Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Zgodnie z rozporządzeniem KRRiT z 2010 r. reklamy w radiu i telewizji nie mogą być głośniejsze niż poprzedzające je programy. Odpowiedniego poziomu reklam mają przestrzegać nadawcy, a KRRiT jest zobowiązana do monitorowania, czy rzeczywiście tak się dzieje.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich podobnie jak do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji napływają skargi na to, że nadawcy ciągle nie wywiązują się z tego zadania. Odnosząc się do tych skarg, Przewodniczący KRRiT wyjaśnił, że w ubiegłym roku z przyczyn finansowych Rada nie mogła monitorować poziomu głośności reklam. W tegorocznym budżecie przewidziane są środki na te cele i jeszcze w pierwszym półroczu taki monitoring prawdopodobnie zostanie rozpoczęty.
Cyfryzacja i problem wykluczenia
Podczas spotkania rozmawiano także o procesie cyfryzacji, jaki dokonuje się w Polsce i związanym z nim problemem wykluczenia z tego procesu dużej grupy obywateli z powodów m.in. ubóstwa, wieku czy niepełnosprawności.
Jan Dworak poinformował, że KRRiT włączając się w proces kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji organizuje w połowie kwietnia, w ramach Poznań Expo Media 2011 konferencję pod hasłem „Telewizja cyfrowa dla wszystkich”, której kluczowym elementem będzie omówienie problemów związanych właśnie z zapobieganiem wykluczeniu z procesu cyfryzacji osób niepełnosprawnych i najuboższych. Przewodniczący KRRiT zaprosił Rzecznika Praw Obywatelskich do udziału w konferencji, a biuro RPO do współpracy merytorycznej przy tym przedsięwzięciu.
Dyskryminaja na wizji
Profesor Irena Lipowicz poruszyła temat skarg związanych z dyskryminacją różnych grup obywateli m.in.: mniejszości narodowych, ofiar przemocy, imigrantów. W kontekście dyskryminacji mniejszości narodowych ważne jest, by nadawcy unikali pokazywania krzywdzącego ich obrazu w mediach. Krajowa Rada zapewniła, że przekaże Rzecznikowi informację o skargach dotyczących dyskryminacji.
Obie instytucje za dobrą praktykę uznały informowanie raz w roku Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przez RPO o skargach i uwagach obywateli dotyczących programów emitowanych na antenach nadawców publicznych.
Krajowa Rada uwagi te może brać pod uwagę przy konstruowaniu wspólnie z nadawcami treści planów programowo - finansowych i wypełnianiu w nich zadań wynikających z określonych przepisów prawa. KRRiT i RPO zadeklarowały też chęć współpracy w przedsięwzięciach o charakterze edukacyjnym czy społecznym służącym podnoszeniu jakości życia obywateli.