"Przegląd międzynarodowy": nr 12/2016

09.01.2017
W noworocznym Przeglądzie Międzynarodowym – między innymi informacje o międzynarodowej akcji „Media przeciw nienawiści”, o popularności, jaką cieszy się Netflix we Francji oraz o rosyjskim projekcie uruchomienia muzułmańskiego programu satelitarnego.
logo Przeglądu Międzynarodowego
Unia Europejska

W sprawie wolności i pluralizmu mediów

Komisja Europejska opublikowała listę działań wynikających z dorocznej Konferencji w Sprawie Praw Podstawowych, poświęconej w 2016 roku kwestii wspierania i poprawy demokracji i pluralizmu mediów. Podczas dyskusji prowadzonych w trakcie spotkania sformułowano sześć kluczowych obszarów działania, które dotyczą wszystkich podmiotów i wymagają ścisłej współpracy i zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Ich ostatecznym celem jest ochrona i promowanie wolnych i pluralistycznych mediów z korzyścią dla wszystkich Europejczyków i dla demokracji:

·         ochrona wolności mediów i ich niezależności od nacisków politycznych;
·         zapewnienie niezależności finansowej mediów w Unii Europejskiej;
·         ochrona dziennikarzy i swobody ich wypowiedzi;
·         ochrona dziennikarzy i nowych podmiotów medialnych przed mową nienawiści;
·         ochrona informatorów i dziennikarstwa śledczego;
·         promowanie zdrowej debaty politycznej i trwałego zaangażowania poprzez edukację medialną, etykę i pluralizm mediów.

Źródło: Komisja Europejska, 09.12, EC presents follow-up actions from Fundamental Rights Colloquium
 
Porozumienie w sprawie pasma 700 MHz


Parlament Europejski, Rada i Komisja uzgodniły sposób wykorzystania pasma 700 MHz w celu zapewnienia dostępu do mobilnych usług internetowych i nowych aplikacji wszystkim Europejczykom bez względu na granice, ułatwiając w ten sposób wprowadzenie od 2020 roku technologii telekomunikacyjnej 5G.
Pasmo ultra-wysokiej częstotliwości (UHF) obejmuje zakres 470-790 MHz i jest obecnie wykorzystywane przez naziemną telewizję cyfrową oraz mikrofony bezprzewodowe. Zgodnie z porozumieniem, od 30 czerwca 2020 roku więcej spektrum zostanie przeznaczone dla sieci bezprzewodowych w paśmie 700 MHz, dzięki czemu użytkownicy uzyskają wysokiej jakości dostęp do Internetu, niezależnie od tego, czy będą w pomieszczeniu w dużym mieście, w małej odległej wiosce czy na autostradzie.
Częstotliwości w paśmie poniżej 700 MHz pozostaną co najmniej do 2030 roku dostępne dla celów nadawczych, głównie bezpłatnych usług mediów publicznych. Jednakże, jak wynika z porozumienia, to ostatnie pasmo może być elastycznie wykorzystywane również do innych technologii i usług wspierających technologię 5G oraz zgodnie z krajowymi potrzebami nadawczymi.

Źródło: Broadband TV News, 16.12, EU: sub-700 MHz available for broadcasting until 2030
 
 
Głos nadawców w sprawie nowelizacji dyrektywy AUM


Europejscy nadawcy komercyjni zwrócili się do Parlamentu Europejskiego, aby zapewnił, że proponowane zmiany dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych umożliwiły im warunki uczciwej konkurencji. Zwrócili uwagę, że oryginalne europejskie treści audiowizualne są kosztowne, więc potrzeba solidnych ram, które ułatwią im dostęp do środków pochodzących z reklam, dzięki czemu środki finansowe będą mogły być reinwestowane w europejskie miejsca pracy, sprzyjać wzrostowi  gospodarczemu i stymulować produkcję wybitnych oryginalnych treści telewizyjnych. Apel nadawców o większą elastyczność przepisów dotyczących reklam obejmuje wiele dziedzin, w tym zasady ilościowe dotyczące reklamy, lokowanie produktu, spoty reklamowe, sponsoring i ogłoszenia nadawcy.

