Katalog kompetencji cyfrowych małych firm
22.04.2016
Organizacja pozarządowa Centrum Cyfrowe Projekt: Polska przygotowała raport z badań dotyczących kompetencji cyfrowych w polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach. Ich kondycja, funkcjonowanie i plany na przyszłość są bezpośrednio związane z rozwojem polskiej gospodarki, ponieważ to właśnie one zatrudniają 67 proc. wszystkich osób aktywnych zawodowo.
Powstały raport „
Katalog kompetencji cyfrowych małych firm” podsumowuje poziom „ucyfrowienia” mikro, małych i średnich przedsiebiorstw (w skrócie MŚP), zwracając uwagę, że tylko jedna trzecia osób zatrudnionych w tych firmach na co dzień wykorzystuje komputer i Internet w swojej pracy. Istnieją więc duże zaległości w tej dziedzinie, których nadrabianie podniosłoby ekonomiczny potencjał przedsiębiorstw. Raport nie przedstawia jednak wystandaryzowanego wzoru, według którego miałby przebiegać proces informatyzacji, gdyż według autorów raportu nie istnieje jeden model MŚP. Różnice pomiędzy poszczególnymi firmami i branżami są zbyt duże, żeby rozwijały się według tych samych reguł - czytamy w opracowaniu.
Kolejnym wnioskiem z raportu jest wskazanie, że poszczególne firmy wprowadzając rozwiązania teleinformatyczne powinny brać pod uwagę przede wszystkim obszary swojego kluczowego działania, ponieważ w każdym z nich można uzyskać inne korzyści. Szczegółowe ich omówienie jest jedną z najmocniejszych stron publikacji. Autorzy raportu wyróżniają kilka kluczowych obszarów działania: sprzedaż, komunikacja i promocja, klienci, produkt lub usługa, rynek i konkurencja, prowadzenie firmy. Dla każdego z nich wskazane są różne rodzaje benefitów, jakie wynikają z ich wprowadzenia oraz rodzaje wymaganych kompetencji.
Wspólną korzyścią z wprowadzenia nowoczesnych technologii w prowadzeniu przedsiębiorstwa jest zdaniem autorów raportu wypracowanie dodatkowych zysków. Oszczędza się też czas, a z tego wynika także oszczędność pieniędzy.
Potrzeba edukacji
Pomimo ewidentnych zalet, wprowadzanie rozwiązań teleinformatycznych napotyka jednak na trudności. Jedną z najpoważniejszych jest bariera finansowa. Nie każdą firmę stać na tego typu inwestycje. Brak doświadczeń na tym polu także stanowi przeszkodę. Trudno wymagać, aby bez zrozumienia zalet danego narzędzia i przy braku umiejętności cyfrowych przedsiębiorcy byli entuzjastami nieznanych sobie rozwiązań.
Brak wiedzy wiąże się też z sytuacjami, w których przedsiębiorcy padli ofiarą nieuczciwych podwykonawców, co zraziło ich do nowych technologii. Wśród osób o dużej wiedzy i chęci rozwoju własnej firmy pojawia się też obawa o bezpieczeństwo, wynikająca jednak ze świadomości mniej lub bardziej realnych zagrożeń teleinformatycznych. Autorzy raportu podkreślają też kwestię często nieprzejrzystych i zmieniających się przepisów prawa, które również powstrzymują właścicieli firm przed daleko idącymi inwestycjami.
Jednym z istotnych wniosków z raportu jest więc potrzeba szeroko pojętej edukacji, która uświadamiałaby zalety informatyzacji w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Raport „
Katalog kompetencji cyfrowych małych firm” może być przydatny dla każdego właściciela i pracownika przedsiębiorstwa, w którym rozważane jest wprowadzanie nowych rozwiązań cyfrowych.