Nowe procedury pomiaru głośności reklam

17.01.2013
KRRiT 18 grudnia 2012 roku wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży. Rozporządzenie określa procedury pomiaru poziomu głośności reklam i telesprzedaży emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej. Zacznie ono obowiązywać od 26 stycznia 2013 roku.
Konsola radiowa

Zmiany rozporządzenia dotyczą sposobu dokonywania pomiaru głośności emitowanych reklam i telesprzedaży i polegają na dostosowaniu polskich przepisów do odpowiednich zaleceń Europejskiej Unii Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.

Rozporządzenie z 18 grudnia 2012 roku zmienia poprzednie rozporządzenie z czerwca 2011 roku i wprowadza powszechnie uznane metody pozwalające regulatorowi kontrolować  głośność  reklam i audycji w warunkach typowych dla ich odbioru, poprzez wprowadzenie czytelnych procedur, które nie będą uciążliwe, ani też szczególnie kosztowne dla nadawców.

Kryteria wymagane w rozporządzeniu z  czerwca 2011 roku były bardzo rygorystyczne oraz w wymiarze technicznym, niezwykle trudne do wdrożenia przez nadawców. W praktyce uczyniło to przepisy niemożliwymi do egzekwowania. Dlatego  KRRiT zdecydowała o podjęciu intensywnych  prac nad zmianą rozporządzenia z czerwca 2011 roku i implementację rekomendacji EBU. 

Podjęta przez KRRiT w 2010 roku (tj. jeszcze przed wypracowaniem przyjmowanej obecnie przez większość krajów europejskich instrukcji EBU-R-128) inicjatywa regulacyjna, zmierzająca do zniwelowania rażących różnic w poziomie głośności pomiędzy audycjami, a reklamami, należała wówczas do działań pionierskich. (rozporządzenie KRRiT z dnia 30 czerwca 2011 roku), a podjęte z nadawcami w tamtym czasie rozmowy  odegrały bardzo ważną i pozytywną rolę,  pozwalając wypracować nowe procedury.

20 grudnia 2012 roku KRRiT przekazała projekt rozporządzenia wraz z załącznikiem technicznym i uzasadnieniem do RCL. 11 stycznia 2013 roku rozporządzenie zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Zacznie ono obowiązywać 14 dni po jego publikacji. Dodatkowo, w celu zapewnienia transparentności działań kontrolnych regulatora,  zostało opublikowane obszerne i szczegółowe stanowisko KRRiT, w którym opisano m. in. platformę pomiarową, jaka będzie wykorzystywana w procesie monitorowania poziomu głośności reklam w odniesieniu do audycji.

 

 

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie