Bezpieczny internet w Unii Europejskiej

16.02.2021
Z okazji przypadającego 9 lutego Dnia Bezpiecznego Internetu, Mariya Gabriel, Komisarz UE ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży zaapelowała o większe wsparcie dla młodych ludzi w zakresie kształcenia umiejętności odpowiedzialnego korzystania z mediów, które chroniłoby ich przed dezinformacją w sieci.
Rzeczywistość online zapewnia młodym ludziom nieograniczone możliwości uczenia się i komunikowania, ale także tworzenia i udostępniania treści. Często to młodzi ludzie jako pierwsi odkrywają i korzystają z nowych platform społecznościowych, udostępniają aplikacje lub gromadzą się wokół społecznych inicjatyw - podkreśliła Mariya Gabriel w tekście zamieszczonym przez portal euractiv.com.

W swojej wypowiedzi Komisarz nawiązała do Dnia Bezpiecznego Internetu organizowanego przez, finansowaną ze środków UE, sieć ośrodków Safer Internet Centres. Wydarzenie odbywa się na całym świecie w ramach European Strategy for a Better Internet for Children .

To, co zaczęło się jako małe wydarzenie organizowane w kilku krajach 17 lat temu, przerodziło się
w coroczne globalne święto w 170 krajach, które obecnie gromadzi tysiące ludzi i organizacji.

W związku z wybuchem COVID-19, internet umożliwił ponad 100 milionom studentów i uczniów w Europie kontynuowanie nauki online.

Młodzi ludzie powinni wiedzieć, czy informacje, które pozyskują z sieci, są godne zaufania, czy pochodzą z zaufanego źródła, czy należy  je udostępniać?

Niezależnie od tego, czy chodzi o rozpowszechnianie fałszywych wiadomości, istnienie internetowych baniek informacyjnych, czy też cyberprzemoc i radykalizację postaw, z niefiltrowanych dyskusji
i debat internetowych użytkownik może wydobyć zarówno najlepsze, jak i najgorsze informacje.

Miniony rok przyspieszył trendy w zakresie dezinformacji. Internauci, zalewani fałszywymi informacjami o wirusie, stali się świadkami powstania zjawiska „infodemii”, czyli epidemii informacyjnej.
Równolegle jednak, proces ten pokazał potrzebę korzystania z wiarygodnych źródeł informacji. 74% Europejczyków wyraża zaniepokojenie fałszywymi wiadomościami dotyczącymi COVID, a 85% twierdzi, że potrzebuje więcej informacji pochodzących ze świata nauki.

Według sondażu Eurobarometru z 2019 r. 41% młodych ludzi uważa, że w szkołach nie uczy się krytycznego myślenia i  wiedzy o mediach w wystarczającym stopniu.

We wrześniu 2020 r. Komisja Europejska przyjęła Plan działań w zakresie edukacji cyfrowej (2021-2027), który ma na celu zlikwidowanie przepaści cyfrowej i promowanie wysokiej jakości uczenia online w perspektywie lifelong learning (uczenia się przez całe życie).  Plan wspiera systemy i instytucje edukacyjne w rozwijaniu ich możliwości cyfrowych, również poprzez pozyskiwanie infrastruktury i sprzętu.

Jeśli chcemy, aby Europa przewodziła transformacji cyfrowej, młodzi ludzie muszą być wyposażeni
w umiejętności i kompetencje cyfrowe
– tłumaczy komisarz Gabriel.

Umiejętności cyfrowe są coraz częściej uznawane za warunek prawidłowego funkcjonowania i rozwoju w erze cyfrowej.
Konsultacje społeczne w sprawie Planu działania w zakresie edukacji cyfrowej wykazały, że zarządzanie nadmiarem informacji w internecie, a więc rozróżnianie faktów od fałszywych informacji i treści oraz ochrona danych osobowych, to najważniejsze umiejętności i kompetencje cyfrowe XXI wieku.

Plan działania gromadzi dziennikarzy, nadawców, firmy technologiczne, społeczeństwa obywatelskie, władze publiczne wokół pomocy młodym ludziom w krytycznej ocenie mediów internetowych.

Podziel się!

Newsletter

Aktualności Drogowskazu Medialnego

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie