"Przegląd międzynarodowy": nr 12/2016
09.01.2017
W noworocznym Przeglądzie Międzynarodowym – między innymi informacje o międzynarodowej akcji „Media przeciw nienawiści”, o popularności, jaką cieszy się Netflix we Francji oraz o rosyjskim projekcie uruchomienia muzułmańskiego programu satelitarnego.
Unia Europejska
W sprawie wolności i pluralizmu mediów
Komisja Europejska opublikowała listę działań wynikających z dorocznej
Konferencji w Sprawie Praw Podstawowych, poświęconej w 2016 roku kwestii wspierania i poprawy demokracji i pluralizmu mediów. Podczas dyskusji prowadzonych w trakcie spotkania sformułowano sześć kluczowych obszarów działania, które dotyczą wszystkich podmiotów i wymagają ścisłej współpracy i zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Ich ostatecznym celem jest ochrona i promowanie wolnych i pluralistycznych mediów z korzyścią dla wszystkich Europejczyków i dla demokracji:
· ochrona wolności mediów i ich niezależności od nacisków politycznych;
· zapewnienie niezależności finansowej mediów w Unii Europejskiej;
· ochrona dziennikarzy i swobody ich wypowiedzi;
· ochrona dziennikarzy i nowych podmiotów medialnych przed mową nienawiści;
· ochrona informatorów i dziennikarstwa śledczego;
· promowanie zdrowej debaty politycznej i trwałego zaangażowania poprzez edukację medialną, etykę i pluralizm mediów.
Źródło: Komisja Europejska, 09.12, EC presents follow-up actions from Fundamental Rights Colloquium
Porozumienie w sprawie pasma 700 MHz
Parlament Europejski, Rada i Komisja uzgodniły sposób wykorzystania pasma 700 MHz w celu zapewnienia dostępu do mobilnych usług internetowych i nowych aplikacji wszystkim Europejczykom bez względu na granice, ułatwiając w ten sposób wprowadzenie od 2020 roku technologii telekomunikacyjnej 5G.
Pasmo ultra-wysokiej częstotliwości (UHF) obejmuje zakres 470-790 MHz i jest obecnie wykorzystywane przez naziemną telewizję cyfrową oraz mikrofony bezprzewodowe. Zgodnie z porozumieniem, od 30 czerwca 2020 roku więcej spektrum zostanie przeznaczone dla sieci bezprzewodowych w paśmie 700 MHz, dzięki czemu użytkownicy uzyskają wysokiej jakości dostęp do Internetu, niezależnie od tego, czy będą w pomieszczeniu w dużym mieście, w małej odległej wiosce czy na autostradzie.
Częstotliwości w paśmie poniżej 700 MHz pozostaną co najmniej do 2030 roku dostępne dla celów nadawczych, głównie bezpłatnych usług mediów publicznych. Jednakże, jak wynika z porozumienia, to ostatnie pasmo może być elastycznie wykorzystywane również do innych technologii i usług wspierających technologię 5G oraz zgodnie z krajowymi potrzebami nadawczymi.
Źródło: Broadband TV News, 16.12, EU: sub-700 MHz available for broadcasting until 2030
Głos nadawców w sprawie nowelizacji dyrektywy AUM
Europejscy nadawcy komercyjni zwrócili się do Parlamentu Europejskiego, aby zapewnił, że proponowane zmiany dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych umożliwiły im warunki uczciwej konkurencji. Zwrócili uwagę, że oryginalne europejskie treści audiowizualne są kosztowne, więc potrzeba solidnych ram, które ułatwią im dostęp do środków pochodzących z reklam, dzięki czemu środki finansowe będą mogły być reinwestowane w europejskie miejsca pracy, sprzyjać wzrostowi gospodarczemu i stymulować produkcję wybitnych oryginalnych treści telewizyjnych. Apel nadawców o większą elastyczność przepisów dotyczących reklam obejmuje wiele dziedzin, w tym zasady ilościowe dotyczące reklamy, lokowanie produktu, spoty reklamowe, sponsoring i ogłoszenia nadawcy.
