Brytanii osiągnęło poziom 50,9%, w porównaniu do 47,2% rok wcześniej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rząd powinien teraz przeprowadzić ocenę postępów radia cyfrowego i określić kolejne kroki.  Wzrostowi dostępności towarzyszy rozwój zasięgu krajowego i lokalnego DAB, który jest obecnie odbierany na ponad 90% terytorium Zjednoczonego Królestwa. Ma to związek  z wprowadzeniem dodatkowych 435 cyfrowych nadajników, w ramach programu wspieranego przez rząd i nadawców. Ponieważ DAB stał się szerzej dostępny, uruchomiono więcej rozgłośni DAB, zapewniając słuchaczom znacznie większy wybór stacji. Dzięki tym zmianom większość mieszkańców Wielkiej Brytanii ma teraz dostęp do ponad pięćdziesięciu stacji DAB, a w kilku dużych miastach - powyżej siedemdziesięciu.

Źródło: getdigitalradio.com, The majority of radio listening is now digital, dostęp 28.05
 
Konsultacje w sprawie stereotypów w reklamie

Urząd ds. Standardów Reklamowych prowadzi konsultację w sprawie sposobów zwalczania stereotypów związanych z płcią w reklamach. Proponuje ona wprowadzenie do Kodeksu Reklamy nowych zasad, zgodnie z którymi w reklamach nie będzie można  używać stereotypów związanych z płcią, które mogłyby spowodować krzywdę lub prowadzić do poważnej obrazy. Konsultacje odbywają się po wydaniu przez ASA opublikowanego w zeszłym roku raportu - Przedstawienia, postrzeganie i krzywda. Raport ten był podstawą dla wzmocnienia regulacji reklam zawierających stereotypowe role i cechy poszczególnych płci. Są to reklamy, które mogą: wyrządzić krzywdę, przyczyniając się do ograniczenia wyborów, aspiracji i możliwości ludzi, oraz wpływać na sposób, w jaki osoby wchodzą w interakcje ze sobą i na sposób, w jaki postrzegają swój własny potencjał. ASA stosuje już przepisy dotyczące przestępstw i odpowiedzialności społecznej w celu zakazania reklam zawierających stereotypy związane z płcią w związku z uprzedmiotowieniem, niewłaściwą seksualizacją i przedstawianiem niezdrowo szczupłych osób. Konsultacje zakończą się 26 lipca br.

Źródło: ASA.org.uk, Tackling harmful gender stereotypes in advertising
 
Wiadomości branżowe

Komputery tracą popularność jako urządzenia do oglądania wideo

Zgodnie z nowym raportem firm Conviva i nScreen Media, osoby, które streamingują treści telewizyjne, teraz wolą je oglądać na telewizorach podłączonych do Internetu niż na komputerach. Komputer coraz rzadziej jest używany jako  urządzenie wideo, choć jeszcze w 2016 roku był dominującym urządzeniem konsumpcji wideo premium. Dane Conviva pokazują, że w pierwszym kwartale 2016 r., między godziną 21.00 a 22.00 na komputerach średnio miało miejsce 5,4 mln odtworzeń, a na  podłączonych  telewizorach 5.1 mln. Zaledwie rok później liczba odtworzeń dla podłączonego telewizora wzrosła do 8,9 mln, czyli o 75%, a odtworzenia na komputerach  spadły o jedną trzecią, do 3,7 mln. Malejąca popularność komputerów jako urządzeń do oglądania wideo dała się zauważyć we wszystkich ośmiu krajach (Hiszpania, Norwegia, Wielka Brytania, Niemcy, USA, Chiny i Australia) biorących udział w badaniu.  Pozostają one jednak wciąż najważniejszym urządzeniem do oglądania filmów premium w Chinach, Kanadzie, Australii i Norwegii. Wśród tych krajów wyróżniają się Chiny, gdzie liczba odtworzeń wideo na komputerach spadła gwałtownie  w pierwszym kwartale  2016 r., z 72% do 58%. Tylko w czterech z badanych krajów (Wielka Brytania, USA, Hiszpania i Norwegia) dominuje korzystanie z telewizora.

