"Przegląd Międzynarodowy": nr 9/2018

09.10.2018
W dziewiątym numerze Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać m.in. o zapowiadanej likwidacji naziemnej telewizji w Szwajcarii, o skutkach zniesienia opłaty abonamentowej w Danii oraz o pomiarze oglądalności programów telewizyjnych na różnych ekranach w Wielkiej Brytanii.
Dania

Trudno przeżyć bez abonamentu

DR - duński nadawca publiczny ogłosił, że ze względu na 20% redukcję budżetu, niebawem zostaną zamknięte trzy z sześciu programów telewizyjnych i trzy z ośmiu stacji radiowych. Jednocześnie, ok. 400 stanowisk pracy zostanie zlikwidowanych. Zmiany te wynikają z zeszłorocznej decyzji rządu o rezygnacji z abonamentu radiowo-telewizyjnego.

Dyrektor generalny Europejskiej Unii Nadawców (EBU) skomentował tę sytuację: „Jesteśmy głęboko zaniepokojeni cięciami budżetowymi, które zmuszają DR do likwidacji znacznej liczby publicznych usług medialnych”.

DR jest niezwykle ceniony przez duńskich widzów:  ma jeden z największych udziałów w rynku i jeden z największych tygodniowych zasięgów spośród wszystkich publicznych nadawców  w Europie.

Źródło: Broadband TV News, 19.09, Danish pubcaster DR to close three TV channels
 
Portugalia

Popularność płatnej telewizji

Według Barometru telekomunikacyjnego opublikowanego przez Marktest, pod koniec lipca br. 81,9%  portugalskich gospodarstw domowych subskrybowało usługi telewizji płatnej,  Wskaźnik ten  znacznie wzrósł w porównaniu do 46,4% z  2006 r., ale nieznacznie spadł w stosunku do 2017 r., kiedy osiągnął wartość 82,7%.

Jeśli chodzi o dostęp, wzrosła liczba gospodarstw domowych korzystających ze światłowodów, zmalała natomiast liczba tych, które korzystają z telewizji za pośrednictwem sieci kablowej.

Źródło: Advanced Television, 17.09, 82% of Portuguese homes subscribe to pay TV
 
Stany Zjednoczone

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 2 tys. amerykańskich i 1 tys. brytyjskich konsumentów, przez niezależnego dostawcę technologii reklamowej OpenX, ponad 70% respondentów pomija wszystkie reklamy telewizyjne, a ponad połowa (53%) nie ogląda reklam w telewizji na żywo. Jednocześnie, co czwarty respondent twierdzi, że w ogóle nie ogląda telewizji na żywo , w tym 40% tzw. millenialsów, czyli pokolenia dzisiejszych trzydziestokilkulatków).

Źródło: Advanced Television, 27.09, Survey: 53% don’t watch any live TV ads
 
Szwajcaria

Koniec telewizji naziemnej

Szwajcarski nadawca publiczny SRG zakończy w przyszłym roku naziemną transmisję telewizyjną (DVB-T). Według rzecznika prasowego nadawcy, SRG korzysta obecnie z ok. 200 nadajników DVB-T, podczas gdy  tylko 1,9% szwajcarskich gospodarstw domowych (około 64 tys.) nadal korzysta z tego sposobu odbioru i to głównie do oglądania treści na drugim lub trzecim  urządzeniu.

Jako alternatywę SRG zaleca satelitarny dostęp do swoich programów argumentując, że ich jakość jest znacznie lepsza (HD). W związku z ochroną praw autorskich, do odbioru krajowych programów telewizyjnych wymagana jest specjalna karta elektroniczna, dostępna dla obywateli Szwajcarii mieszkających w kraju lub za granicą.

Źródło: Broadband TV News, 06.09, Switzerland to end terrestrial television
 
Wielka Brytania

Wsparcie rządu dla nadawców publicznych

Brytyjski Sekretarz Stanu ds. Cyfryzacji, Kultury, Mediów i Sportu, potwierdził, że rząd będzie wspierał nadawców publicznych, aby zapewnić im stały rozwój i pozycję na zrównoważonym rynku medialnym. W celu stymulowania rozwoju i różnorodności oryginalnych treści dla młodych odbiorców, zarówno w telewizji linearnej, jak i na żądanie, uruchomiony został pilotaż Funduszu Konkursowego o wartości do 60 mln GBP.