Źródło: Advanced Television, 07.12, Commercial broadcasters call for ad rules flexibility
 

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Bośnia i Hercegowina
 
Apel w sprawie mediów publicznych

Europejska Unia Nadawców (EBU) skierowała apel ostatniej szansy do władz Bośni i Hercegowiny, aby zachowały publiczną radiofonię i telewizję w swoim kraju. Ponieważ rząd nie był w stanie rozwiązać kryzysu finansowania BHRT, EBU została zmuszona do umieszczenia tego nadawcy na tzw. trzecim poziomie sankcji z powodu długów, które obecnie sięgają 6 mln CHF. W konsekwencji BHRT nie będzie miała dostępu do wszystkich usług EBU, w tym informacji, wymiany muzycznej i praw sportowych. Pomimo wielokrotnych starań, nie udało się stworzyć i zrealizować planu płatności. EBU przez wiele lat aktywnie wspierała BHRT w próbach zapewnienia trwałego finansowania ze strony rządu. Była w stałym kontakcie z władzami Bośni i Hercegowiny - zwłaszcza rządem i parlamentem – w kwestii zmian w ustawie o radiofonii i telewizji publicznej. Jednak niezbędne zmiany do ustawy nie zostały przyjęte, pomimo wielu zapewnień i terminów. Komentując sytuację, dyrektor generalny EBU, Ingrid Deltenre, powiedziała: „Bardzo żałuję, że rządowi i parlamentowi Bośni i Hercegowiny nie udało się zapewnić trwałego długoterminowego finansowania BHRT. Wiemy, że silne media publiczne są niezbędne do budowy instytucji demokratycznych, pomocy w budowaniu narodu, promowania spójności społecznej i wzmacniania demokracji i wartości demokratycznych”.

Źródło: Broadband TV News, 16.12, EBU makes last ditch Bosnia appeal

 
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Francja
 
Francuzi lubią Netflix

Abonenci Netflix we Francji należą do „najbardziej zaangażowanych” w całej Europie. Oglądają oni średnio 30 godzin nagrań w każdym miesiącu (wzrost z 20 godzin w 2014 roku) i zamawiają najczęściej amerykańskie seriale. Według badania przeprowadzonego przez Narodowe Centrum Kinematografii (CNC), w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 roku subskrypcje usług SVoD we Francji wyniosły łącznie ponad 69 mln EUR, a we wrześniu tego samego roku z platformy korzystało 5 proc. francuskich internautów.

Źródło: Advanced Television, 01.12, France: Netflix subs watch 30 hours per month
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Hiszpania
 
Płatna telewizja zyskuje popularność

Rośnie liczba klientów płatnej telewizji w Hiszpanii. Raporty wskazują, że w ciągu ostatniego roku operatorom przybyło ponad 600 tys. nowych klientów. Trzech największych - Telefónica, Vodafone i Orange - na koniec września 2016 r. obsługiwało 5,4 milionów klientów, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Jednym z kluczowych powodów wzrostu liczby klientów są pakiety filmów i seriali telewizyjnych Netflix, HBO, Showtime i Movistar Series, oferowane w promocyjnych cenach.

Źródło: Advanced Television, 07,12, Spain: 671000 new pay TV subs
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Rosja
 
Muzułmański program satelitarny

Rosyjska Rada Muftich reprezentująca społeczność muzułmańską Rosji planuje uruchomienie programu telewizyjnego. „Projekt jest obecnie na etapie zatwierdzania i negocjacji, a jego testowe uruchomienie planowane jest na 2017 rok” - powiedział agencji prasowej Sputnik, Rushan Abbyasov, pierwszy wiceprzewodniczący Rady. „To pomysł, aby uruchomić coś w rodzaju muzułmańskiego kanału na satelicie, a może płatnej telewizji, która będzie mówić o tradycji, kulturze i zwyczajach narodowości zamieszkujących nasz kraj”.

Źródło: Advanced Television, 21.12, New Muslim channel for Russian viewers
 
Russia Today rośnie w siłę


Telewizja Russia Today (RT) w ciągu najbliższych dwóch lat ma dostać dodatkowe 19 mln USD z budżetu państwa. Cytowany w serwisie Moscow Time Aleksiej Wolin, zastępca Ministra Komunikacji Rosji, mówił, że pieniądze zostaną wykorzystane na uruchomienie kolejnych wersji językowych programu. Stacja nadaje obecnie programy w językach: angielskim, arabskim, rosyjskim, hiszpańskim, francuskim i niemieckim, w tym trzy całodobowe - w języku angielskim, arabskim i hiszpańskim. Russia Today dociera do 700 mln osób w ponad 100 krajach na całym świecie. Nowe fundusze dla rosyjskiego koncernu zostaną uruchomione na początku 2017 roku.

Źródło: Broadband TV News, 01.12, Funding boost for Russia Today
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Ukraina
 
Zagrożona stacja 1+1

Stacja telewizyjna “1+1” zaapelowała do Prezydenta, Przewodniczącego Parlamentu oraz premiera o poparcie jej starań w sprawie przedłużenia koncesji na nadawanie, która wygasła 29 grudnia 2016 r. W połowie grudnia 2016 r. ukraińska Rada ds. radiofonii i telewizji jednogłośnie postanowiła wydać pozytywną decyzję. Jednak w międzyczasie pojawiły się pogłoski o możliwości anulowania decyzji organu regulacyjnego oraz możliwym „wrogim przejęciu” nadawcy. Stacja “1 +1” zadebiutowała na ukraińskim rynku telewizyjnym we wrześniu 1996 r. Była pierwszym ukraińskim programem o ogólnokrajowym zasięgu i szybko zyskała reputację jednej z wiodących stacji na Ukrainie. Autorzy listu skierowanego do najwyższych urzędników państwowych podkreślili, że “wstrzymywanie decyzji o ponownym pozwoleniu na nadawanie odczytują jako bezpośrednie złamanie procedur prawnych”. Przypomnieli o roli mediów w budowaniu demokratycznego państwa i roli programu “1+1” w czasie wydarzeń na Majdanie w 2013 r. Wierzą, że „prezydent nie podważy decyzji niezależnego organu, jakim jest ukraińska Rada ds. radiofonii i telewizji, wyrażając tym samym szacunek dla prawa, mediów i obywateli”. 1 stycznia 2017 roku minęło dokładnie 20 lat od utworzenia stacji telewizyjnej i debiutu audycji tego nadawcy na Ukrainie. “Inne stacje telewizyjne wielokrotnie próbowały przejąć kontrolę nad naszą polityką redakcyjną. Jednakże zaufanie i wsparcie naszych widzów zawsze pomagały nam przetrwać wszystkie trudności” – podkreślają sygnatariusze listu, wyrażając nadzieję, że niezależne media będą mogły nadal działać zgodnie z obowiązującym na Ukrainie prawem.

Źródło: Broadband TV News, 29.12, Major threat to top Ukrainian channel
 
Nowelizacja ustawy – opłata od operatorów

Od początku 2017 roku cztery grupy medialne działające na Ukrainie (1+1 Media, StarLightMedia, Media Group Ukraine i Inter Media Group) uzyskują prawo do pobierania opłaty od operatorów za rozprowadzanie swoich płatnych programów. To efekt nowelizacji ustawy radiowo-telewizyjnej przyjętej przez Parlament Ukrainy w październiku 2016 r. i podpisanej przez Prezydenta na początku grudnia ub.r. Programy będą sprzedawane wyłącznie w pakietach, których ceny będą określone przez każdą z grup medialnych. Mają być jednak uzależnione od indywidualnych negocjacji z każdym z operatorów i ich bazy abonenckiej. Przedstawiciele grup medialnych zapowiedzieli też, że po 1 stycznia 2017 r. ceny mogą się zmienić. Grupa Medialna „1+1” i StarLightMedia mają w swoim portfolio po sześć kanałów,  Media Group Ukraine trzy, a Inter Media Group osiem.

Źródło: Broadband TV News, 06.12, Ukraine set carriage fee change
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Wielka Brytania
 
Nowelizacja Królewskiej Karty BBC

W związku z parlamentarną debatą poprzedzającą odnowienie Królewskiej Karty BBC (Royal Charter BBC – odnawiana co 10 lat) przeprowadzone zostało badanie na temat postaw społeczeństwa brytyjskiego wobec tego nadawcy, a w szczególności wobec opłaty abonamentowej, która zapewnia jego finansowanie. Z badania wynika, że dla 71 proc. osób BBC jest ważna i 71 proc. jest zadowolonych ze świadczonych przez nią usług. Im respondenci byli starsi i bardziej zamożni, tym ocena nadawcy była bardziej pozytywna.
Opłata abonamentowa postrzegana jest jako najbardziej akceptowany sposób finansowania. Tylko 29 proc. osób uważa, że powinna być zlikwidowana, a poparcie dla niej rośnie wraz z wiekiem i poziomem dochodów respondentów. Jest ona uznawana za główny możliwy sposób finansowania (przez 41 proc. respondentów), wyprzedzając reklamy (28 proc.) i subskrypcję obowiązującą tylko tych, którzy korzystają z usług BBC (15 proc.).
Średnia kwota, jaką respondenci są skłonni płacić to £ 101,57 rocznie ( 120,86 EUR) – o 30 proc.) niższa niż rzeczywista opłata (£ 145,50).
Jedno na dziesięć gospodarstw domowych przyznaje, że nie płaci abonamentu, ale tylko 17 proc.) z tej grupy ma uzasadnione powody (zwolnione są osoby w wieku powyżej 75 lat). Oznacza to, że 83 proc. z tej grupy (czyli 8,3 proc.) wszystkich gospodarstw domowych - 1,6 mln nie płaci abonamentu, mimo że powinny. Jednocześnie 58 proc. ankietowanych nie zgadza się, aby abonenci musieli wnosić dodatkowe opłaty za oglądanie programów BBC podczas pobytu za granicą.
Jedną z propozycji Ministra Kultury wobec Karty było zamknięcie tzw. „luki iPlayer”, poprzez nałożenie obowiązku płacenia abonamentu również na te osoby, które programy BBC oglądają w Internecie - nawet jeśli jest to jedyny sposób, w jaki mogą je oglądać. Wśród uczestników omawianego badania opinie na ten temat są bardzo podzielone - 40 proc. skutecznie zgadza się z takim rozwiązaniem, ale 47 proc. jest mu przeciwnych.

