"Przegląd międzynarodowy": nr 06/2015
10.06.2015
W czerwcowym wydaniu Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać m. in. o ofercie spersonalizowanej telewizji w Rosji, o obawach nadawców co do przyszłego przeznaczenia pasma 470-694 MHz oraz o mniejszej podatności na reklamy tych odbiorców, którzy korzystają z wielu ekranów.
Flaga
Litwa
|
Wysoka rozdzielczość zbyt droga
Litewski operator
Teo zrezygnował z koncesji na retransmisję naziemnej telewizji cyfrowej w rozdzielczości HD w Kownie ze względu na istotny wzrost opłat transmisyjnych. Na początku kwietnia, operator z tego samego powodu zaprzestał transmisji HD w Wilnie. Użytkownicy korzystający z
Teo Smart TV (telewizji w Internecie) będą mogli jednak nadal oglądać wszystkie programy w wysokiej rozdzielczości. Po wygraniu w 2009 roku przetargu ogłoszonego przez Komisję ds. Radia i Telewizji
Teo rozpoczął retransmisję
Discovery HD, Eurosport HD oraz programów
Showcase HD i
National Geographic Channel HD dla użytkowników naziemnej telewizji cyfrowej w Wilnie i Kownie. Obecnie jednak, zdaniem operatora, retransmisja programów HD w naziemnej telewizji cyfrowej w Wilnie stała się niemożliwa ze względów ekonomicznych.
Teo planuje inwestycje w dalszy rozwój sieci światłowodowej, aby umożliwić mieszkańcom Litwy jak najszerszy dostęp do
Teo Smart TV.
Źródło: Broadband TV New, 26.05, Lithuania drops HD DVB-T services
Flaga
Rosja
|
Telewizja spersonalizowana
Rosyjski operator VOD
ivi rozpoczął świadczenie usługi telewizji spersonalizowanej. Znana jako
ivi.tv, usługa obejmuje kilka programów zagregowanych za pomocą systemu rekomendacji dla użytkowników, oferując ponad 40 programów tematycznych, które zawierają blisko 25 tys. pozycji programowych oraz programy specjalne, gdzie dostępne są treści wideo z biblioteki
ivi. Usługa początkowo została udostępniona dla odbiorników LG Smart TV i Samsung, a w ciągu najbliższych kilku miesięcy ma być rozszerzona również na inne platformy. Zdaniem założycieli
ivi, „telewizja nie przeszła żadnych zasadniczych zmian w ciągu ostatnich 50 lat i działa wciąż tak samo: nadaje treści, nie prosząc konsumentów o opinie i nie stwarzając możliwości samodzielnego zarządzania strumieniem wideo. Zdecydowaliśmy się połączyć funkcjonalność VOD i wygodę tradycyjnego telewizora, aby zapewnić skuteczne rozwiązanie dla użytkowników, którzy czasami nie chcą dokonywać wyboru: po prostu chcą móc włączyć telewizor i oglądać to co lubią”.
Źródło: Broadband TV News, 28.05, Personalized TV progresses in Russia
Flaga
Wielka Brytania
|
Trzeci raport w sprawie jakości napisów
Brytyjski organ regulacyjny Ofcom opublikował kolejny, trzeci już
raport w sprawie jakości napisów na żywo, jakimi zgodnie z przepisami, muszą być opatrywane programy telewizyjne w celu ułatwienia odbioru treści osobom mającym kłopoty ze słuchem. Ofcom wymaga, by najwięksi nadawcy (BBC, ITV, Channel 4, Channel 5 i Sky) badali jakość napisów na żywo w celu usprawnienia usługi, z której korzystają miliony widzów. Raport wykazał poprawę dotychczasowej sytuacji w tym zakresie. Od października do listopada 2014 roku nadawcy wykazali się wysokim stopniem dokładności (ponad 98 proc.) w porównaniu z 76 proc. z analogicznym okresem 2013 roku i 74 proc. od kwietnia do maja 2014 roku. Odnotowano także poprawę w przypadku opóźnienia w pojawianiu się napisów, choć nadal przekraczają zalecane przez Ofcom 3 sekundy oraz w szybkości napisów, która zdaniem Ofcom nie powinna przekraczać 180 słów na minutę. Ostateczny raport w sprawie jakości napisów dla osób niedosłyszących w programach brytyjskich nadawców ma zostać opublikowany w październiku br.
Źródło: Ofcom, 20.05, Quality subtitling third report
Wiadomości branżowe
Obawy nadawców co do przeznaczenia pasma 470-694 MHz
Nadawcy zrzeszeni w Europejskiej Sieci Nadawczej (Broadcasting Network Europe – BNE) skierowali list do Jean-Claude Junckera, przewodniczącego Komisji Europejskiej, oskarżając Komisję o ignorowanie ustaleń zespołu Pascala Lamy w sprawie przyszłości naziemnej telewizji cyfrowej. List wzywa do uznania w komunikacie na temat jednolitego rynku cyfrowego roli, jaką ma spektrum dla naziemnych usług nadawczych. Jak podkreślają nadawcy, naziemna telewizja cyfrowa (DTT) jest wiodącą platformą dystrybucji treści telewizyjnych w Europie i odgrywa kluczową rolę w europejskim ekosystemie audiowizualnym, w znaczącym stopniu przyczyniając się do tworzenia stanowisk pracy w sektorze. Obawy, że Komisja przychyla się do realizacji potrzeb sektora telekomunikacyjnego pojawiły się po opublikowaniu projektu komunikatu, który w niewielkim tylko stopniu odniósł się do zaleceń komisarza Lamy. Grupa Wysokiego Szczebla pod przewodnictwem byłego komisarza UE i dyrektora generalnego WTO Pascala Lamy rozważała przyszłe wykorzystanie pasma UHF z zakresu 470-694 MHz. Uznała, że: „UE podczas Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej WRC 2015 powinna zająć wspólne stanowisko przeciwko przeznaczeniu kluczowego dla usług audiowizualnych zakresu częstotliwości (470-694 MHz) na usługi mobilne”.
Źródło: Broadband TV News, 05.05, BNE fears Lamy will be ignored
Wieloekranowy odbiorca mniej podatny na reklamę
Badania Ohio State University wykazały, że korzystanie ze smartfona lub tabletu podczas oglądania telewizji rozprasza widzów i wpływa negatywnie na skuteczność kampanii reklamowych. Okazało się, że widzowie mają trudności w przypomnieniu sobie marki, jaką zobaczyli lub o jakiej usłyszeli w telewizji, jeśli jednocześnie korzystali z innych urządzeń. Wyniki badania widzów w wieku ponad 20 lat wykazały, że ci, którzy koncentrowali się na ekranie telewizora byli w stanie przypomnieć sobie 2,43 na trzy wymienione marki. Użytkownicy kilku ekranów potrafili wymienić średnio 1,62. Jonathan Jensen, autor badania opublikowanego w
Journal of Consumer Marketing, skomentował: „Widzowie nie pamiętają nawet, że dana marka była w telewizji, bo byli zbyt zajęci wpisami na Facebooku lub Twitterze albo czytaniem e-maili. Badanie powinno dać do myślenia marketingowcom, którzy przeznaczają znaczne środki na reklamę produktów podczas wydarzeń sportowych na żywo i innych programów”. Ostatnie badania Accenture wykazały, że nawet do 87 proc. użytkowników korzysta z drugiego ekranu podczas oglądania telewizji – co powoduje poważny problem dla reklamodawców.
Źródło: Advanced TV, 28.05, Second screen users ignore TV ads
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska