Jakość debaty publicznej
		
	25.03.2015
	
		O przebiegu kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi dyskutowano podczas seminarium dziennikarskiego pt. „Wybory samorządowe 2014 w telewizji ogólnopolskiej i regionalnej” zorganizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. To kolejna już dyskusja nadawców, dziennikarzy i naukowców dotycząca monitoringów przygotowywanych przez KRRiT w okresie kampanii wyborczych.  
	
	
	Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w związku z wyborami samorządowymi 2014 roku w dniach 1-14 listopada przeprowadziła szczegółową analizę kampanii wyborczej w mediach. Monitorowano główne wydania serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej, TVN, Polsatu i TV Trwam oraz audycje publicystyczne stacji: Polsat News, TVN24, TVP Info, TV Trwam i TVP1. Analizie poddano również media regionalne i lokalne telewizje kablowe.
 
Tematem przewodnim seminarium była ocena jakości debaty publicznej dotyczącej wyborów w mediach regionalnych i ogólnopolskich. Porównywano ekspozycję poszczególnych partii i tematykę analizowanych programów. Dokonano analizy jakościowej warsztatu dziennikarskiego i realizacji misji publicznej w poszczególnych stacjach telewizyjnych. W raporcie KRRiT i Uniwersytetu Warszawskiego znalazło się również studium przypadku dotyczące modelowych zachowań dziennikarskich w audycjach.
 
Wyniki monitoringu wykazały, że w mediach regionalnych poziom dyskursu był bardziej zrównoważony i merytoryczny niż w mediach ogólnopolskich. Prawie wszystkie monitorowane przed wyborami do samorządów stacje zachowały pluralizm w doborze gości do audycji.
 
W panelu kończącym seminarium profesor Janusz Adamowski, dziekan Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Lena Bretes-Dorożała, dyrektor TVP Poznań, Jerzy Sikora, szef sekretariatu programowego Polsat News, Michał Samul, zastępca dyrektora Pionu Informacji TVN 24 i Tomasz Sygut, zastępca dyrektora ds. TVP INFO zgłaszali wnioski dotyczące modyfikacji badań, tak by w przyszłości mogły być one w większym stopniu wykorzystywane przez  dziennikarzy i szefów anten. Goście doszli do wspólnego wniosku, że badania są potrzebne, powinny służyć poprawie jakości debaty w mediach, w czym świat nauki może pomóc.
 
Monitoring kampanii wyborów samorządowych 2014 wykonało na zlecenie KRRiT Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego. Podobny monitoring KRRiT przeprowadziła również przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku.
 
Więcej informacji:
 
Monitoring wyborczy telewizyjnych serwisów informacyjnych - raport
Monitoring wyborczy telewizyjnych programów publicystycznych - raport