Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Opracowanie uwzględniało programy rozpowszechniane zarówno przez nadawców będących w polskiej jurysdykcji w rozumieniu art.1a ustawy o radiofonii i telewizji, jak i nadawców zdelokalizowanych kierujących swoje programy w całości lub w przeważającej części na terytorium Polski.
Analiza przygotowana na zamówienie KRRiT przez firmę Gemius miała na celu przede wszystkim:
- zidentyfikowanie z nazwy polskich programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych;
- podanie adresu strony internetowej, pod którym programy te są dostępne;
- określenie charakterystyki programowej ww. programów;
- określenie formy finansowania (przychody z reklam, subskrypcja, inne formy);
- określenie właściwej jurysdykcji krajowej w rozumieniu art. 1a ustawy o radiofonii i telewizji i art. 2 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych oraz opisanie, które kryteria jurysdykcyjne zostały spełnione.
Porównując listę 225 wyodrębnionych w analizie witryn zawierającą wszystkie formy przekazu multimedialnego do listy 16 witryn świadczących jedynie usługi związane z programami telewizyjnymi, można stwierdzić, iż grupy te posiadają odmienną charakterystykę programową. Charakter uniwersalny przeważający na serwisach VOD ustępuje na rzecz charakteru tematycznego wśród programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych. Serwisy VOD najczęściej proponują na swoich stronach kilka bloków tematycznych. Często można spotkać podział kategorii na: rozrywkę, wiadomości, styl życia, porady lub materiały dla dzieci. Świadczy to o uniwersalnym charakterze serwisów VOD. Zaś programy telewizyjne kierowane są do konkretnej grupy odbiorców. W ten sposób programy te niejako skazują się na mniejszą popularność wśród użytkowników internetu, gdyż docierają do wybranej grupy ludzi.
Najchętniej wybieranym tematem wśród nadawców jest muzyka. Co czwarta witryna skierowana jest do miłośników muzyki (programy Eska Party TV, WAWA TV, VOX TV oraz Tuba TV). Następie można wskazać po 2 programy o tematyce uniwersalnej (Domel TV i TV Podkarpacka), światopoglądowej (Wolna Ludzkość i NTV), sportowej (Liga Mistrzów Onet i Sportowa Telewizja Internetowa), społecznej (Nasz Lublin 21 i Giżycko TV) oraz politycznej (TVP Parlament oraz Polityczna TV). Po jednym programie z zakresu religii (TV Odnowa) i biznesu (Capital24 TV). Wszystkie wymienione programy podlegają polskiemu prawu.
Opracowanie pozwala stwierdzić, iż polskie programy telewizyjne rozpowszechniane wyłącznie w systemie teleinformatycznym nie są jeszcze popularną formą komunikacji z użytkownikami. Zdecydowana większość stron mianująca się telewizjami internetowymi to witryny, które zamieszczają wcześniej przygotowane materiały video, możliwe do obejrzenia w dowolnym czasie przez użytkownika (VOD). Drugą kategorią witryn telewizyjnych są witryny, na których możemy obejrzeć programy stacji nadawanych pierwotnie drogą naziemną bądź satelitarną (tzw. simulcasting, czyli jednoczesne nadawanie w internecie programu emitowanego w sposób tradycyjny). Przykładami takich programów są np. stacje muzyczne typu Polo TV (polotv.pl), Eska TV (eska.tv), telewizja edukacyjna Edusat (edusat.pl/live/php), czy też telewizja religijna Trwam (tv-trwam.pl/index.php?section=live). Cieszą się one zdecydowanie większą popularnością niż programy nadawane wyłącznie w internecie. Znajduje to potwierdzenie w wynikach badania Megapanel Gemius/PBI, gdzie wyraźnie widać większą ilość użytkowników na witrynach simulcastingowych niż na witrynach, na których możemy znaleźć programy nadawane wyłącznie w systemach teleinformatycznych. Z pewnością jest to konsekwencją tego, iż witryny te znane są widzom z telewizji tradycyjnej, z której to widz czasami jest kierowany do internetu. Nie bez znaczenia jest również fakt dużej rozpoznawalności marki np. Eska TV lub Polo TV wśród miłośników muzyki, czy też głośnej w mediach Telewizji Trwam.
Internauci zdecydowanie bardziej preferują materiały VOD, które są dostępne na żądanie, aniżeli oczekiwanie na program, który nadawca nada w określonym terminie i o konkretnej porze. Wykluczyć należy jedynie ważne wydarzenie sportowe, do których widz nie ma dostępu za pomocą telewizji tradycyjnej. Obecnie programy nadawane wyłącznie w systemach teleinformatycznych pozostają niszową formą rozrywki i źródłem informacji. Powodem tego stanu rzeczy jest ich ograniczona treść (w większości nadawane są programy tematyczne), co powoduje, iż programy docierają tylko do pewnej, zamierzonej przez nadawcę grupy odbiorców. Ponadto można zauważyć, iż nadawcy ci nie posiadają zaawansowanego zaplecza technicznego i być może personalnego, oprawa graficzna programów jest mało atrakcyjna, co może skutkować mniejszym zainteresowaniem danym programem.
Z obserwacji rynku łatwo zauważyć, że największe i najbardziej znane telewizje kierują swoje zasoby w stronę produkcji materiałów VOD aniżeli w kierunku programów linearnych.
Lista programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych:
1.Tuba TV
2. Nasz Lublin 21
3.Capital 24 TV
4. TV Odnowa
5. Wolna Ludzkość
6. Giżycko TV
7. Liga Mistrzów Onet
8. NTV
9. TV Polityczna
10. Sportowa Telewizja Internetowa
11. TVP Parlament
12. TV Podkarpacka
13. Eska Party TV
14. Wawa TV
15. Vox TV
16. Domel TV