Minister zwrócił uwagę, że zadaniem nadawców publicznych jako instytucji narodowych są działania na rzecz integracji społeczeństwa. Podkreślił, jak ważne jest budowanie zaufania do rzetelnych informacji poprzez wysokiej jakości dziennikarstwo. Zwrócił też uwagę na konieczność kształtowania zróżnicowanej, młodej publiczności oraz odkrywania innowacyjnych sposobów dotarcia do niej, również poprzez zapewnianie niedoreprezentowanym grupom obecności zarówno na ekranie, jak i poza nim.

Źródło: Advanced Television, 19.09, Culture Secretary: Government will support PBS
 
Badanie oglądalności na wielu ekranach

Brytyjska firma badawcza ds. pomiaru audytorium – BARB, zaczęła publikować codzienne raporty oglądalności programów telewizyjnych na czterech ekranach: telewizorów, tabletów, komputerów i smartfonów. Te wieloekranowe dane są efektem tzw. Projektu Dovetail, inicjatywy ustanowionej przez firmę BARB, aby sprostać potrzebom branży telewizyjnej i reklamowej w celu prześledzenia, jak widzowie oglądają telewizję na urządzeniach innych niż telewizor.

Złożoność tego projektu wiąże się z koniecznością rozłożenia go na trzy etapy, z których pierwszy to „średnia liczba odbiorców audycji”. Dane, które pokazują liczbę osób oglądających audycje na każdym z czterech ekranów, zostają opublikowane w osiem dni po transmisji, i są dostępne dla audycji nadawanych od 27 sierpnia br.

Użytkownicy witryny BARB mogą teraz uzyskać dostęp do informacji na temat 15 najpopularniejszych w danym tygodniu audycji danego nadawcy lub konkretnego programu na czterech ekranach w nowym panelu. Abonenci BARB mogą również logować się na stronie internetowej BARB, aby uzyskać dostęp do szerszych tygodniowych danych programowych.

Drugi etap, „zasięg wieloekranowy i czas spędzony na oglądaniu”, poinformuje, w jakim stopniu tablety i komputery zwiększają liczbę widzów i średni tygodniowy czas oglądania dla programów raportowanych przez BARB. Główny zasięg i czas przeglądania danych będą dostępne na stronie internetowej BARB, natomiast abonenci BARB będą mieli również dostęp do bardziej złożonych analiz za pośrednictwem biur przetwarzania danych. Data rozpoczęcia tego etapu nie została jeszcze potwierdzona.

Trzeci i ostatni etap tego procesu, „skuteczność kampanii reklamowej na wielu ekranach”, jest w trakcie opracowywania.

Źródło: Advanced Television, 25.09, BARB launches multiscreen audience reporting
 
Wiadomości branżowe

Próba zmiany modelu finansowania Netflix

Serwis Netflix rozpoczął testy polegające na wstawianiu autopromocji swoich filmów pomiędzy odcinki nadawanych filmów.

W studium zleconym firmie Hub Entertainment Research oszacowana została reakcja konsumentów na alternatywny wobec obecnego model finansowania Netflixa, w tym na możliwe podwyżki cen i włączenie reklam.

I tak, jeśli miesięczna opłata za usługę bez reklam zostałaby zwiększona o 5 USD (4,31 EUR) lub więcej, to około jedna czwarta subskrybentów skłonna byłaby z niej zrezygnować. Wzrost o 2 USD miałby marginalny wpływ na reakcje konsumentów: z usługi zrezygnowałoby  tylko 8% jej odbiorców, natomiast gdyby filmy zaczęły być przerywane reklamami, z usług Netflixa zrezygnowałoby  około jednej czwartej (23%) obecnych subskrybentów.

Według autorów badania, fakt, że Netflix jest wolny od reklam, jest dla subskrybentów najbardziej atrakcyjną funkcją tej usługi oraz kluczową cechą wyróżniającą.

Źródło: Advanced Television, 12.09, Research: ads could cost Netflix subs
 

 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
 
 

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie