Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Film przygotowany przez Fundację Citizen Project, Beata Staszyńska & Onno Hansen 2012
Media w edukacji czy edukacja do mediów? Umiejętności technologiczno - informatyczne czy raczej strona humanistyczna? Czego właściwie dotyczy edukacja medialna i dlaczego jest ona tak istotnym elementem kształcenia?
Żyjemy dziś w społeczeństwie informacyjnym, w którym dynamika ciągłych zmian w świecie mediów i ich ogromnej roli edukacyjnej nabierają coraz większego znaczenia.
Media i pedagogika
Media stanowią łącznik między człowiekiem, a kulturą stając się narzędziami gromadzenia, przetwarzania i generowania informacji. Rozwijają możliwości komunikowania się, udoskonalają formy i metody nauczania i uczenia się. Niosą też zagrożenia dla człowieka, zwłaszcza w sferze osobowościowej – potrzeb emocjonalnych i egzystencjalnych oraz zachowań jednostki.
Pedagogika natomiast, to należąca do nauk społecznych nauka o wychowaniu. Formułuje ona teorie, cele, treści, metody, środki i formy procesu wychowania, a także stanowi zasób wiedzy praktycznej na ten temat.
Przedmiotem zainteresowań pedagogiki medialnej są więc przede wszystkim:
Jednymi z najważniejszych celów tej stosunkowo nowej subdyscypliny jest niewątpliwie kształtowanie umiejętności selektywnego i dogłębnego odbioru mediów, a także świadomego uczestniczenia w nich w sposób kreatywny i odpowiedzialny.
Edukacja medialna
Równie ważną kwestią jest sama edukacja medialna, będąca praktycznym przełożeniem pedagogiki medialnej. Termin ten oznacza proces kształtowania i upowszechniania umiejętności świadomego i krytycznego korzystania ze środków społecznego przekazu we wszystkich grupach społecznych oraz wiekowych. Uwzględnia on również aspekt technologiczno - informatyczny i związane z nim umiejętności.
Edukacja medialna może obejmować różne treści i być realizowana w różnych formach w zależności od tego, który z wyszczególnionych celów chcemy osiągnąć i do kogo jest adresowana. Proces ten ma na celu kształtowanie kompetencji medialnych charakteryzujących świadomego i aktywnego odbiorcę przekazu medialnego.
Odbiorca ten, rozumiejąc m.in. stosowane w mediach mechanizmy tworzenia i selekcji informacji, potrafi nie tylko skutecznie i bezpiecznie korzystać z mediów tzn. krytycznie oceniać odbieraną treść, w tym reklamy i inne przekazy handlowe, ale także być aktywnym uczestnikiem współczesnego świata medialnego.
System edukacji powinien być dziś nastawiony na kształcenie całego społeczeństwa i przez całe życie, używając przy tym rozmaitych narzędzi i metod tak, aby wybiegając w przyszłość oferować jednostkom adekwatne do dynamiki zachodzących zmian umiejętności i kompetencje.