"Przegląd międzynarodowy": nr 04/2015
01.04.2015
W kwietniowym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać m.in. o ciekawych inicjatywach austriackiego nadawcy publicznego, o serduszku na stronach BBC oraz o wątpliwościach dotyczących obowiązywania zasady „must carry” w środowisku internetowym.
Flaga
Austria
|
Austriacki Netflix
Austriacki nadawca publiczny ORF stał się współwłaścicielem usługi wideo na żądanie o nazwie
Flimmit, która w zamian za stałą opłatę abonamentową umożliwia dostęp do ponad 4000, głównie niemieckojęzycznych, filmów i seriali. ORF określa
Flimmit jako „cyfrowe delikatesy”, mające konkurować z gigantami takimi jak
Netflix, Sky Snap lub
Amazon Prime Instant Video. Usługa bazuje na produkcjach austriackich, zapewniając dostęp zarówno do nowych utworów, jak i do bogatego archiwum. W specjalnej ofercie wstępnej, roczna subskrypcja jest dostępna za 49,90 € zamiast regularnej opłaty 75,00 €. Miesięczna subskrypcja kosztuje 7,50 €.
Flimmit jest dostępny na komputery PC, laptopy, smartfony i tablety (iOS /Android), za pośrednictwem
Google i
Apple AirPlay Chromecast oraz telewizorów HbbTV. Usługa dostępna jest też w niektórych sieciach kablowych. Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony austriackich odbiorców.
Źródło: Broadband TV News, 17.03, ORF launches Austrian Netflix
VoD dla melomanów
ORF zamierza uruchomić międzynarodową usługę wideo na żądanie (VoD) adresowaną do melomanów, oferując za stałą opłatą dostęp do bogatego katalogu nagrań muzyki poważnej. Prowadzone są m. in. negocjacje z Vienna State Opera i Festiwalem Salzburskim na temat włączenia ich repertuaru do oferty. Od strony technicznej nowe przedsięwzięcie ma bazować na usłudze VoD
Flimmit, uruchomionej ostatnio przez publicznego nadawcę.
Źródło: Broadband TV News, 17.03, ORF plans international VOD service for classical music
Flaga
Czechy
|
Ciężkie czasy dla operatorów
Dwóch głównych czeskich nadawców komercyjnych TV Nova i Prima TV zamierza rozpocząć pobieranie opłat za retransmisję swoich programów. W ten sposób pójdą one w ślady siostrzanej TV Nova w Rumunii, która również należy do Central European Media Enterprises (CME). Obie stacje zaproponowały operatorom płatnej telewizji - kablowej, satelitarnej i IPTV - dostęp do wszystkich programów, nie tylko w jakości SD, ale również w HD, w zamian za opłatę proporcjonalną do liczby abonentów. Prima TV obecnie rozpowszechnia cztery programy SD nieodpłatnie, za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej, planuje jednak wprowadzenie opłaty od operatorów w wysokości 8.80 CZK (0,32 €) miesięcznie za każdego abonenta i nalega, by jej oferta była umieszczona w pakiecie podstawowym. TV Nova chce pobierać opłatę tylko za usługi HD.
Źródło: Broadband TV News, 09.03, Czech stations seek carriage fees
Flaga
Hiszpania
|
Pomoc dla publicznego nadawcy
Hiszpański rząd zamierza udzielić pomocy publicznemu nadawcy RTVE, zwalniając go od płacenia podatku VAT. Firma zaoszczędzi w ten sposób 91.700.000 €, co ma złagodzić jej trudną sytuację finansową (w zeszłym roku osiągnęła stratę w wysokości 133 mln €). Zwolnienie z VAT ma objąć także regionalnych publicznych nadawców telewizyjnych, którzy również są obciążeni długami. Rząd rozważa możliwość ponownego dopuszczenia reklam w telewizji publicznej. W tej chwili działalność RTVE finansowana jest z dotacji państwowych oraz z opłat nałożonych na operatorów telekomunikacyjnych, prywatne stacje telewizyjne i spółki płatnej telewizji, które muszą odprowadzać odpowiednio 0,9 proc., 3 proc. i 1,5 proc. od swoich przychodów na finansowanie RTVE. W ciągu ostatnich kilku lat dotacje państwowe zostały jednak zmniejszone o 45 proc. (około 250 mln €), a pozostałe wpływy nie pokrywają rocznego budżetu w wysokości około 900 mln €. Rezultatem jest trudna sytuacja w grupie, która zatrudnia 6500 pracowników i ma ponad 700 mln € skumulowanych strat.
Źródło: Advanced Television, 25.03, RTVE exempted from VAT
Flaga
Mołdawia
|
Nowelizacja ustawy
Parlament Mołdawii przegłosował (78 głosów na 101) nowelizację ustawy medialnej, zgodnie z którą nazwiska właścicieli stacji telewizyjnych i radiowych mają być podawane do wiadomości publicznej. Przeciwko nowelizacji głosowała Partia Liberalna, która proponowała dalej idące zmiany, obligujące właścicieli mediów do ujawniania źródeł swoich dochodów. Zatwierdzone zmiany wejdą w życie we wrześniu br.
