Ukryte przekazy handlowe niedozwolone
07.01.2016
23 grudnia 2015 r. Przewodniczący KRRiT nałożył karę w wysokości 60 000 zł. na spółkę ITI Neovision, nadawcę programu Domo+, 30 grudnia 2015 r. karę w wysokości 60 000 zł na Telewizję Polską nadawcę programu TVP2, za emisję ukrytych przekazów handlowych.
Przeprowadzona przez KRRiT analiza programu Domo+ wyemitowanego 11 stycznia 2015 r. w godz. 7.00 – 20.00 oraz ewidencji audycji wykazała naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji.
W analizowanych materiałach pojawiły się nieoznaczone w żaden sposób przekazy handlowe, które promowały konkretne produkty i wyczerpywały znamiona ukrytego przekazu handlowego. Oglądający je widz mógł odnieść wrażenie, że przekazy te są informacją o towarach i usługach, przekazywaną przez nadawcę, a nie materiałem promocyjnym.
Przy ocenie zakresu i stopnia szkodliwości naruszenia uwzględniono, że ustawowy zakaz ukrytego przekazu handlowego jest szczególnie istotny ze względu na potrzebę ochrony odbiorców i ich prawa do informacji co do rzeczywistego charakteru przekazu.
Także analiza audycji wyemitowanej 20 stycznia o godz. 21.38 w programie TVP2, wykazała naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji.
Audycja wyemitowana poza blokiem reklamowym zawierała nieoznaczone jako przekaz handlowy treści o jednoznacznie promocyjnym charakterze, co wprowadzało widzów w błąd.
Wymierzając karę, KRRiT uwzględniła przesłanki ustawowe, określone w art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, tj. zakres i stopień szkodliwości naruszenia oraz możliwości finansowe nadawcy.
Przy ocenie zakresu i stopnia szkodliwości naruszenia organ wziął pod uwagę fakt, iż naruszenie miało miejsce w audycji emitowanej w programie powszechnie dostępnym w ramach naziemnej telewizji cyfrowej oraz jego wysoką oglądalność, plasującą go w czołówce programów telewizyjnych w Polsce. Dodatkowo uwzględniony został fakt, że naruszenie nastąpiło w programie nadawcy publicznego.
Decyzja 25/2015
Decyzja 26/2015