Co, jak i gdzie oglądają dzieci w Internecie? Raport brytyjskiego organu regulacyjnego Ofcom
05.04.2019
W styczniu 2019 r. brytyjski regulator rynku audiowizualnego (Ofcom) opublikował swój doroczny raport na temat tego, jak dzieci korzystają z mediów i jak odnoszą się do tego ich rodzice.
Badaniem objęto dzieci i młodzież w przedziale wiekowym 5-15 lat oraz 3-4 lata. Raport zawiera również informacje dotyczące poglądów rodziców na temat korzystania z mediów przez ich dzieci oraz sposobów, w jaki to monitorują lub ograniczają dostęp i czy w ogóle to robią.
Z raportu Ofcomu wynika kilka prawidłowości m.in.:
• Tablety i telewizory to urządzenia, z których najczęściej korzystają młodzi ludzie do oglądania treści, przy czym coraz mniej czasu spędzają oglądając „tradycyjną” telewizję na telewizorze.
• Połowa badanych dzieci w wieku 5-15 lat ogląda telewizyjne usługi OTT, takie jak Netflix, Amazon Prime Video i Now TV (usługa VoD Sky UK).
• Ulubioną platformą staje się YouTube, a jego popularność rośnie szczególnie wśród dzieci w wieku 8-11 lat.
• Gry online są coraz bardziej popularne - 75% dzieci w wieku 5-15 lat grających w gry robi to online.
• Media społecznościowe mogą mieć pozytywny wpływ, jednak dyskusyjna jest kwestia silnej presji by być w nich aktywnym.
• Telewizja i media społecznościowe to ważne źródła informacji, ale wielu młodych ludzi wątpi w ich wiarygodność.
• Większość 12-15 latków ma krytyczny stosunek do stron internetowych, które odwiedza, ale tylko jedna trzecia z nich wie, jak funkcjonują mechanizmy pojawiania się reklamy w wyszukiwarkach.
• Dzieci nadal są narażone na nieodpowiednie treści w Internecie, ale prawie wszystkie pamiętają , że uczono ich, jak bezpiecznie korzystać z sieci.
• Wzrosła liczba osób w wieku 12-15 lat i ich rodziców, którzy twierdzą, że kontrolowanie tego, co dziecko ogląda na monitorze jest obecnie dużo trudniejsze.
• Obawy rodziców dotyczące korzystania przez ich dzieci z Internetu rosną, ale są też obszary, w których rodzice są mniej skłonni do moderowania działań swoich dzieci w Internecie.
Raport pokazał także, że jedna trzecia dzieci w wieku 3-4 lat (32%) i połowa badanych dzieci w wieku 5-15 lat (49%) twierdzi, że korzysta z usług serwisów takich jak Netflix, Amazon Prime Video i Now TV.
„Ulubionymi”, ale niejedynymi treściami w serwisach telewizyjnych OTT dzieci w wieku 5-15 lat, a szczególnie w wieku 12-15 lat, są filmy. Większość 12-15-latków (71%) uważa, że ich ulubiona audycja jest odpowiednia dla ich wieku, natomiast jedna czwarta czuje, że jest skierowana do osób starszych od nich.
W porównaniu z 2017 r. dzieci w wieku 3-15 lat częściej oglądają vlogerów na YouTubie, przy czym najbardziej znaczący wzrost odnotowano w grupie wiekowej 12-15 lat - 52% z nich twierdzi, że ogląda vlogerów, w porównaniu z 40% rok temu. Od 2017 r. popularność zyskały również inne treści, np. poradniki „jak coś zrobić?”, rozpakowywanie zabawek i samouczki do gier.
Podobnie jak w przypadku korzystania z Internetu, wraz z wiekiem rośnie liczba godzin spędzanych tygodniowo na grach online, od ponad 6 godzin dzieci w wieku 3-4 lat, do niemal 14 godzin 12-15- latków.
W tym obszarze widać też duże różnice między płciami: chłopcy w każdej grupie wiekowej spędzają więcej godzin tygodniowo grając w gry niż dziewczęta - średnio dziewczynki w wieku 12-15 lat spędzają około 9 godzin tygodniowo podczas gdy chłopcy w tym wieku ponad 16 godzin. Jednocześnie można zauważyć, że gry mogą budować relacje społeczne - blisko dwóch na pięciu graczy online w wieku 8-11 lat (38%) i trzech na pięciu w wieku 12-15 lat (58%) twierdzi, że korzysta z funkcji czatu online w grze, aby rozmawiać z innymi, przy czym dwa razy częściej rozmawiają z osobami, które już znają spoza świata gier (34% 8-11 lat, 53% 12-15 lat), niż z innymi osobami.
Od 2017 r. na stałym poziomie utrzymuje się odsetek dzieci posiadających profil w mediach społecznościowych (profil ma 70% z 12-15 latków i 20% z 8-11 -latków korzystających z Internetu). Nastąpiły jednak zmiany w korzystaniu z innych aplikacji/stron. Więcej 12-15 latków częściej niż w 2017 r. korzysta z Instagramu (65% w porównaniu z 47%) i WhatsApp ( 43% vs 32%). Ponadto mniej wskazuje Facebooka jako główną stronę lub aplikację, z której korzysta (31% w porównaniu z 40%). Blisko jedna czwarta (23%) wskazuje Instagram jako swoją główną stronę lub aplikację ( 14% w 2017 roku).
Siedmiu na dziesięciu 12-15-latków (69%), odwiedzających strony internetowe lub aplikacje, z których wcześniej nie korzystały, mówi, że zdarza im się zastanawiać nad prawdziwością/dokładnością publikowanych tam informacji, podczas gdy jedna czwarta badanych w ogóle nie bierze tego aspektu pod uwagę.
Raport został opublikowany wraz z badaniem jakościowym „Życie na małym ekranie: co oglądają dzieci i dlaczego” w którym sprawdzono, jakie treści wideo oglądają dzieci, jak do nich docierają i dlaczego je wybierają.
To badanie pokazało, że dzieci potrafią znaleźć w sieci w zasadzie wszystko, czego chcą i kiedy tylko chcą. Ponieważ YouTube reaguje na zapotrzebowanie, może oferować pozornie nieograniczony wybór treści. Z tego samego powodu dzieci lubią oglądać propozycje Netflixa, który oferuje natychmiastowy dostęp i bogatą ofertę.
Młodzi ludzie traktują platformy VoD jako odpowiednik usługi catch-up w telewizji, w przeciwieństwie do platform udostępnia plików, dzięki którym mogą znaleźć szeroki zakres nowych i istotnych treści w dłuższej perspektywie czasowej.
Niewielka jest też rozpoznawalność platform VoD. Wynika to z faktu, że niektóre dzieci oglądają treści pochodzące z serwisów wideo na platformach OTT, nie znając źródła pochodzenia tych treści zatem pytane, czy oglądałyby inne treści z tej platformy nie rozważają takiej możliwości.
Więcej:
2018 Children and Parents: Media Use and Attitudes
Life on the small screen: what children are watching and why