Źródło: Advanced Television, 07.12, Commercial broadcasters call for ad rules flexibility
Flaga
Bośnia i Hercegowina
|
Apel w sprawie mediów publicznych
Europejska Unia Nadawców (EBU) skierowała apel ostatniej szansy do władz Bośni i Hercegowiny, aby zachowały publiczną radiofonię i telewizję w swoim kraju. Ponieważ rząd nie był w stanie rozwiązać kryzysu finansowania BHRT, EBU została zmuszona do umieszczenia tego nadawcy na tzw. trzecim poziomie sankcji z powodu długów, które obecnie sięgają 6 mln CHF. W konsekwencji BHRT nie będzie miała dostępu do wszystkich usług EBU, w tym informacji, wymiany muzycznej i praw sportowych. Pomimo wielokrotnych starań, nie udało się stworzyć i zrealizować planu płatności. EBU przez wiele lat aktywnie wspierała BHRT w próbach zapewnienia trwałego finansowania ze strony rządu. Była w stałym kontakcie z władzami Bośni i Hercegowiny - zwłaszcza rządem i parlamentem – w kwestii zmian w ustawie o radiofonii i telewizji publicznej. Jednak niezbędne zmiany do ustawy nie zostały przyjęte, pomimo wielu zapewnień i terminów. Komentując sytuację, dyrektor generalny EBU, Ingrid Deltenre, powiedziała: „Bardzo żałuję, że rządowi i parlamentowi Bośni i Hercegowiny nie udało się zapewnić trwałego długoterminowego finansowania BHRT. Wiemy, że silne media publiczne są niezbędne do budowy instytucji demokratycznych, pomocy w budowaniu narodu, promowania spójności społecznej i wzmacniania demokracji i wartości demokratycznych”.
Źródło: Broadband TV News, 16.12, EBU makes last ditch Bosnia appeal
Flaga
Francja
|
Francuzi lubią Netflix
Abonenci
Netflix we Francji należą do „najbardziej zaangażowanych” w całej Europie. Oglądają oni średnio 30 godzin nagrań w każdym miesiącu (wzrost z 20 godzin w 2014 roku) i zamawiają najczęściej amerykańskie seriale. Według badania przeprowadzonego przez Narodowe Centrum Kinematografii (CNC), w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 roku subskrypcje usług SVoD we Francji wyniosły łącznie ponad 69 mln EUR, a we wrześniu tego samego roku z platformy korzystało 5 proc. francuskich internautów.
Źródło: Advanced Television, 01.12, France: Netflix subs watch 30 hours per month
Flaga
Hiszpania
|
Płatna telewizja zyskuje popularność
Rośnie liczba klientów płatnej telewizji w Hiszpanii. Raporty wskazują, że w ciągu ostatniego roku operatorom przybyło ponad 600 tys. nowych klientów. Trzech największych - Telefónica, Vodafone i Orange - na koniec września 2016 r. obsługiwało 5,4 milionów klientów, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Jednym z kluczowych powodów wzrostu liczby klientów są pakiety filmów i seriali telewizyjnych Netflix, HBO, Showtime i Movistar Series, oferowane w promocyjnych cenach.
Źródło: Advanced Television, 07,12, Spain: 671000 new pay TV subs
Flaga
Rosja
|
Muzułmański program satelitarny
Rosyjska Rada Muftich reprezentująca społeczność muzułmańską Rosji planuje uruchomienie programu telewizyjnego. „Projekt jest obecnie na etapie zatwierdzania i negocjacji, a jego testowe uruchomienie planowane jest na 2017 rok” - powiedział agencji prasowej Sputnik, Rushan Abbyasov, pierwszy wiceprzewodniczący Rady. „To pomysł, aby uruchomić coś w rodzaju muzułmańskiego kanału na satelicie, a może płatnej telewizji, która będzie mówić o tradycji, kulturze i zwyczajach narodowości zamieszkujących nasz kraj”.
Źródło: Advanced Television, 21.12, New Muslim channel for Russian viewers
Russia Today rośnie w siłę
Telewizja
Russia Today (RT) w ciągu najbliższych dwóch lat ma dostać dodatkowe 19 mln USD z budżetu państwa. Cytowany w serwisie
Moscow Time Aleksiej Wolin, zastępca Ministra Komunikacji Rosji, mówił, że pieniądze zostaną wykorzystane na uruchomienie kolejnych wersji językowych programu. Stacja nadaje obecnie programy w językach: angielskim, arabskim, rosyjskim, hiszpańskim, francuskim i niemieckim, w tym trzy całodobowe - w języku angielskim, arabskim i hiszpańskim.
Russia Today dociera do 700 mln osób w ponad 100 krajach na całym świecie. Nowe fundusze dla rosyjskiego koncernu zostaną uruchomione na początku 2017 roku.
