Europejski Tydzień Edukacji Medialnej
22.02.2019
Europejski Tydzień Edukacji Medialnej (18-22 marca 2019 r.) to nowa inicjatywa Komisji Europejskiej na rzecz podkreślenia społecznego znaczenia tej dziedziny oraz promowania projektów w zakresie umiejętności świadomego korzystania z mediów w krajach Unii Europejskiej
Celem Komisji Europejskiej jest zwrócenie uwagi na znaczenie edukacji medialnej oraz przedstawienie na europejskim forum różnorodnych projektów w tym zakresie organizowanych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
W cyfrowej rzeczywistości wysoki poziom umiejętności korzystania z mediów jest jednym z kluczowych czynników umożliwiających podejmowanie świadomych decyzji. Umiejętności te kształtują budowanie prężnej, nowoczesnej demokracji i stanowią ważny element w kontekście zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego (maj 2019 r.).
W trakcie
Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej wydarzenia organizowane na szczeblu UE obejmą spotkania i warsztaty Grupy Ekspertów ds. Edukacji Medialnej przy Komisji Europejskiej, Europejskiej Grupy Regulatorów ds. Usług Audiowizualnych (ERGA) oraz Komitetu Kontaktowego ds. dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.
Głównym wydarzeniem Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej będzie konferencja (Bruksela, 19 marca), z udziałem pani Komisarz ds. cyfrowej gospodarki i cyfrowego społeczeństwa, Mariyi Gabriel. Podczas tej konferencji eksperci sektora publicznego i prywatnego z krajów Unii Europejskiej omówią rolę władz publicznych oraz interesariuszy w promowaniu edukacji medialnej. Zaprezentowane zostaną innowacje w tym sektorze oraz najlepsze praktyki, a także przyznane zostaną trzy nagrody w zakresie edukacji medialnej (o możliwości zgłaszania kandydatów do nagród czytaj kolejny komunikat w Drogowskazie Medialnym).
W ramach Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej, Komisja Europejska przygotowała także interaktywną mapę Europy, na której każda organizacja działająca w obszarze edukacji medialnej, może zaznaczyć realizowane przez siebie w 2019 r. inicjatywy na platformie
Futurium (
patrz też komunikat w Drogowskazie Medialnym).
Wszystkie zaznaczane na mapie inicjatywy powinny odbyć się w 2019 r. Mapa będzie prezentowana w trakcie unijnych obchodów Europejskiego Tygodnia Edukacji Medialnej i każdy zainteresowany będzie mógł zobaczyć, jak w Polsce i w innych krajach wygląda sytuacja w zakresie edukacji medialnej.