KRRiT nagrodziła najlepsze debiuty Teatru Polskiego Radia
21.09.2017
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po raz ósmy uhonorowała najciekawsze debiuty sezonu w słuchowiskach Teatru Polskiego Radia. Agata Skórska i Otar Saralidze zostali zwycięzcami w kategorii najlepszy debiut aktorski, a Mateusz Pakuła został nagrodzony za najlepszy debiut reżyserski. KRRiT wyróżniła także laureatów za najlepszy debiut kompozytorski i dramaturgiczny oraz debiut muzyczny.
Nagrodę
„Arete 2017” przyznano
Agacie Skórskiej, aktorce teatralnej, filmowej i telewizyjnej, absolwentce Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu. Debiutowała w 2016 r. w słuchowiskach dla dzieci Teatru Polskiego Radia pt. „Lojzik” oraz „Benek i przyjaciele”.
Za najlepszy aktorski debiut uhonorowano
Otara Saralidze, współpracującego z Teatrem Polskiego Radia od 2014 r., aktora teatralnego i filmowego, absolwenta Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Saralidze brał udział w słuchowiskach pt.: „Diabeł”, „Gdynia”, „Ogień”, „Odyseja Xięcia”, „Którzy upadają”. Aktualnie związany z Teatrem Dramatycznym w Warszawie.
Nagrodę
„Don Kichot 2017” za debiut reżyserski otrzymał
Mateusz Pakuła. Dramatopisarz, dramaturg, scenarzysta, wielokrotny finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Autor sztuk realizowanych jako spektakle teatralne na terenie całej Polski. W Teatrze Polskiego Radia debiutował reżyserując w formie słuchowiska autorską adaptację dramatu Iwony Korszańskiej pt. „Pawi tren”. Zrealizował także dramat „Kowboj Parówka”.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po raz trzeci uhonorowała debiut kompozytorski nagrodą
„Amadeusz 2017” oraz dramaturgiczny nagrodą
„Talanton 2017”.
Po raz drugi przyznano nagrodę
„Aojde 2017” za debiut muzyczny.
„Amadeusz 2017” trafił do
Piotra Salabera, kompozytora, pianisty oraz dyrygenta, tworzącego muzykę teatralną i filmową. Współpracownik telewizji, radia, teatrów dramatycznych w Polsce i za granicą, wykładowca akademicki. Piotr Salaber stworzył muzykę do słuchowisk: „Autobiografia Marii Konopnickiej”, „Autobiografia Bolesława Leśmiana”, „Uśmiech szczęścia” Josepha Conrada w reż. Janusza Kukuły oraz „Pułapka” Tadeusza Różewicza w reż. Julii Wernio.
„Talanton 2017” został przyznany
Izabeli Żukowskiej, dziennikarce muzycznej, powieściopisarce, autorce scenariuszy słuchowisk kryminalno-sensacyjnych pt. „Diabeł”, „Gdynia”, „Porwanie Maxa Lindera”, „Nad miastem anioły”, „Próba”, „Do widzenia, jutra nie będzie” emitowanych w radiowej Jedynce oraz Trójce.
Nagrodę
„Aojde 2017” za debiut muzyczny wręczono
Piotrowi Dąbrówce, autorowi muzyki i tekstów piosenek. Laureat interpretuje poezję śpiewaną, jest wokalistą – można go usłyszeć w ramach Studia Piosenki Teatru Polskiego Radia.
W imieniu KRRiT nagrodę
„Arete 2017” dla najlepszego aktora oraz
„Amadeusz 2017” za debiut kompozytorski wręczył prof. Janusz Kawecki.
Wśród dotychczasowych laureatów nagród znaleźli się reżyserzy: Janusz Głowacki (2010), Ingmar Villqist (2011), Agnieszka Lipiec-Wróblewska (2012), Adam Wojtyszko (2013), Andrzej Ferenc (2014), Julia Mark (2015), Mariusz Malec (2016) oraz aktorzy: Olena Leonenko (2010), Natalia Sikora (2011), Anna Czartoryska (2012), Anna Rokita i Michał Kościuk (2013), Angelika Kurowska i Dariusz Wnuk (2014), Marta Żmuda-Trzebiatowska i Karol Dziuba (2015), Joanna Kulig i Krzysztof Szczepaniak (2016).