Źródło: Broadband TV News, 01.12, Funding boost for Russia Today
Flaga
Ukraina
|
Zagrożona stacja 1+1
Stacja telewizyjna “1+1” zaapelowała do Prezydenta, Przewodniczącego Parlamentu oraz premiera o poparcie jej starań w sprawie przedłużenia koncesji na nadawanie, która wygasła 29 grudnia 2016 r. W połowie grudnia 2016 r. ukraińska Rada ds. radiofonii i telewizji jednogłośnie postanowiła wydać pozytywną decyzję. Jednak w międzyczasie pojawiły się pogłoski o możliwości anulowania decyzji organu regulacyjnego oraz możliwym „wrogim przejęciu” nadawcy. Stacja “1 +1” zadebiutowała na ukraińskim rynku telewizyjnym we wrześniu 1996 r. Była pierwszym ukraińskim programem o ogólnokrajowym zasięgu i szybko zyskała reputację jednej z wiodących stacji na Ukrainie. Autorzy listu skierowanego do najwyższych urzędników państwowych podkreślili, że “wstrzymywanie decyzji o ponownym pozwoleniu na nadawanie odczytują jako bezpośrednie złamanie procedur prawnych”. Przypomnieli o roli mediów w budowaniu demokratycznego państwa i roli programu “1+1” w czasie wydarzeń na Majdanie w 2013 r. Wierzą, że „prezydent nie podważy decyzji niezależnego organu, jakim jest ukraińska Rada ds. radiofonii i telewizji, wyrażając tym samym szacunek dla prawa, mediów i obywateli”. 1 stycznia 2017 roku minęło dokładnie 20 lat od utworzenia stacji telewizyjnej i debiutu audycji tego nadawcy na Ukrainie. “Inne stacje telewizyjne wielokrotnie próbowały przejąć kontrolę nad naszą polityką redakcyjną. Jednakże zaufanie i wsparcie naszych widzów zawsze pomagały nam przetrwać wszystkie trudności” – podkreślają sygnatariusze listu, wyrażając nadzieję, że niezależne media będą mogły nadal działać zgodnie z obowiązującym na Ukrainie prawem.
Źródło: Broadband TV News, 29.12, Major threat to top Ukrainian channel
Nowelizacja ustawy – opłata od operatorów
Od początku 2017 roku cztery grupy medialne działające na Ukrainie (1+1 Media, StarLightMedia, Media Group Ukraine i Inter Media Group) uzyskują prawo do pobierania opłaty od operatorów za rozprowadzanie swoich płatnych programów. To efekt nowelizacji ustawy radiowo-telewizyjnej przyjętej przez Parlament Ukrainy w październiku 2016 r. i podpisanej przez Prezydenta na początku grudnia ub.r. Programy będą sprzedawane wyłącznie w pakietach, których ceny będą określone przez każdą z grup medialnych. Mają być jednak uzależnione od indywidualnych negocjacji z każdym z operatorów i ich bazy abonenckiej. Przedstawiciele grup medialnych zapowiedzieli też, że po 1 stycznia 2017 r. ceny mogą się zmienić. Grupa Medialna „1+1” i StarLightMedia mają w swoim portfolio po sześć kanałów, Media Group Ukraine trzy, a Inter Media Group osiem.
Źródło: Broadband TV News, 06.12, Ukraine set carriage fee change
Flaga
Wielka Brytania
|
Nowelizacja Królewskiej Karty BBC
W związku z parlamentarną debatą poprzedzającą odnowienie Królewskiej Karty BBC (
Royal Charter BBC – odnawiana co 10 lat) przeprowadzone zostało badanie na temat postaw społeczeństwa brytyjskiego wobec tego nadawcy, a w szczególności wobec opłaty abonamentowej, która zapewnia jego finansowanie. Z badania wynika, że dla 71 proc. osób BBC jest ważna i 71 proc. jest zadowolonych ze świadczonych przez nią usług. Im respondenci byli starsi i bardziej zamożni, tym ocena nadawcy była bardziej pozytywna.
Opłata abonamentowa postrzegana jest jako najbardziej akceptowany sposób finansowania. Tylko 29 proc. osób uważa, że powinna być zlikwidowana, a poparcie dla niej rośnie wraz z wiekiem i poziomem dochodów respondentów. Jest ona uznawana za główny możliwy sposób finansowania (przez 41 proc. respondentów), wyprzedzając reklamy (28 proc.) i subskrypcję obowiązującą tylko tych, którzy korzystają z usług BBC (15 proc.).
Średnia kwota, jaką respondenci są skłonni płacić to £ 101,57 rocznie ( 120,86 EUR) – o 30 proc.) niższa niż rzeczywista opłata (£ 145,50).
Jedno na dziesięć gospodarstw domowych przyznaje, że nie płaci abonamentu, ale tylko 17 proc.) z tej grupy ma uzasadnione powody (zwolnione są osoby w wieku powyżej 75 lat). Oznacza to, że 83 proc. z tej grupy (czyli 8,3 proc.) wszystkich gospodarstw domowych - 1,6 mln nie płaci abonamentu, mimo że powinny. Jednocześnie 58 proc. ankietowanych nie zgadza się, aby abonenci musieli wnosić dodatkowe opłaty za oglądanie programów BBC podczas pobytu za granicą.
