Z okazji przypadającego 9 lutego Dnia Bezpiecznego Internetu, Mariya Gabriel, Komisarz UE ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży zaapelowała o większe wsparcie dla młodych ludzi w zakresie kształcenia umiejętności odpowiedzialnego korzystania z mediów, które chroniłoby ich przed dezinformacją w sieci.
Rzeczywistość online zapewnia młodym ludziom nieograniczone możliwości uczenia się i komunikowania, ale także tworzenia i udostępniania treści. Często to młodzi ludzie jako pierwsi odkrywają i korzystają z nowych platform społecznościowych, udostępniają aplikacje lub gromadzą się wokół społecznych inicjatyw - podkreśliła Mariya Gabriel w tekście zamieszczonym przez portal
euractiv.com.
W swojej wypowiedzi Komisarz nawiązała do Dnia Bezpiecznego Internetu organizowanego przez, finansowaną ze środków UE, sieć ośrodków Safer Internet Centres. Wydarzenie odbywa się na całym świecie w ramach
European Strategy for a Better Internet for Children .
To, co zaczęło się jako małe wydarzenie organizowane w kilku krajach 17 lat temu, przerodziło się
w coroczne globalne święto w 170 krajach, które obecnie gromadzi tysiące ludzi i organizacji.
W związku z wybuchem COVID-19, internet umożliwił ponad 100 milionom studentów i uczniów w Europie kontynuowanie nauki online.
Młodzi ludzie powinni wiedzieć, czy informacje, które pozyskują z sieci, są godne zaufania, czy pochodzą z zaufanego źródła, czy należy je udostępniać?
Niezależnie od tego, czy chodzi o rozpowszechnianie fałszywych wiadomości, istnienie internetowych baniek informacyjnych, czy też cyberprzemoc i radykalizację postaw, z niefiltrowanych dyskusji
i debat internetowych użytkownik może wydobyć zarówno najlepsze, jak i najgorsze informacje.
Miniony rok przyspieszył trendy w zakresie dezinformacji. Internauci, zalewani fałszywymi informacjami o wirusie, stali się świadkami powstania zjawiska „infodemii”, czyli epidemii informacyjnej.
Równolegle jednak, proces ten pokazał potrzebę korzystania z wiarygodnych źródeł informacji. 74% Europejczyków wyraża zaniepokojenie fałszywymi wiadomościami dotyczącymi COVID, a 85% twierdzi, że potrzebuje więcej informacji pochodzących ze świata nauki.
Według sondażu Eurobarometru z 2019 r. 41% młodych ludzi uważa, że w szkołach nie uczy się krytycznego myślenia i wiedzy o mediach w wystarczającym stopniu.
We wrześniu 2020 r. Komisja Europejska przyjęła
Plan działań w zakresie edukacji cyfrowej (2021-2027), który ma na celu zlikwidowanie przepaści cyfrowej i promowanie wysokiej jakości uczenia online w perspektywie lifelong learning (uczenia się przez całe życie). Plan wspiera systemy i instytucje edukacyjne w rozwijaniu ich możliwości cyfrowych, również poprzez pozyskiwanie infrastruktury i sprzętu.
Jeśli chcemy, aby Europa przewodziła transformacji cyfrowej, młodzi ludzie muszą być wyposażeni
w umiejętności i kompetencje cyfrowe – tłumaczy komisarz Gabriel.
Umiejętności cyfrowe są coraz częściej uznawane za warunek prawidłowego funkcjonowania i rozwoju w erze cyfrowej.
Konsultacje społeczne w sprawie
Planu działania w zakresie edukacji cyfrowej wykazały, że zarządzanie nadmiarem informacji w internecie, a więc rozróżnianie faktów od fałszywych informacji i treści oraz ochrona danych osobowych, to najważniejsze umiejętności i kompetencje cyfrowe XXI wieku.
Plan działania gromadzi dziennikarzy, nadawców, firmy technologiczne, społeczeństwa obywatelskie, władze publiczne wokół pomocy młodym ludziom w krytycznej ocenie mediów internetowych.