Społeczny odbiór mediów publicznych w wybranych krajach
16.05.2016
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji publikuje raport Sposoby badania społecznego odbioru
oferty programowej mediów publicznych w wybranych krajach europejskich. Analiza dotyczy rozpoznania narzędzi i sposobów, za pomocą których dokonuje się oceny oferty programowej mediów publicznych z perspektywy użytkownika.
Badanie dotyczy mediów publicznych w Belgii (Region Flamandzki), Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, na Łotwie, Słowacji i we Włoszech. Raport powstał w oparciu o dostępne źródła pochodzące z tych krajów: regulacje prawne, informacje prasowe, strategie, raporty, opracowania naukowe, informacje uzyskane przez autora w wyniku kontaktu z ekspertami do spraw mediów publicznych i polityki medialnej.
Zmieniający się rynek audiowizualny, konwergencja mediów, rozwój nowych technologii oraz zmiany w sposobie korzystania z nich przez użytkowników wpływają na funkcjonowanie tradycyjnego radia i telewizji. Dotyczy to między innymi włączenia publiczności w tworzenie i dystrybucję zawartości, upodmiotowienie obywateli w procesach decyzyjnych (np. konsultacje społeczne w zakresie polityki medialnej), a także oceny efektywności wizerunku firmy i działalności mediów publicznych z perspektywy użytkownika.
Dostosowanie się do nowych warunków jest szczególnie ważne z perspektywy mediów publicznych ze względu na misję i zobowiązania programowe względem obywateli – promowanie kultury, treści edukacyjnych, uczestnictwa w życiu publicznym i różnorodności. Analizy prowadzone współcześnie w wielu krajach na świecie podkreślają konieczność ewolucji modelu mediów publicznych i stworzenia nowego dyskursu/narracji w celu przekonania społeczeństwa, że w warunkach rosnącej konkurencji i roli mediów prywatnych media publiczne są niezbędne.
Autorem raportu
Sposoby badania społecznego odbioru oferty programowej mediów publicznych w wybranych krajach europejskich jest dr Michał Głowacki z Instytutu Dziennikarstwa Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Zobacz raport Sposoby badania społecznego odbioru oferty programowej mediów publicznych w wybranych krajach europejskich
Prezentacja