Międzynarodowa publikacja na temat kompetencji medialnych i informacyjnych w świetle idei społeczeństw opartych na wiedzy

12.08.2013
Jakieś 15-20 lat temu ludzie myśleli, że technologie infomacyjno-komunikacyjne (ang. ICT) zniwelują luki na drodze do wiedzy i informacji. Dziś, jest już absolutnie jasne, że luki te poszerzają się. Udowodniono też, że luka informacyjna to luka społeczna, a ICT przykłada się do wzrostu rozwarstwienia społecznego. (…). Poza tym, bariery informacyjne łączą się z barierami językowymi, gdyż dostęp do informacji jest wolny i zrozumiały jedynie, gdy treść wyrażona jest w znanym użytkownikowi języku.

Cytat za: Evgeny Kuzmin, Przewodniczący Międzyrządowej Rady i Rosyjskiego Komitetu IFAP UNESCO, Media and Information Literacy for Knowledge Societies, UNESCO, IFAP, Moskwa 2013 r., ss.18-19; tłumaczenie robocze z języka angielskiego na użytek serwisu Drogowskaz Medialny, KRRiT.

 

Jeżeli powyższa wypowiedź E. Kuzmina zachęciła Cię lub przeciwnie – nie zgadzasz się z jej wymową, znasz język angielski (patrz uwaga powyżej), to możesz sięgnąć do źródła – publikacji (2013) zawierającej głosy prawie 40 ekspertów z dziedziny edukacji medialnej i informacyjnej reprezentujących szeroki krąg geograficzny (od Europy po Azję i obie Ameryki). Głosy te to wkład w międzynarodową konferencję na temat kompetencji medialnych informacyjnych, którą zorganizowano pod auspicjami UNESCO (Moskwa, 2012). W niniejszej publikacji, dostępnej pod adresem http://ifapcom.ru/files/News/Images/2013/mil_eng_web.pdf, autorzy próbują m.in. zdefiniować i umiejscowić współczesną edukację medialną i informacyjną oraz odpowiadające im kompetencje w kontekście międzynarodowych badań i działań. Czynią to na tle wyzwań, jakie stawia idea społeczeństwa informacyjnego i opartego na wiedzy, a także próbują wskazać oraz opisać metody i narzędzia do realizacji wytyczonych celów. Publikacja ta zawiera również tekst Deklaracji Moskiewskiej (2012) na temat Kompetencji Medialnych i  Informacyjnych (The Moscow Declaration on Media and Information Literacy) oraz anglojęzyczną wersję Katalogu Kompetencji Medialnych i Informacyjnych. Katalog ten jest propozycją strony polskiej. Powstał pod szyldem Fundacji Nowoczesna Polska w ramach projektu Cyfrowa Przyszłość i stanowi pionierską próbę zebrania w jednym miejscu propozycji kompetencji medialnych i informacyjnych dla wszystkich grup wiekowych w ramach edukacji formalnej oraz  edukacji ustawicznej. Polska wersja językowa katalogu dostępna jest na www.cyfrowaprzyszlosc.pl. Ponad 100 scenariuszy lekcji powstałych na podstawie tego katalogu, przeznaczonych dla gimnazjum oraz szkoły ponadgimazjalnej znajduje się na www.edukacjamedialna.edu.pl.

Materiały powiązane

Podziel się!

Newsletter

Aktualności Drogowskazu Medialnego

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie