10 czerwca 2020 r. Komisja Europejska i Wysoki Przedstawiciel ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa ogłosili  wspólny komunikat identyfikujący wyzwania, jakie pojawiły się w związku z pandemią koronawirusa. W komunikacie pojawiło się kilka propozycji przeciwdziałania dezinformacji.
	
	
	
	
	Komisja będzie zachęcać inne zainteresowane strony do dobrowolnego udziału w powyższym programie monitorowania.
	
	Komisja wzywa platformy do poszerzenia i zintensyfikowania współpracy z podmiotami weryfikującymi informacje oraz do aktywnego oferowania  programów weryfikacji informacji  organizacjom we wszystkich państwach członkowskich UE i we wszystkich językach.
	
	Organ będzie też wspierać działania w zakresie weryfikacji informacji, w tym poprzez nowo utworzone 
Europejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych. Będzie ono stanowiło wsparcie dla niezależnej multidyscyplinarnej społeczności w zakresie dezinformacji COVID-19. Komisja zwraca się do platform o uzgodnienie z Obserwatorium zasad dostępu naukowców do odpowiednich danych platform w celu poprawy wykrywalności i analizy dezinformacji.
	
	Ponadto, Komisja wezwała Parlament Europejski i Radę Europejską do pilnego przyjęcia kompleksowego pakietu naprawczego, który pomógłby w odbudowie i wzmocnieniu sektora mediów w celu zwalczania dezinformacji związanych z COVID.
	
	Państwa członkowskie powinny jak najlepiej wykorzystać ten pakiet, a także
 unijną odpowiedź gospodarczą na COVID-19, aby wesprzeć media poważnie dotknięte przez kryzys, przy jednoczesnym poszanowaniu ich niezależności. Komisja będzie nadal współfinansować niezależne projekty w dziedzinie dziennikarstwa, wolności i pluralizmu mediów oraz ułatwiać dostęp do finansowania i możliwości finansowania dla sektora mediów.
	
	Do końca tego roku Komisja zaproponuje działania mające na celu wzmocnienie wolności i pluralizmu mediów w Unii Europejskiej w ramach planu działania na rzecz demokracji europejskiej - European  Democracy Action Plan oraz przedstawi plan działania na rzecz mediów i sektora audiowizualnego - Media and Audiovisual Action Plan, którego celem będzie dalsze wspieranie transformacji cyfrowej i konkurencyjności tych sektorów oraz stymulowanie dostępu do treści i zwiększanie pluralizmu mediów.
	
	Komisja przewiduje, że w przyszłym planie działania w zakresie mediów i polityki audiowizualnej, znajdzie się propozycja działań mających na celu podniesienie świadomości i krytycznego myślenia wśród różnych grup, w szczególności młodzieży, w oparciu o potencjał mediów społecznościowych i osób o dużym autorytecie.  Działania te będą opierać się na zmienionej dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, która wymaga, aby platformy udostępniania wideo (VSP) zapewniały skuteczne środki i narzędzia kształtowania umiejętności korzystania z mediów.
	
	KE zapowiedziała także aktualizację  w tym roku Digital  Education  Action  Plan. Zaproponowane środki pomogą w rozwiązaniu problemu dezinformacji. Komisja będzie wspierać rozwój krytycznego myślenia użytkowników mediów społecznościowych poprzez projekty w ramach Media Literacy for All  oraz poprzez europejską sieć centrów bezpieczniejszego Internetu.