Komu potrzebna jest edukacja medialna?
05.01.2016
„O potrzebie edukacji medialnej w Polsce” – publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Umiejętność świadomego korzystania z mediów jest niezbędnym warunkiem rozwoju społeczeństwa informacyjnego, sprawnego funkcjonowania demokracji, zwiększenia sprawności państwa i skuteczności jego administracji, wzrostu gospodarczego związanego z ekspansją sektora informacyjnego oraz obniżenia barier dostępu do wiedzy.
Publikacja
„O potrzebie edukacji medialnej w Polsce” przygotowana przez Polski Komitet ds. UNESCO oraz KRRiT składa się z kilkunastu artykułów poświęconych m.in. kompetencjom medialnym i cyfrowym różnych grup wiekowych w Polsce oraz wpływowi mediów na funkcjonowanie dzieci i młodzieży. Wśród autorów znaleźli się naukowcy, praktycy edukacji medialnej i przedstawiciele instytucji związanych z mediami
m.in. prof. Wiesław Godzic i dr. hab Piotr Drzewiecki, dr Dominik Batorski i Ewa Murawska-Najmiec.
Autorzy, poza analizą przedstawiają także rekomendacje dotyczące niezbędnych działań wynikających z dynamicznego rozwoju cywilizacji medialnej.
Edukacja medialna jest procesem, który powinien dotyczyć wszystkich grup wiekowych i społecznych. Użytkownik mediów powinien znać język mediów, zasady nimi rządzące, umieć pozyskiwać, przetwarzać, weryfikować i przekazywać informacje.
KRRiT jest prekursorem instytucjonalnych działań na rzecz edukacji medialnej w Polsce. Jej obecną rolę w tym zakresie określa ustawa o radiofonii i telewizji, zgodnie z którą do zadań Krajowej Rady należy upowszechnianie umiejętności świadomego korzystania z mediów (edukacji medialnej) oraz współpraca z innymi organami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami w zakresie edukacji medialnej (Art. 6. ust 2 pkt 13 u.r.t.).
Elektroniczna wersja publikacji O potrzebie edukacji medialnej w Polsce znajduje się
tutaj.