Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Zależy nam, aby dyskusja na temat tak ważnego elementu demokracji, jakim są wybory stawała się̨ coraz bardziej profesjonalna. Dlatego zaprosiliśmy do niej zarówno nadawców, którzy relacjonują̨ przebieg kampanii, socjologów, którzy pewne procesy społeczne widzą z szerszej perspektywy, jak i przedstawicieli organizacji pozarządowych, którzy reprezentują̨ społeczeństwo obywatelskie – podkreślał rozpoczynając konferencję Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.
W trakcie spotkania poruszono kilka ważnych kwestii związanych ze zjawiskami, zachodzącymi w polskim społeczeństwie w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Podkreślano, że wiążą się one zarówno z bardzo dynamicznym rozwojem mediów, zmianami w życiu publicznym i politycznym, ale także rozwijającym się̨ sektorem organizacji pozarządowych, które edukują̨ i wspierają̨ zaangażowanie obywateli np. poprzez działania „pro frekwencyjne”.
Wspólna debata?
- Media działając na o wiele bardziej konkurencyjnym rynku niż̇ kilkanaście lat temu, rzadko skupiają̨ się̨ na merytorycznej dyskusji czy debacie. Warto zastanowić́ się̨, czy możliwe byłoby organizowanie debat wspólnie przez klika stacji. Na pewno pomogłoby nam wypracowanie i wspólne przestrzeganie standardów – podkreślał Jarosław Gugała z telewizji Polsat, który omawiał problemy dziennikarzy związane z relacjonowaniem kampanii wyborczych.
Rafał Metryku, wieloletni dziennikarz BBC przytaczał rozwiązania stosowane przez brytyjskiego nadawcę̨, które opierają̨ się̨ głownie na przestrzeganiu zasad etyki i wysokich standardach pracy.
Profesor Maciej Mrozowski analizując przebieg ostatnich kilku kampanii w Polsce podkreślał, ze główny ciężar ich relacjonowania spoczywa na telewizji, dla której przeciwwagą powinny być liczne spotkania kandydatów z wyborcami i ich bezpośredni kontakt z obywatelami (już niekoniecznie w obecności kamer). Jego zdaniem, w polskich kampaniach zdecydowanie brakuje takich elementów konfrontacji ze społeczeństwem.
Sporo emocji wzbudziły wyniki badań przytoczone podczas konferencji przez doktora Mikołaja Cześnika wskazujące, ze wysoka frekwencja wbrew powszechnej opinii, zwykle nie musi mieć bezpośredniego wpływu na to, jaki będzie ostateczny wynik wyborów. Jego zdaniem, wysoka frekwencja jest o wiele ważniejsza w kontekście budowania społeczeństwa obywatelskiego.
Jak informować o wyborach i programach politycznych?
W drugiej, warsztatowej części konferencji organizacje pozarządowe, w oparciu o dotychczasowe doświadczenia, zaproponowały rożne metody pozyskiwania informacji o programach wyborczych kandydatów i samych kandydatach.
Zaprezentowane zostały także spoty frekwencyjne i pomysły na rzetelne i ciekawe informowanie o wyborach. W ocenie organizacji ważne jest nie tylko ile czasu nadawcy poświecili na wybory, ale jaką jakość miały prezentowane przez nich przekazy. Zbyt mało miejsca poświeca się samemu aktowi uczestniczenia obywatela w wyborach.
Przedstawiono także wyniki monitoringu audycji informacyjnych i publicystycznych przeprowadzonego przed wyborami samorządowymi w 2010 r przez KRRiT w lokalnych rozgłośniach radiowych Polskiego Radia oraz przez Fundację Batorego w oddziałach regionalnych Telewizji Polskiej.
Przedstawiciel Państwowej Komisji Wyborczej omówił nowe przepisy prawa wyborczego do sejmu i senatu.
Rzetelnie informować
Konferencja „Media i wybory” odbyła się 27 czerwca 2011 roku i jest kontynuacją działań KRRiT zapoczątkowanych przed ostatnią kampanią wyborczą w 2010 r., zmierzających do rzetelnego informowania zarówno o przebiegu kampanii wyborczej jak i samym udziale w wyborach, który jest ważnym elementem budowania demokratycznego społeczeństwa.