Źródło: Advanced Television, 16.12, Just 29% favour scrapping licence fee
 
Kanał finansowany przez odbiorców


Kanał Wspólnotowy (Community Channel) stał się pierwszym na świecie kanałem telewizyjnym należącym do odbiorców, po tym jak jego zwolennicy zebrali blisko 390 tys. £ w kampanii crowdfundingowej.
Zgodnie z planem, Community Channel stał się stowarzyszeniem pożytku publicznego. W ciągu ostatnich pięciu lat widownia kanału wzrosła z czterech milionów do ponad 10 milionów unikalnych widzów, ale z trudem utrzymywała płynność finansową. Pionierska zmiana formuły funkcjonowania, która pozwala na realizację celów wskazywanych przez społecznie zaangażowanych odbiorców „inspiruje ludzi do działania i generuje pozytywny wpływ społeczny”. Stacja ogłosiła także nową Radę, w skład której wchodzą przedstawiciele sektora mediów i organizacji charytatywnych.

Źródło: Broadband TV News, 01.12, Community Channel becomes supporter-owned station

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Włochy
 
Nowa wyszukiwarka treści wideo

We Włoszech powstała wyszukiwarka streamingowa JustWatch, pozwalająca użytkownikom na wyszukiwanie seriali i filmów, które można oglądać, wypożyczać lub zakupić online w danym kraju. Usługa współpracuje ze wszystkimi głównymi graczami na rynku włoskim, takimi jak: Sky GO, Infinity, TIMvision, Premium Play, NOW TV, Netflix, iTunes, Chili, Google Play Movies, Wuaki, Microsoft PlayStation, Mubi i GuideDoc. Użytkownicy mogą dostosowywać swoje indywidualne ustawienia i korzystać z filtrów w stosunku do operatorów, gatunków, ocen IMDb lub Rotten Tomatoes, cen, HD/SD lub roku produkcji. Wyszukiwarka jest również dostępna jako aplikacja, zarówno na urządzeniach z systemem iOS jak i Android. JustWatch jest już obecna w Internecie w 22 krajach i posiada ponad 20 mln użytkowników.

Źródło: Advanced Television, 12.12, JustWatch launches in Italy

Wiadomości branżowe

„Media przeciw nienawiści”

Europejskie Forum Mediów Środowiskowych (CMFE) we współpracy z Europejską Federacją Dziennikarzy (EFJ), ARTICLE 19, Instytutem Różnorodności Mediów (MDI), Chorwackim Stowarzyszeniem Dziennikarzy (CJA), organizacją Współpraca na rzecz Krajów Rozwijających się (COSPE) i Instytutem Mediów Środowiskowych (COMMiT) zorganizowało ogólnoeuropejską kampanię „Media przeciw nienawiści”.
Media odgrywają istotną rolę w tworzeniu odpowiedzialnej polityki społecznej państwa i kształtowaniu opinii o migracji i uchodźcach. W sytuacji rozprzestrzeniania się mowy nienawiści i stereotypów dotyczących migrantów, bardziej niż kiedykolwiek potrzebny jest zrównoważony i uczciwy język relacji medialnych. Mimo istnienia dobrych praktyk dziennikarskich i aktywności odważnych dziennikarzy wypowiadających się przeciwko językowi nienawiści, dodatkowych szkoleń i wsparcia dla pracowników mediów i organizacji, potrzebne są standardy dotyczące informowania o tak drażliwych tematach. Przygotowana w ramach kampanii strona internetowa http://www.mediaagainsthate.org ma gromadzić najświeższe informacje dotyczące norm etycznych, wolności słowa, różnorodności mediów oraz oferować zasoby potrzebne pracownikom mediów i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego (CSO) do zapobiegania mowie nienawiści w mediach. W celu wymiany najlepszych praktyk oraz edukacji i współpracy w tym zakresie mają zostać zorganizowane cykle szkoleń i warsztatów adresowane do pracowników mediów, środków społecznego przekazu, przedstawicieli CSO i regulatorów rynku w całej Europie.
W styczniu, w ramach kampanii wystartuje konkurs wideo, który ma zebrać szeroką gamę najlepszych praktyk dotyczących przeciwdziałania i zapobiegania stereotypom i dyskryminacji w mediach. Więcej informacji o bieżących działaniach dostępnych jest na stronie: www.mediaagainsthate.org i na Twitterze: #MediaAgainstHate.

Źródło: CMFE, Media Against Hate


Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Katarzyna Twardowska

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie