Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Zmiany rozporządzenia dotyczą sposobu dokonywania pomiaru głośności emitowanych reklam i telesprzedaży i polegają na dostosowaniu polskich przepisów do odpowiednich zaleceń Europejskiej Unii Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.
Rozporządzenie z 18 grudnia 2012 roku zmienia poprzednie rozporządzenie z czerwca 2011 roku i wprowadza powszechnie uznane metody pozwalające regulatorowi kontrolować głośność reklam i audycji w warunkach typowych dla ich odbioru, poprzez wprowadzenie czytelnych procedur, które nie będą uciążliwe, ani też szczególnie kosztowne dla nadawców.
Kryteria wymagane w rozporządzeniu z czerwca 2011 roku były bardzo rygorystyczne oraz w wymiarze technicznym, niezwykle trudne do wdrożenia przez nadawców. W praktyce uczyniło to przepisy niemożliwymi do egzekwowania. Dlatego KRRiT zdecydowała o podjęciu intensywnych prac nad zmianą rozporządzenia z czerwca 2011 roku i implementację rekomendacji EBU.
Podjęta przez KRRiT w 2010 roku (tj. jeszcze przed wypracowaniem przyjmowanej obecnie przez większość krajów europejskich instrukcji EBU-R-128) inicjatywa regulacyjna, zmierzająca do zniwelowania rażących różnic w poziomie głośności pomiędzy audycjami, a reklamami, należała wówczas do działań pionierskich. (rozporządzenie KRRiT z dnia 30 czerwca 2011 roku), a podjęte z nadawcami w tamtym czasie rozmowy odegrały bardzo ważną i pozytywną rolę, pozwalając wypracować nowe procedury.
20 grudnia 2012 roku KRRiT przekazała projekt rozporządzenia wraz z załącznikiem technicznym i uzasadnieniem do RCL. 11 stycznia 2013 roku rozporządzenie zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Zacznie ono obowiązywać 14 dni po jego publikacji. Dodatkowo, w celu zapewnienia transparentności działań kontrolnych regulatora, zostało opublikowane obszerne i szczegółowe stanowisko KRRiT, w którym opisano m. in. platformę pomiarową, jaka będzie wykorzystywana w procesie monitorowania poziomu głośności reklam w odniesieniu do audycji.