"Przegląd międzynarodowy": nr 03/2017
18.04.2017
W aktualnym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać m. in. o: coraz trudniejszej sytuacji operatorów płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych, o konsekwencjach, jakie dla rosyjskich operatorów niosą nowe przepisy antyterrorystyczne oraz o wyjściu hiszpańskiego nadawcy publicznego z wieloletniej zapaści finansowej.
Czechy
|
Telewizja hybrydowa operatora telekomunikacyjnego
Czeski operator telekomunikacyjny O2 przygotowuje jedną z pierwszych w Europie aplikacji HbbTV z płatnościami za pomocą SMS. Aplikacja będzie bazować na bezpłatnym programie telewizyjnym O2 TV Sport i pozwoli użytkownikom uzyskać dostęp do płatnych treści po dokonaniu opłaty wysyłając SMS z telefonów komórkowych.
Użytkownicy będą również mogli uzyskać dostęp do archiwum VoD oraz korzystać z treści catch-up TV, które będą dostępne do 50 godzin wstecz. Aplikacja zawiera również archiwum bezpłatnych materiałów produkowanych przez O2 TV.
Źródło: Broadband TV News, 03.03, HbbTV first for Czech O2
Dania, Finlandia, Norwegi i Szwecja
|
Popularność usług typu Netflix w krajach nordyckich
Według badań Dataxis, prawie 20 proc. wszystkich subskrypcji na europejskim rynku usług SVoD (usługi umożliwiające korzystanie z treści wideo w zamian za wykupienie abonamentu) pochodziło w IV kwartale 2016 r. z regionu nordyckiego obejmującego Danię, Finlandię, Norwegię i Szwecję. Liczba subskrypcji SVoD w tym regionie jest w przybliżeniu równa ich łącznej liczbie w Niemczech i we Włoszech. Wynika to częściowo z faktu, że w gospodarstwach domowych w tym regionie często subskrybowana jest więcej niż jedna oferta, a wskaźnik odpływu klientów jest niski.
Źródło: Broadband TV News, 09.03, The Nordic leads the SVoD market in Europe
Hiszpania
|
Telewizja publiczna wychodzi na prostą
Hiszpański nadawca publiczny RTVE w ubiegłym roku po raz pierwszy od siedmiu lat osiągnął zysk (800 tys. EUR). Udało się to głównie dzięki drastycznemu cięciu kosztów działalności. W 2009 roku koszty te sięgały 280 mln EUR, zaś w zeszłym roku już tylko 183 mln EUR. Hiszpańskie media publiczne finansowane są z odpisu od zysków osiąganych przez operatorów telekomunikacyjnych i operatorów płatnej oraz bezpłatnej telewizji.
Źródło: Advanced Television, 10.03, Spain: RTVE returns to profit
Rosja
|
Rynek płatnej telewizji w Rosji
Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę iKS-Consulting, w 2016 roku z usług płatnej telewizji w Rosji korzystało 41,2 mln (72,8 proc.) gospodarstw domowych. To prawie o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość rynku płatnej telewizji osiągnęła 73,2 mld rubli (wzrost o 8,7 proc.). Wiodącym dostawcą jest Tricolor TV, na drugim miejscu znalazła się firma Rostelecom. Obaj dostawcy mają 52 proc. rosyjskiego rynku i generują 53 proc. jego przychodów.
Źródło: Broadband TV News, 10.03, Russian pay TV – a snapshot
„Wiosenne prawo” groźne dla operatorów kablowych
Mali i średni operatorzy kablowi w Rosji stają wobec zagrożenia wynikającego z tak zwanego „wiosennego prawa”. To dwa przepisy przyjęte w lipcu 2016 roku, mające na celu zwalczanie terroryzmu i zapewnienie bezpieczeństwa publicznego. Jednym z wymogów, jakie nakłada nowe prawo, jest przechowywanie przez dostawców usług internetowych przez trzy lata wszystkich informacji dotyczących odbioru i transmisji danych. Zdaniem dziennika
Kommersant, obowiązek taki może okazać się zbyt kosztowny zarówno dla operatorów telefonii komórkowej i firm internetowych, jak i dla małych i średnich operatorów kablowych. Ci ostatni stanowią około 1/3 rynku dostawców Internetu i stoją przed takim samym wyzwaniem po wejściu w życie „wiosennego prawa”, którego całkowity koszt szacowany jest na kwotę 1 tryliona rubli (16,1 mld EUR). Trudności związane z poniesieniem tych kosztów mogą postawić pod znakiem zapytania ich przyszłość, a jednocześnie zagrozić dystrybucji programów telewizyjnych z pierwszego i drugiego multipleksu, których odbiór w przypadku około 30 proc. gospodarstw domowych zapewniają właśnie mali i średni operatorzy.
Źródło: Broadband TV News, 06.03, Spring Law threat to Russian cablecos
Stany Zjednoczone
|
Abonenci usług strumieniowych doganiają klientów płatnej telewizji
Według badań Stowarzyszenia Technologii Konsumenckich (CTA), w 2016 roku po raz pierwszy w historii odsetek klientów subskrybujących usługi wideo w Stanach Zjednoczonych (68 proc.) przekroczył udział abonentów płatnej telewizji (67 proc.). Badanie „Zmiana rynku wideo i treści” pokazuje również, że udział czasu poświęconego na oglądanie treści wideo na telewizorach (51 proc.) jest już niemal taki sam, jak poświęcony na oglądanie wideo za pomocą nowoczesnych urządzeń, w tym laptopów, tabletów i smartfonów (49 proc.). Jak zauważają analitycy, coraz więcej konsumentów docenia swobodę dostępu do treści wideo w dowolnym momencie, na dowolnym urządzeniu. Co więcej, postęp technologiczny powoduje zmiany kulturowe, takie jak zjawiska „binge watching”(oglądanie kilku odcinków serialu po kolei), „second screen” (korzystanie z innych urządzeń podczas oglądania), lub zwyczaj rekomendowania treści przez użytkowników.
Źródło: Broadband TV News, 11.03, Streaming video viewers equal paid TV subs
Ukraina
|
Kłopot z rosyjskim programem zarejestrowanym w Szwecji
Krajowa Rada ds. Radiofonii i Telewizji Ukrainy rozważa tymczasowe zawieszenie retransmisji programu TV1000 Rosyjskie Kino w tym kraju. Rada poinformowała, że zwróciła się do zarejestrowanego w Szwecji nadawcy, firmy Viasat, by dostosował się do wymogów ustawodawstwa ukraińskiego. Rada stwierdziła naruszenie prawa polegające na pojawianiu się treści stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. Wszystkie zagraniczne kanały dystrybuowane na Ukrainie muszą spełniać zarówno ukraińskie przepisy, jak i Europejską Konwencję o telewizji ponadgranicznej.
Źródło: Broadband TV News, 17.03, Ukraine to suspend Viasat channel
Wiadomości branżowe
Nowa próba walki z piractwem
Jak wynika z badań firmy Irdeto dotyczących piractwa konsumenckiego, około 52 proc. użytkowników wideo na świecie korzysta z nielegalnych treści. Wiedza o tym, jakie szkody wyrządzają pirackie treści wideo na rynku medialnym, spowodowała, że prawie o połowę spadł odsetek osób (48 proc.), które korzystają z nich rzadziej lub nie korzystają wcale. Blisko połowa konsumentów skłonna jest do zmiany nawyków oglądania, co świadczy o ogromnym wpływie, jaki może mieć edukacja na redukcję liczby osób, które korzystają z nielegalnych treści.
Pozytywne wyniki inicjatywy edukacyjnej w całej branży mogłyby mieć największy wpływ na Amerykę Łacińską i kraje regionu Azji i Pacyfiku. 59 proc. konsumentów, którzy oglądają piracką zawartość w Ameryce Łacińskiej i 55 proc. w regionie Azji i Pacyfiku, stwierdziło, że będą oglądać mniej lub całkowicie mogą przestać oglądać piracką zawartość wideo po tym, jak dowiedzieli się, że piractwo powoduje utratę dochodów i niższe inwestycje w produkcję treści wideo.
W Europie jedynie 45 proc., a w USA 38 proc. respondentów odpowiedziało, że będzie bardziej uważać lub przestanie oglądać pirackie treści. Może to oznaczać, że w tych regionach, żeby zmienić nawyki konsumentów, edukowanie może nie wystarczyć.
Jak mówią przedstawiciele firmy Irdeto, edukacja dotycząca negatywnego wpływu piractwa na przemysł i na samych konsumentów jest ważnym elementem strategii antypirackiej.
Źródło: Broadband TV News, 08.03, Education initiative would half illegal viewing
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Katarzyna Twardowska