CSA - edukacja medialna w ramach ochrony małoletnich oraz nowy serwis internetowy

12.11.2013
Na stronie internetowej CSA edukacja medialna wymieniona jest jako jeden z sześciu aspektów ochrony małoletnich użytkowników mediów – tematu, który jako taki stanowi jeden z głównych priorytetów aktywności tego organu. Ponadto, w listopadzie 2013 r. CSA otworzył nowy serwis internetowy poświęcony edukacji do mediów i edukacji poprzez media.

Ochrona małoletnich użytkowników mediów w rozumieniu CSA to:

  1. Ochrona przed szkodliwymi treściami;
  2. Ochrona przed presją reklamową;
  3. Ochrona małoletnich uczestników audycji i reklam;
  4.  Zagwarantowanie oferty programowej odpowiedniej dla małoletnich odbiorców;
  5. Ochrona zdrowia młodej publiczności;
  6. Edukacja medialna (dosł. edukacja do mediów).

System oznaczeń w telewizji i usługach VoD

Francja szczyci się własnym systemem oznaczania audycji w tradycyjnej telewizji oraz w serwisach VoD. Chodzi o tzw. signalétique. Więcej na ten temat - patrz Analiza Biura KRRiT nr 3/2011 oraz Analiza Biura KRRiT nr 3/2013.

Strona internetowa CSA

Strona internetowa CSA w 2 dedykowanych temu miejscach poświęcona jest kwestii ochrony małoletnich. Pierwsze z nich to wyraźnie widoczny ze strony głównej, interaktywny serwis przeznaczony dla dorosłych i dla dzieci, w którym przy użyciu prostego, skrótowego języka objaśnia się główne zasady bezpiecznego i rozsądnego korzystania z mediów oraz ostrzega przed zagrożeniami. Serwis ten umożliwia również złożenie oficjalnej skargi.

Mottem tego serwisu jest hasło  „Nie pozwólmy dzieciom dać się  schwytać w pułapkę tego, co widzą” (Ne laissons pas les enfants se faire piéger par les images) oraz „ Wszyscy bądźmy odpowiedzialni przed ekranem” (Soyons tous responsables face aux écrans). 

Serwis składa się z następujących, graficznie wyodrębnionych części:

  • formularze, przez które dorośli i dzieci mogą zadać pytanie lub  podzielić się własnymi uwagami + odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania;
  • porady dotyczące kontroli rodzicielskiej,  treści, które szokują w telewizji i w Internecie oraz audycji przeznaczonych dla dzieci;
  • formularze do zgłoszenia skargi.

Drugim takim miejscem dotyczącym bezpośrednio ochrony małoletnich jest  zakładka, która zawiera m.in.  objaśnienie systemu znakowania (signalétique), informacje o ochronie najmłodszych widzów jak też najmłodszych uczestników audycji i reklam, a także wykładnię działań CSA w zakresie ochrony małoletnich w Internecie (udział w kampaniach informacyjnych, wydarzeniach i akcjach, udział w jury konkursów tematycznych itp.). 

Zespół ekspercki przy CSA

Od 2005 r. przy CSA działa 12-osobowy ekspercki zespół opiniotwórczo-doradczy. W jego skład wchodzą specjaliści ds. dzieci, zarówno teoretycy jak i praktycy różnych specjalności, przy czym dobór grupy uwzględnia komplementarność punktów widzenia i doświadczeń jej członków, a także potrzeby związane z głównymi wyzwaniami dot. ochrony małoletnich – np. w 2010 r. do grupy dołączył specjalista ds. ochrony małoletnich w Internecie (imienny skład zespołu  wraz z przypisaną specjalnością znajduje się w ww. zakładce).

CSA jako producent telewizyjnej kampanii informacyjnej

Od 2005 r. CSA prowadzi coroczną kampanię informacyjną na temat  systemu oznakowań i kwalifikacji wiekowej. Regulator  ten jest producentem spotów reklamowych, które wszyscy nadawcy telewizyjni oraz dostawcy VoD nadają przez jeden, określony tydzień w roku. Obowiązujące do 2010 r. hasło kampanii brzmiało „Dzieci nie widzą w telewizji tego samego, co my”. Hasło na kolejne lata to „Wszyscy bądźmy odpowiedzialni przed ekranem”.

Kampania składa się z dwóch 32 sekundowych spotów: jeden z nich przeznaczony jest dla dorosłych i służy zwróceniu uwagi na ryzyko pozostawienia dzieci samych przed włączonym ekranem. Drugi spot przeznaczony jest głównie dla młodszych dzieci; wykorzystano w nim postać znanego pluszaka, który modulowanym głosem, w humorystyczny sposób radzi dzieciom ws. właściwych zachowań przed ekranem.

Link do filmików oraz plakatów reklamujących kampanie informacyjną (dostęp 14.08.2013 r.)  http://www.csa.fr/Television/Le-suivi-des-programmes/Jeunesse-et-protection-des-mineurs/La-signaletique-jeunesse/Les-campagnes-de-sensibilisation-a-la-signaletique-jeunesse

CSA a edukacja medialna

Zakładka poświęcona edukacji medialnej związana jest z szeroko pojętym tematem ochrony małoletnich w mediach. Zawiera ona:

  • świadectwa dzieci i rodziców dot. oglądania telewizji przez dzieci;
  • trzy rady dla dzieci: 1) oglądaj wyłącznie program przeznaczony dla Twojej kategorii  wiekowej; 2) rozmawiaj z rodzicami o tym, co oglądasz w telewizji; 3) nie spędzaj całego wolnego czasu przed ekranem; 
  • sześć rad dla dorosłych (ze wsparciem uznanych ekspertów - filmiki wideo): 1) zero kontaktu z ekranem do 3 roku życia dziecka; 2) do 8 roku życia - kontakt wyłącznie z treściami przeznaczonymi dla tego wieku, m.in. zalecenie, by dzieci w tym wieku nie oglądały jeszcze dzienników telewizyjnych; 3) limitowanie czasu  spędzanego przez dzieci przed różnego typu ekranami; 4) korzystanie z systemu oznaczeń wiekowych audycji i usług VoD; 5) zachęta do inicjowania rozmów z dziećmi na temat tego, co oglądają w telewizji; 6) zachęta do stawania się aktywnym rodzicem/użytkownikiem mediów  w celu ochrony dzieci (np. korzystanie z zabezpieczeń technicznych).

Nowy serwis internetowy "Eduacja i media"

Ponadto, w listopadzie 2013 r. CSA otworzył na swojej stronie internetowej nowy serwis http://education-medias.csa.fr/. Jest on poświęcony dwóm zagadnieniom: edukacji do mediów  (edukacji do świadomego i krytycznego korzystania z mediów) oraz edukacji poprzez media.

Serwis umożliwia interakcję z odbiorcami, którzy mogą zadawać pytania oraz dzielić się swoimi opiniami i sugestiami. Możliwa też będzie subskrypcja aktualności serwisu oraz dostęp poprzez profil na facebooku i konto na twitterze.

Treść serwisu podzielona jest na 4 następujące działy:
- wiedza (connaître): podstawowe informacje o krajobrazie audiowizualnym we Francji, w tym m.in. kwestie programowe, aspekty ekonomiczne, jak też rys historyczny;
- praktyka (pratiquer): prawa użytkowników, konsumpcja mediów audiowizualnych, korzystanie z urządzeń i mediów cyfrowych, kontrola dostępu dzieci do treści przeznaczonych dla dorosłych;
- analiza (analyser): dekodowanie przekazów medialnych, media a rzeczywistość, media a polityka, tworzenie treści audiowizualnych, reprezentacja treści medialnych, uprzedzenia i przesądy, reklama i jej siła napędowa; 
-  o krok dalej (aller plus loin): przedstawienie działań i inicjatyw podmiotów zewnętrznych (prezentacja programów i działań edukacyjnych nadawców, informacja o narzędziach z zakresu edukacji medialnej dostępnych online, informacja o instytucjach działających w obszarze edukacji medialnej itp).

W serwisie można dowiedzieć się między innymi: co to jest telewizja hybrydowa, jakie kanały wchodzą w skład głównych francuskich grup audiowizualnych, na czym polega zawód reportera, do czego służy audiodeskrypcja, czy zawartość reklam podlega  kontroli, jak telewizja czarno-biała przeobraziła się w telewizję w kolorze, jakie są granice wykorzystania ukrytej kamery, czy można wycofać zgodę na pokazanie swego wizerunku w telewizji, jak Francuzi korzystają z VoD i wiele, wiele innych.

Serwis dostępny jest pod adresem http://education-medias.csa.fr/

Więcej na temat serwisu „Education et médias” – patrz http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/aktualnosci/preview,1381.html

Materiały powiązane

Podziel się!

Newsletter

Aktualności Drogowskazu Medialnego

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie