"Przegląd międzynarodowy": nr 03/2015
02.03.2015
W marcowym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać m. in. o projekcie zmiany przepisów dotyczących reklamy w Rosji, o rosnącej popularności rozgłośni środowiskowych we Francji oraz o postulowanych zmianach w opłacie abonamentowej i mediach publicznych w Wielkiej Brytanii.
Flaga

Austria
|
Radio nie jest telewizją – spór między nadawcą a regulatorem
Organ regulacyjny ds. mediów
Federal KommAustria odrzucił wniosek publicznego nadawcy ORF o zatwierdzenie nowej usługi, polegającej na wzbogacaniu treści radiowych stacji Ö3 materiałami wideo i publikowaniu ich w tej postaci na własnej stronie internetowej. Usługa Ö3-Live/Visual miała uzupełniać stację radiową teledyskami i scenami na żywo ze studia radiowego.
KommAustria uznał, że program w tej postaci stanie się programem telewizyjnym, pomimo że jest rozpowszechniany w Internecie. ORF zamierza podjąć działania prawne przeciwko tej decyzji argumentując, że wprowadzenie możliwości korzystania z nowych platform multimedialnych leży w interesie słuchaczy.
Źródło: Broadband TV News, 19.02, Austrian media authority blocks ORF’s visual radio plans
Flaga

Francja
|
Wymiana odbiorników telewizyjnych
Jak wykazało badanie przeprowadzone przez firmę badawczą GfK, przełączenie naziemnej telewizji cyfrowej ze standardu MPEG-2 na MPEG-4 HD może spowodować w przyszłym roku konieczność wymiany nawet 25 proc. odbiorników telewizyjnych na terenie całej Francji. Problem dotyczy tych gospodarstw domowych, dla których naziemna telewizja cyfrowa jest jedynym źródłem sygnału telewizyjnego i tych, które korzystają z małych odbiorników dodatkowych. Zmiana formatu nie uderzy w gospodarstwa korzystające z telewizji kablowej, satelitarnej lub dostarczanej za pośrednictwem Internetu. Trwają rządowe prace nad rozwiązaniem, które pozwoli wspomóc finansowo najbardziej potrzebujących odbiorców podczas procesu przełączania.
Źródło: Advanced Television, 12.02, 25% of French TVs affected by MPEG-4 switch
Rośnie audytorium rozgłośni środowiskowych
Na przełomie listopada i grudnia 2014 roku rozgłośni środowiskowych we Francji słuchało w każdym tygodniu średnio 1,3 mln słuchaczy, czyli 2,4 proc. całego audytorium. Firma badawcza
Médiamétrie odnotowała w ciągu roku wzrost o 160 tys. liczby osób zainteresowanych programem stacji, które w niewielkim stopniu korzystają z reklam i które prowadzone są przez wolontariuszy nadających dla swoich społeczności.
Źródło: Amarc Europe, 20.02, The audience of the associative radios is rising in France
Flaga

Irlandia
|
Fundusz Medialny do rozdysponowania
Irlandzki organ regulacyjny ds. mediów elektronicznych (BAI) ogłosił na początku lutego kolejną, trzecią z kolei rundę składania wniosków o dofinansowanie audycji radiowych i telewizyjnych ze środków Funduszu Medialnego. Obecna transza to 24 mln euro do wykorzystania w ciągu dwóch lat. Środki gromadzone w Funduszu pochodzą z 7 proc. odprowadzanych z wpływów abonamentowych. Zadaniem Funduszu jest finansowe wspieranie:
-
audycji radiowych i telewizyjnych poświęconych kulturze i dziedzictwu Irlandii;
-
audycji radiowych lub telewizyjnych doskonalących umiejętność korzystania z mediów;
-
audycji radiowych lub telewizyjnych zwiększających świadomość społeczną i rozumienie spraw globalnych mających wpływ na sprawy państwa i na inne kraje;
-
audycji w języku irlandzkim.
Źródło: EPRA, 05.02, Irish BAI launches Sound & Vision III Scheme
Flaga

Rosja
|
Projekt zmian w przepisach dotyczących reklamy
Rosja zamierza wprowadzić istotne zmiany w przepisach dotyczących nadawania reklam w celu zmniejszenia efektów kryzysu ekonomicznego. Zgodnie z doniesieniami prasowymi mają one objąć nie tylko ponowne dopuszczenie reklamy wyrobów tytoniowych i alkoholu, ale również leków dostępnych na receptę. Przewiduje się, że rosyjscy nadawcy osiągną w pierwszym kwartale tego roku wpływy mniejsze nawet o 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wiodące agencje reklamowe podjęły działania mające na celu doprowadzenie do takiej zmiany przepisów, aby było dozwolone nie tylko reklamowanie piwa, ale również wysokoprocentowych alkoholi a także leków, których reklamy stanowiły w ostatnim roku 15 proc. przychodów rosyjskich nadawców. W ciągu trzech pierwszych kwartałów zeszłego roku na reklamę leków wydano w Rosji 16,6 mld rubli, czyli 209,8 mln euro.
Źródło: Broadband TV News, 02.02, Russia eyes TV ad liberalization
Flaga

Wielka Brytania
|
Zmiany w BBC
W opublikowanym 26 lutego raporcie, parlamentarna Komisja Kultury, Mediów i Sportu wezwała do wprowadzenia zmian w zarządzaniu BBC i do reformy jej finansowania w kontekście szybko zmieniającego się środowiska mediów. Oto niektóre wnioski:
-
W najbliższej przyszłości nie ma lepszej alternatywy finansowania BBC niż opłata abonamentowa, ale musi ona zostać zmieniona, tak by objęła jak najszybciej usługi nielinearne (catch-up TV).
-
Sankcje karne za niepłacenie opłaty abonamentowej są anachronizmem i są nieproporcjonalne wobec sankcji za uchylanie się od płacenia za inne usługi. Jednak dekryminalizacji tego przestępstwa muszą towarzyszyć środki zapobiegające wzrostowi liczby osób uchylających się od płacenia.
-
BBC powinna dążyć do większej współpracy z innymi podmiotami. Powinna wspierać lokalne media poprzez zwiększenie ich udziału w dostarczaniu lokalnych treści.
-
BBC musi wykazać przejrzystość procedur, aby wyeliminować podejrzenia wzajemnego subsydiowania swojej działalności komercyjnej w zakresie produkcji treści dla innych podmiotów.
-
BBC Trust powinien zostać zlikwidowany i powinny zostać podjęte nowe ustalenia w kwestii zarządzania, regulacji i nadzoru BBC.
Źródło:
www.parliament.uk, 26.02, Committee publish future of BBC report
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska