Coraz więcej użytkowników weryfikuje informacje dotyczące pandemii – raport OFCOM

Tagi: covid-19
19.06.2020
Brytyjski regulator rynku audiowizualnego Ofcom opublikował kolejne wyniki badań, prowadzonych od początku pandemii COVID-19, na temat sposobu odbioru i reakcji konsumentów na informacje dotyczące koronawirusa.

Raport podsumowuje badanie z 10. tygodnia „blokady”, w tym zmiany w zachowaniach użytkowników Internetu. W raporcie można przeczytać, że:

 

  • ·         dziewięciu na dziesięciu respondentów nadal ma dostęp do wiadomości o COVID-19 przynajmniej raz dziennie;
  • ·         do około 7% osób docierają takie informacje co najmniej 20 razy dziennie (w porównaniu z 24% w pierwszym tygodniu badania);
  • ·         Krajowa Służba Zdrowia (NHS) pozostaje najbardziej zaufanym źródłem informacji o koronawirusie (cieszy się zaufaniem ponad 90% badanych);
  • ·         W opinii publicznej trzy najważniejsze porady to: „pozostawanie w domu, jeśli nie jest konieczne jego opuszczanie”, „utrzymywanie dystansu społecznego” oraz „regularne i dokładne mycie rąk”.
 

Ofcom opublikował również bardziej szczegółowy raport dotyczący dezinformacji o COVID-19 oraz zaktualizowane ustalenia na temat wpływu pandemii na reakcje internautów.

 

Analiza pokazuje, że:

 

  •         38% respondentów miało kontakt z fałszywymi informacjami na temat COVID-19 (był to najniższy wynik od początku pomiaru) podczas gdy w pierwszym tygodniu badania była to niemal połowa badanych (46%);
  •         z 50% do 30% spadła liczba osób, które wskazywały, że miały kontakt z najczęściej wymienianą fałszywą informacją, tj. powiązaniem między siecią 5G a koronawirusem;
  •         znacznie wzrosła liczba użytkowników stron umożliwiających weryfikację informacji np. serwis Full Fact miał odpowiednio 1,4 mln i 1,2 mln użytkowników w marcu i kwietniu 2020 r, w porównaniu z 400 tys. użytkownikami w styczniu i 300 tys.  w lutym 2020 r.;
  •         zdecydowana większość respondentów ufa informacjom dostarczonym przez oficjalne źródła, takie jak lokalne instytucje odpowiedzialne za zdrowie, WHO (82%) i rząd (70%);
  •         z 17 % w pierwszym tygodniu badania do 24% w 10. tygodniu wzrosła liczba respondentów zgadzających się ze stwierdzeniem: jestem zdezorientowany, co robić w odpowiedzi na koronawirusa.
 

Raporty Ofcom publikowane są co dwa tygodnie. Pierwsze badanie odbyło się w dniach 27-29 marca, kiedy w Wielkiej Brytanii został ogłoszony zakaz wychodzenia; następna publikacja będzie dostępna
23 czerwca 2020 r. Wersja interaktywna raportu aktualizowana jest co tydzień.

 

Źródło: Ofcom

Przykładowe omówienie poprzednich raportów:

http://www.krrit.gov.pl/dla-abonentow-i-konsumentow/covid--19---media/media-w-europie/news,2977,fake-newsy-w-kontekscie-koronawirusa---ostatnie-badania-brytyjskiego-ofcom.html

http://www.krrit.gov.pl/dla-abonentow-i-konsumentow/covid--19---media/media-w-europie/news,2976,polowa-doroslych-brytyjczykow-narazona-na-fake-newsy-dotyczace-koronawirusa.html


 

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie