Adres Biura
Siedziba i Biuro KRRiT | Wydział Abonamentu RTV |
---|---|
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9 01-015 Warszawa NIP: 521 27 99 708
REGON: 010182401 |
ul. Sobieskiego 101 Numer infolinii: 22 597 31 01 |
Polskie Radio w systemie cyfrowym nadaje siedem programów, istniejące: Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Czwórkę, Polskie Radio dla Zagranicy oraz dwa nowe: Polskie Radio 24 i Polskie Radio Rytm.
- Po raz pierwszy od wielu lat Polskie Radio proponuje słuchaczom nowe programy. Rozpoczyna ich nadawanie w systemie cyfrowym. To ważne wydarzenie i początek procesu, który pozwoli radiu na wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań stosowanych dziś przez innych dostawców treści audiowizualnych: nadawców telewizyjnych, wydawców prasy i internet - podkreśla Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Prace nad koncepcją procesu cyfryzacji radia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozpoczęła na przełomie 2011 i 2012 r. Przeprowadzono konsultacje społeczne z udziałem nadawców, operatorów, stowarzyszeń i izb gospodarczych. Szczegółowej analizie poddano doświadczenia innych krajów, biorąc pod uwagę uwarunkowania technologiczne, finansowe i programowe.
W większości krajów europejskich proces cyfryzacji rozpoczynali nadawcy publiczni. Wychodząc naprzeciw inicjatywie podjętej przez Polskie Radio, KRRiT zdecydowała, że to ono będzie inicjatorem procesu cyfryzacji. Testowe nadawanie PR rozpoczęło w 2012 r.
Zwolnienie częstotliwości służących cyfryzacji radia po zakończeniu cyfryzacji telewizji w lipcu 2013 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała za dogodny moment do tworzenia multipleksu radiowego.
- Cyfrowe nadawanie to bogatsza oferta programowa, szczególnie dla słuchaczy, którzy dziś w małych miastach i na wsi mogą słuchać w systemie analogowym zaledwie kliku stacji. W porównaniu z radiem internetowym jest to też propozycja znacznie tańsza, bo koszty użytkownika mieszczą się w opłacie abonamentowej. Wielką zaletą jest anonimowość słuchacza, w przeciwieństwie do internautów, którzy w sieci nie są anonimowi i łatwo ich zidentyfikować – przekonuje Jan Dworak.
- Cyfryzacja to wielkie wyzwanie dla nadawców, którzy swoim programem muszą zachęcić słuchaczy do wymiany starych analogowych odbiorników na nowe cyfrowe. Wiemy, jakie są zalety cyfryzacji radia, jakie są korzyści dla słuchaczy, ale także zdajemy sobie sprawę ze złożoności całego procesu. Wierzymy jednak, że cyfryzacja radia powiedzie się, tak jak cyfryzacja telewizji. Innej drogi nie ma – dodaje.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeznaczyła na proces cyfryzacji radiofonii publicznej1 proc. przychodów z abonamentu w 2014 r.
Więcej na temat standardu DAB+ na stronach Polskiego Radia: http://dabplus.polskieradio.pl/