Źródło: Broadband TV News, 10.05, Connected TV usage surges PC viewing down
 
Konkurencja dla Netflixa

France Télévisions, ZDF i RAI podjęły kroki w celu stworzenia wspólnej platformy VOD, która mogłaby stanowić konkurencję dla usługi Netflix. Podczas festiwalu Séries Mania w Lille, trzej nadawcy zaprezentowali francusko-włosko-niemiecką koprodukcję o Leonardo da Vinci i poinformowali o stworzeniu grupy pod nazwą Alliance (Sojusz), której celem jest „możliwość finansowania i oferowania widzom większych projektów fabularnych”. Grupa zamierza tworzyć prestiżowe seriale telewizyjne o wysokim budżecie. Ścisła współpraca nadawców publicznych z wyżej wymienionych trzech państw powiązana jest z „uprzywilejowanymi” partnerstwami z RTVE (Hiszpania), RTBF (Belgia), VRT (Belgia) i RTS (Szwajcaria). Zaproszenie do dołączenia do sojuszu zostało również rozszerzone na innych europejskich nadawców, aby umożliwić wymianę prestiżowych seriali telewizyjnych. Ogłoszono już trzy nowe wspólne projekty, z których pierwszym jest ośmioczęściowy serial o życiu i twórczości Leonarda da Vinci. Zostanie on wyprodukowany przez LuxVide i Beta Film, z budżetem, który France TV szacuje na 2,5 do 3,5 mln EUR za godzinę. Pozostałe dwa to wspólne przedsięwzięcia France TV i RAI z budżetami w wysokości około 2 mln EUR za odcinek. Są to Mirage, historia szpiegowska wyprodukowana przez francuską firmę producencką Lincoln TV, która zostanie nakręcona w Dubaju na początku 2019 roku, oraz Wieczne Miasto, którego akcja ma miejsce w Rzymie w latach sześćdziesiątych. Kilka dni wcześniej pięć skandynawskich programów TV (z Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii i Islandii) ogłosiło sojusz Nordic 21, by co roku produkować kilkanaście seriali. Jak powiedział wiceprezes ZDF odpowiedzialny za stosunki międzynarodowe, następnym krokiem może być stworzenie „platformy treści europejskich”.

Źródło: Broadband TV News, 04.05, European pubcasters join to fight Netflix
 
Jak dotrzeć z reklamą do „telewizyjnych” użytkowników YouTube?

Serwis YouTube przygotowuje dla  reklamodawców nową ofertę dotarcia do tych użytkowników, którzy nie oglądają tradycyjnej telewizji, a oferowane przez YouTube treści oglądają za pośrednictwem telewizora.  Przedstawiciele serwisu twierdzą, że telewizory podłączone do Internetu stanowią najszybciej rozwijającą się kategorię urządzeń w grupie abonentów płatnej telewizji. O ile ponad połowa filmów na YouTube oglądana jest z kont mobilnych, to ponad 150 mln godzin treści YouTube dziennie użytkownicy oglądają na ekranach telewizorów, co stanowi 50% wzrost  w ciągu ostatniego półrocza.

Trzy nowe propozycje YouTube odnośnie reklam to:

1. Dotarcie do tzw. „light TV viewers”, którzy większość programów telewizyjnych i treści wideo oglądają online i znacznie rzadziej subskrybują płatną telewizję – w ciągu najbliższych miesięcy YouTube ma opracować dla tej grupy nowy segment widowni w systemie reklamowym AdWords.

2. YouTube na ekranach telewizorów: po raz pierwszy reklamodawcy będą mogli dotrzeć do odbiorców na ekranach telewizyjnych za pośrednictwem systemu AdWords i usługi DoubleClick Bid Manager. To rozwiązanie wykorzysta obecną możliwość adresowania reklam do widzów YouTube na smartfonach, tabletach i komputerach.

3. Począwszy od czwartego kwartału 2018 r. w niektórych amerykańskich sieciach kablowych treści z  zasobów YouTube TV będą dostępne jako rozszerzenie Google Preferred, programu reklam dla najpopularniejszych 5% kanałów YouTube. Google i YouTube planują rozpoczęcie sprzedaży tych zasobów od wiosny 2019 r.

Źródło: Advanced Television, 30.04, YouTube rolling out ad services to TV
 
 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Ewa Murawska-Najmiec
Iwona Piekarska
Katarzyna Twardowska
 

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie