"Przegląd międzynarodowy": nr 01/2016
13.01.2016
W styczniowym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać między innymi o słabnącej popularności telewizji publicznej w Hiszpanii, o brytyjskich koncesjach na czas Ramadanu i o litewskich problemach ze zdelokalizowanym nadawcą rosyjskim.
Komisja Europejska
Raport w sprawie organów regulacyjnych ds. audiowizualnych usług medialnych
Instytut Prawa Europejskiego (EMR) i Uniwersytet Luksemburski opracowały na zlecenie Komisji Europejskiej wspólny raport na temat niezależności i efektywności działania europejskich organów regulacyjnych ds. usług audiowizualnych. Studium z jednej strony analizuje ramy instytucjonalne, prawne i regulacyjne, w jakich działają regulatorzy w krajach członkowskich i kandydujących, z drugiej zaś bada, jak przepisy realizowane są w praktyce i na ile działania organów są efektywne. Raport wykazał, że od czasu dużego badania niezależności organów regulacyjnych INDIREG, które miało miejsce w 2011 roku, w większości objętych nim krajów nie nastąpiły znaczące zmiany dotyczące niezależności i efektywności działania. Dokument ma posłużyć do prac nad nowelizacją dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.
Źródło: Komisja Europejska, 08.12, A study on Audiovisual Media Services - Review of Regulatory Bodies Independence
Flaga
Białoruś
|
Państwowa dystrybucja zagranicznych treści telewizyjnych
Białoruskie Ministerstwo Informacji przygotowało projekt ustawy (dekretu) ustanawiającej jednego państwowego dystrybutora zagranicznych programów telewizyjnych na terytorium kraju. Z chwilą zatwierdzenia dekretu upoważniony organ państwowy uzyska wyłączną kompetencję do podpisywania kontraktów z zagranicznymi dostawcami treści telewizyjnych, które będą następnie przesyłane do operatorów kablowych. Na Białorusi działa obecnie około dwustu operatorów telewizji kablowej. Większość programów w oferowanych przez nich pakietach stanowią kanały rosyjskie i rosyjskojęzyczne. W następstwie wprowadzenia nowych przepisów operatorzy stracą niezależność i będą działać za pośrednictwem monopolisty państwowego, który będzie również nadzorować umieszczanie w rosyjskich programach białoruskich reklam, w miejsce reklam z innych krajów. Informując o swojej decyzji ministerstwo wyjaśniło, że jeden operator jest konieczny w celu „poprawy kontroli rynku i promowania osiągnięć Republiki Białorusi na arenie międzynarodowej”. Wspomniano również o prognozowanym wzroście wpływów do budżetu państwa. Jak oceniają źródła prasowe, głównym celem wprowadzenia nowych przepisów jest stworzenie możliwości szybkiego zablokowania przez państwo transmisji niepożądanych treści spoza granic kraju.
Flaga
Chorwacja
|
Kampania „Wybierzmy, co będziemy oglądać”
Chorwacki organ regulacyjny ds. mediów elektronicznych (AEM) we współpracy z Biurem UNICEF w tym kraju uruchomił ogólnonarodową kampanię pod hasłem „Wybierzmy, co będziemy oglądać”, która ma podkreślić wagę kompetencji medialnych rodziców, opiekunów i dzieci, a także zwrócić uwagę, jak ważny jest wybór właściwych dla dzieci treści medialnych. Kampania nakłania rodziców do korzystania z systemu oznakowań mających na celu wskazanie treści odpowiednich dla poszczególnych grup wiekowych. Jak wykazało badanie przeprowadzone przez AEM i UNICEF w październiku 2014 roku, chorwackie dzieci spędzają przed telewizorem średnio trzy godziny dziennie, a co najmniej połowę tego czasu bez opieki dorosłego. Raport z badania podkreślał też rolę, jaką odgrywają media w rozwoju dziecka. Stąd też pojawiła się idea kampanii, na którą złożyły się krótkie filmy ukazujące potencjalny wpływ na dzieci, jaki niesie ekspozycja drastycznych treści i wypaczonego obrazu rzeczywistości. Innym elementem kampanii są wypowiedzi telewizyjne powszechnie znanych osób podkreślające, jak ważny jest właściwy wybór audycji, wspólne oglądanie i rozmawianie z dziećmi na temat obejrzanych treści. Kampania odniosła duży sukces, docierając do 86 proc. populacji.
Źródło: EPRA, 12.11, National campaign launched by Agency for Electronic Media and UNICEF Office in Croatia
Flaga
Hiszpania
|
Spadek popularności telewizji publicznej
Pogłębia się duopol na hiszpańskim rynku telewizyjnym, a panujące na nim dwie największe grupy telewizji komercyjnej – Atresmedia i Mediaset – opanowały w 2015 roku 58 proc. rynku widowni i 86 proc. wpływów reklamowych. Dla kontrastu, widownia telewizji publicznej spadła drastycznie, osiągając w 2015 roku poziom 10 proc., co nigdy dotąd nie miało miejsca w sześćdziesięcioletniej historii tego nadawcy. Regionalne stacje publiczne oglądane są średnio przez 7,5 proc. widzów.
Źródło: Advanced Television, 05.01, Spain private TV dominates FTA
Flaga
Litwa
|
Szwedzka policja zbada rosyjski program adresowany do litewskich odbiorców
Litewska Komisja ds. Radia i Telewizji (LRTK) została poinformowana przez szwedzką Komisję ds. radiofonii i telewizji (SBC) o działaniach podjętych wobec rosyjskiego kanału RTR Planeta. Pod koniec ubiegłego roku LRTK uznała, że RTR Planeta nadaje program, który podżega do wojny i nienawiści, co stanowi naruszenie ustawy o informacji publicznej. Zgodnie z procedurą przewidzianą przez UE, LRTK poinformowała Komisję Europejską, nadawcę i SBC, która zarejestrowała działalność RTR Planeta. SBC skierowała sprawę na policję, ponieważ nie posiada uprawnień do oceny treści audiowizualnych. W ubiegłym miesiącu LRTK nakazała operatorom telewizji kablowych i platform satelitarnych przeniesienie kontrowersyjnego programu do płatnych pakietów.
Źródło: Broadband TV News, 12.01, Swedish police to investigate Russian channel
Flaga
Wielka Brytania
|
Koncesje na czas Ramadanu
Wzorem lat poprzednich brytyjski organ regulacyjny, Ofcom, ogłosił możliwość składania wniosków o krótkoterminowe nadawanie programu w okresie Ramadanu, który w tym roku będzie trwał od 3 czerwca do 10 lipca. Ponieważ zazwyczaj wiele podmiotów zgłasza chęć nadawania w tym czasie, uproszczono procedury koncesyjne oraz przygotowano nowy formularz wraz z instrukcją jego wypełniania. Każdy ze zgłaszających się podmiotów musi uiścić opłatę aplikacyjną w wysokości 400 £ i zobowiązać się do przestrzegania zasad obowiązujących nadawców. Rezultaty postępowania koncesyjnego zostaną ogłoszone w marcu br.
Źródło: Ofcom, Application process for short-term RSLs during June and July 2016
Flaga
Włochy
|
Płatna oferta telewizji publicznej
Włoski nadawca publiczny RAI zamierza przedstawić rządowi plan stworzenia płatnej oferty telewizyjnej, która miałaby polegać na udostępnianiu treści on-line na zasadzie subskrypcji. Plan, który będzie realizowany w ciągu najbliższych pięciu lat, będzie obejmował zarówno standardową usługę VoD z płatnością za poszczególne elementy treści, jak również usługę SVoD podobną do modelu Netflix, z abonamentem za dostęp on-line do katalogu RAI. Oferowane treści „premium” obejmowałyby przede wszystkim imprezy sportowe, zwłaszcza piłkę nożną i tenisa, ale także filmy i seriale. Jednym z najważniejszych elementów w nowej ofercie mógłby być tak zwany "pakiet D" włoskiej ligi piłki nożnej, który obejmuje prawa do internetowego streamingu 114 meczów Serii A, czyli trzech meczów dziennie w sezonie ligowym.
Źródło: Advanced Television, 24.11, Italy’s RAI plans pay TV offer
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska