Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Monitoring został przeprowadzony w czerwcu i lipcu 2011 roku, m.in. po licznych skargach widzów do KRRiT.
Celem monitoringu było spawdzenie, czy nadawcy dbają, by poziom głośności emitowanych reklam i telesprzedaży nie przekraczał poziomu głośności audycji je poprzedzających.
Takie postępowanie na nadawców nakłada rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 3 czerwca 2004 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży (Dz. U. Nr 150, poz. 895).
Badanie 58 nadawców
Pomiar głośności emitowanych reklam u 58 nadawców prowadził, na zlecenie KRRiT, Uniwersytet Muzyczny w Warszawie. Badanie prowadzono zgodnie z algorytmami podanymi w rozporządzeniu.
Dodatkowo te same bloki reklamowe w celach badawczych zmierzono z wykorzystaniem algorytmu (ITU-R BS 1770-2) zawartego w zaleceniu Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, agencji ONZ.
Monitoring odbywał się w dni powszednie.
Wciąż za głośno
Wyniki wskazały, że w 43 programach nadawcy nie zrealizowali obowiązku nałożonego na nich przepisami rozporządzenia.
Szczególnie dotyczy to grupy programów, w których przekroczenia głośności emitowanych reklam były powyżej 3 dB, czyli zauważalnej zmiany głośności związanej z podwojeniem mocy sygnału. Do grupy tej należą: Polsat, Polsat 2, Polsat Sport Extra, Polsat Sport, Polsat Play, Polsat Film, TV 4, religia.tv, TVN Turbo, TVP Sport, TVP Seriale, TVP Historia, TVP2, DOMO TV, TV Puls, Orange Sport, Ale Kino , TV Biznes, MiniMini, iTV, 4fun.tv, CSB TV, Kino Polska.
Do wszystkich nadawców, którzy nie przestrzegają przepisów określonych w rozporządzeniu KRRiT, Przewodniczący Krajowej Rady skierował pismo wzywające do zaprzestania łamania prawa. W przypadku nie zastosowania się do wezwania, Przewodniczący KRRiT może podjąć decyzję o nałożeniu na nadawcę kary wynikającej z art. 53 ustawy o radiofonii i telewizji.
Kolejne monitoringi głośności reklam będą prowadzone we wrześniu oraz w ciągu kilku najbliższych miesięcy.