Jedną z propozycji Ministra Kultury wobec Karty było zamknięcie tzw. „luki iPlayer”, poprzez nałożenie obowiązku płacenia abonamentu również na te osoby, które programy BBC oglądają w Internecie - nawet jeśli jest to jedyny sposób, w jaki mogą je oglądać. Wśród uczestników omawianego badania opinie na ten temat są bardzo podzielone - 40 proc. skutecznie zgadza się z takim rozwiązaniem, ale 47 proc. jest mu przeciwnych.
Źródło: Advanced Television, 16.12, Just 29% favour scrapping licence fee
Kanał finansowany przez odbiorców
Kanał Wspólnotowy (
Community Channel) stał się pierwszym na świecie kanałem telewizyjnym należącym do odbiorców, po tym jak jego zwolennicy zebrali blisko 390 tys. £ w kampanii crowdfundingowej.
Zgodnie z planem,
Community Channel stał się stowarzyszeniem pożytku publicznego. W ciągu ostatnich pięciu lat widownia kanału wzrosła z czterech milionów do ponad 10 milionów unikalnych widzów, ale z trudem utrzymywała płynność finansową. Pionierska zmiana formuły funkcjonowania, która pozwala na realizację celów wskazywanych przez społecznie zaangażowanych odbiorców „inspiruje ludzi do działania i generuje pozytywny wpływ społeczny”. Stacja ogłosiła także nową Radę, w skład której wchodzą przedstawiciele sektora mediów i organizacji charytatywnych.
Źródło: Broadband TV News, 01.12, Community Channel becomes supporter-owned station
Flaga
Włochy
|
Nowa wyszukiwarka treści wideo
We Włoszech powstała wyszukiwarka streamingowa JustWatch, pozwalająca użytkownikom na wyszukiwanie seriali i filmów, które można oglądać, wypożyczać lub zakupić online w danym kraju. Usługa współpracuje ze wszystkimi głównymi graczami na rynku włoskim, takimi jak: Sky GO, Infinity, TIMvision, Premium Play, NOW TV, Netflix, iTunes, Chili, Google Play Movies, Wuaki, Microsoft PlayStation, Mubi i GuideDoc. Użytkownicy mogą dostosowywać swoje indywidualne ustawienia i korzystać z filtrów w stosunku do operatorów, gatunków, ocen IMDb lub Rotten Tomatoes, cen, HD/SD lub roku produkcji. Wyszukiwarka jest również dostępna jako aplikacja, zarówno na urządzeniach z systemem iOS jak i Android. JustWatch jest już obecna w Internecie w 22 krajach i posiada ponad 20 mln użytkowników.
Źródło: Advanced Television, 12.12, JustWatch launches in Italy
Wiadomości branżowe
„Media przeciw nienawiści”
Europejskie Forum Mediów Środowiskowych (CMFE) we współpracy z Europejską Federacją Dziennikarzy (EFJ), ARTICLE 19, Instytutem Różnorodności Mediów (MDI), Chorwackim Stowarzyszeniem Dziennikarzy (CJA), organizacją Współpraca na rzecz Krajów Rozwijających się (COSPE) i Instytutem Mediów Środowiskowych (COMMiT) zorganizowało ogólnoeuropejską kampanię „Media przeciw nienawiści”.
Media odgrywają istotną rolę w tworzeniu odpowiedzialnej polityki społecznej państwa i kształtowaniu opinii o migracji i uchodźcach. W sytuacji rozprzestrzeniania się mowy nienawiści i stereotypów dotyczących migrantów, bardziej niż kiedykolwiek potrzebny jest zrównoważony i uczciwy język relacji medialnych. Mimo istnienia dobrych praktyk dziennikarskich i aktywności odważnych dziennikarzy wypowiadających się przeciwko językowi nienawiści, dodatkowych szkoleń i wsparcia dla pracowników mediów i organizacji, potrzebne są standardy dotyczące informowania o tak drażliwych tematach. Przygotowana w ramach kampanii strona internetowa
http://www.mediaagainsthate.org ma gromadzić najświeższe informacje dotyczące norm etycznych, wolności słowa, różnorodności mediów oraz oferować zasoby potrzebne pracownikom mediów i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego (CSO) do zapobiegania mowie nienawiści w mediach. W celu wymiany najlepszych praktyk oraz edukacji i współpracy w tym zakresie mają zostać zorganizowane cykle szkoleń i warsztatów adresowane do pracowników mediów, środków społecznego przekazu, przedstawicieli CSO i regulatorów rynku w całej Europie.
W styczniu, w ramach kampanii wystartuje konkurs wideo, który ma zebrać szeroką gamę najlepszych praktyk dotyczących przeciwdziałania i zapobiegania stereotypom i dyskryminacji w mediach. Więcej informacji o bieżących działaniach dostępnych jest na stronie:
www.mediaagainsthate.org i na Twitterze: #MediaAgainstHate.
Źródło: CMFE, Media Against Hate
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Katarzyna Twardowska