Źródło: Broadband TV News, 30.03, Transparency breakthrough in Moldowa
Flaga
Serbia
|
Cyfryzacja serbskiej telewizji
Około 40 proc. populacji Serbii może pozostać bez sygnału telewizyjnego z chwilą przejścia na nadawanie cyfrowe, które ma nastąpić 17 czerwca br. Na początku marca ok.40 proc. populacji nie posiadało jeszcze dekodera do odbierania sygnału cyfrowego. Rządowy plan zakłada bezpłatne wyposażenie w odpowiednie urządzenia ok. 100 tys. najbardziej potrzebujących obywateli, podczas gdy ci, którzy nie mają jeszcze telewizora do odbierania telewizji cyfrowej, będą musieli zapłacić za dekoder ok. 2,500 RSD (20,6 €). Podczas dyskusji poświęconej cyfryzacji pojawiły się głosy, że mimo swoich licznych zalet, cyfryzacja była źle przygotowana, ponieważ nie oferuje dodatkowych usług i treści.
Źródło: Broadband TV News, 05.03, Serbia voices digital TV concerns
Flaga
Wielka Brytania
|
Prace nad pomiarem pluralizmu mediów
11 marca br. Ofcom, brytyjski organ regulacyjny ds. mediów elektronicznych, telekomunikacji i poczty, ogłosił konsultację publiczną w sprawie proponowanych ram pomiaru pluralizmu mediów. Jest to druga część dwuetapowego procesu prowadzonego przez Ofcom na wniosek rządu. Pierwszy etap miał miejsce w październiku zeszłego roku i polegał na zaproszeniu zainteresowanych stron do nadsyłania propozycji działań w tym zakresie. Jak podkreślono w konsultacji, pluralizm mediów przyczynia się do sprawnego funkcjonowania społeczeństwa demokratycznego, a jego pożądane rezultaty to:
-
istnienie szerokiej gamy punktów widzenia w niezależnych informacjach odbieranych za pomocą różnych platform dostępu oraz powszechne z nich korzystanie przez różne grupy demograficzne aktywnie poszukujące różnych źródeł informacji;
-
zapobieganie sytuacji, by żaden właściciel mediów lub pogląd nie uzyskał zbyt dużego wpływu na opinię publiczną i politykę, oraz by nie było podmiotu lub źródła informacji o tak dużym udziale w konsumpcji, że stwarzałoby to ryzyko dla różnorodności punktów widzenia.
Zgodnie z propozycją Ofcom, system badania pluralizmu mediów obejmuje następujące kategorie wskaźników:
-
Dostępność: liczba dostawców i wskazanie potencjalnej różnorodności punktów widzenia.
-
Konsumpcja: zasięg różnych źródeł informacji, ich udział w konsumpcji i zakres, w jakim konsumenci sięgają po wiadomości z wielu źródeł.
-
Wpływ: możliwość wpływania na opinię przez poszczególne źródła informacji.
-
Czynniki kontekstowe: dodatkowe czynniki jakościowe, które nie mogą być mierzone ilościowo, ale są ważnym elementem pomiaru pluralizmu mediów.
Konsultacja potrwa do 20 maja br., przy czym zdaniem Ofcom, do rządu i parlamentu należy ostateczne sformułowanie polityki co do pluralizmu mediów oraz określenie, na czym polega „wystarczający” pluralizm.
Źródło: Ofcom, 11.03, Ofcom consults on proposed measurement framework for media plurality
Serce dla BBC – nowa akcja promocyjna
BBC umieściła ikonę serca na wszystkich wersjach przeglądarki BBC iPlayer i stronach wszystkich swoich programów telewizyjnych i radiowych, która pozwala użytkownikom na bieżące wyrażanie akceptacji dla danej audycji. Philip Almond, dyrektor BBC ds. Marketingu i Odbiorców wyjaśnia w blogu: „Jeśli wiemy, co kochasz, możemy dać więcej tego, co kochasz”. Jest to pierwszy krok w kierunku programu personalizacji, który ma ułatwić BBC kierowanie widzów i słuchaczy do innych elementów programu. W pierwszym etapie uczestnicy zostaną poproszeni, aby zapisać się do newslettera, który będzie uwydatniał audycje, jakie mogły zostać przeoczone i przedstawiał uwagi ekspertów i znanych osobistości. Stworzono również nową zakładkę
www.bbc.co.uk/love, gdzie widzowie mogą znaleźć więcej informacji o programie. Kampanii towarzyszy nowy slogan: „Jeśli coś kochasz, pokaż to” oraz film promocyjny, który wykorzystuje przebój Beatlesów "All You Need Is Love” w wykonaniu Rae Morris.
Źródła: Advanced Television, 23.03, BBC adds heart button; Broadband TV News, 22.03, Show your love for BBC content
Wątpliwości brytyjskiego sądu
Do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zostało skierowane pytanie, czy portal internetowy TVCatchUp może retransmitować brytyjskie programy komercyjne. Sąd Najwyższy w Londynie chce ustalić, czy przepisy „must carry” z ustawy o prawie autorskim dają pośrednio prawo do retransmisji materiałów chronionych prawem autorskim.
Nadawcy, w tym ITV, Channel 4 i Channel 5 twierdzą, że ustawa o prawie autorskim, wzorach i patentach z 1988 roku nie obejmuje rozpowszechniania za pośrednictwem Internetu i ogranicza się do transmisji za pośrednictwem sieci kablowych. Z kolei TVCatchUp twierdzi, że jej obrona może iść dalej, tak by objąć zasadą „must carry” rozpowszechnianie za pomocą sieci telefonii komórkowej. TVCatchUp w dalszym ciągu zapewnia dostęp online do programów nadawców publicznych, Russia Today, Quest i Viva.
Źródło: Broadband TV News, 27.03, ECJ to rule on TVCatchUp relays
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska