KRRiT monitoruje głośność audycji - reklamy ciszej, autopromocja za głośno

03.04.2017
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji od października do listopada 2016 roku monitorowała poziom głośności audycji, reklam, autopromocji, ogłoszeń nadawcy, ogłoszeń społecznych i telesprzedaży w 24 programach telewizyjnych rozpowszechnianych na platformach naziemnych i 10 programach satelitarnych.
grafika ekranów
Wyniki monitoringu wykazały, że nadawcy podjęli stosowne działania w celu spełnienia wymagań rozporządzenia KRRiT. Regulator obserwuje systematycznie zmniejszanie uciążliwości tzw. „głośnych reklam” i normalizację głośności pozostałych elementów w danego programu. Badania wykazały jednak, że komfort odbioru dźwięku w programach telewizyjnych zaburzają różnice w poziomie głośności pomiędzy poszczególnymi programami Tymczasem Europejska Unia Nadawców (EBU) rekomenduje dla wszystkich nadawców znormalizowany poziom  głośności wynoszący -23 LUFS. (LUFS (Loudness Unit Full Scale) to jednostka głośności wyrażona w LU przy czym 0 LU = -23 LUFS) Analiza wyników monitoringu z 2016 roku, w porównaniu z monitoringami z lat wcześniejszych, wskazała wprawdzie na istotną poprawę sytuacji.

Pomiary zostały dokonane zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia KRRiT z dnia 18 grudnia 2012 roku. Wprowadzone wtedy zmiany w Rozporządzeniu z 30 czerwca 2011 roku. Polegały na częściowym dostosowaniu polskich przepisów do rekomendacji R128 Europejskiej Unii Nadawców (EBU). Inne, wykorzystywane na świecie zalecenia w sprawie standaryzacji dźwięku zostały zawarte w normie ITU-RBS 1770) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.
Według nowego rozporządzenia poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej, nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.
Podczas monitoringu oceniano również stopień przygotowania nadawców programów do pełnego wprowadzenia zasad normalizacji głośności programów zgodnie z Rekomendacją EBU R128.
Dodatkowo, wykonano pomiary przebiegu programu i monitorowanie głośności wszystkich  elementów audycji.

Jednakże, dla uzyskania właściwej ochrony komfortu odbioru  programów telewizyjnych, konieczne jest wdrożenie przez wszystkich nadawców rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (EBU), w części normalizującej głośność wszystkich elementów programu, czyli zarówno audycji, jak i przekazów handlowych na poziomie -23 LUFS.
KRRiT zaproponuje nadawcom mechanizm samoregulacyjny, w którym nadawcy zobowiążą się do utrzymywania emisji swoich programów na stałym i jednolitym poziomie.

Prezentacja - Pomiar głośności audycji
 

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie