"Przegląd międzynarodowy": nr 11/2016

06.12.2016
W listopadowym Przeglądzie Międzynarodowym – między innymi nowe podejście do badania widowni w Czechach, we Francji i w Holandii, sygnały o trudnej sytuacji ekonomicznej Netflix oraz wieści o sukcesie nowego systemu abonamentowego we Włoszech.
logo Przeglądu Międzynarodowego
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Czechy
 
Nowe podejście do badania widowni

Firma Nielsen Admosphere zawarła umowę ze Stowarzyszeniem Organizacji Telewizyjnych (ATO), zgodnie z którą pomiar widowni telewizyjnej w Republice Czeskiej zostanie od 2018 roku uzupełniony o pomiar korzystania z materiałów wideo na różnych platformach dostępu. Oprócz treści wideo online projekt przewiduje możliwość łącznego badania widowni treści telewizyjnych na żywo i z przesunięciem w czasie z badaniem widowni wideo online. Jak podkreślają inicjatorzy: „rozszerzenie projektu o cyfrowy pomiar treści zgodne jest z obecną różnorodnością technologiczną w dystrybucji treści wideo. Najistotniejszą innowacją będzie rozszerzenie pomiaru widowni telewizyjnej poza ekrany telewizorów, a więc na komputery, smartfony i tablety (zarówno za pośrednictwem przeglądarek jak i aplikacji). Jeśli chodzi o odbiorniki telewizyjne, badane będzie również korzystanie z HbbTV na telewizorach typu Smart”.

Źródło: Broadband TV News, 21.11, Video content to be measured in Czech Republic

Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Francja
 
Pomiar widowni - 4 ekrany

Francuska firma badawcza Médiamétrie wprowadziła zintegrowany pomiar oglądalności telewizji / wideo wszystkich subskrybowanych programów. Jak wskazują badania, we Francji codziennie trzy miliony osób ogląda telewizję w sieci za pomocą komputerów, smartfonów i tabletów. Począwszy od 18 listopada br., grupy medialne mogą regularnie otrzymywać informacje na temat oglądalności na czterech ekranach (TV, komputer, smartfon, laptop) i dzięki temu wiedzieć, jaką publiczność gromadzi każdy z ekranów. Takie dane na temat widowni są dostępne niezależnie od rodzaju urządzenia i czasu, kiedy treści były oglądane. Odnoszą się do wszystkich programów telewizyjnych oznaczonych w Internecie poprzez eStat Streaming, pomiar czasu rzeczywistego korzystania ze strumieniowego audio i wideo na wszystkich typach terminali.

Źródło: Broadband TV News, 24.11, Mediametrie introduces 4 screen measurements
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Grecja
 
Kolejne podejście do procesu koncesyjnego

Na początku listopada br. grecki parlament zapowiedział uchylenie ustawy, która przeniosła kontrolę nad procesem koncesyjnym z organu regulacyjnego ds. audiowizualnych (ESR) bezpośrednio na rząd. Oczekuje się, że ESR odzyska kompetencje w zakresie przyznawania koncesji i że konkurs na cztery naziemne programy telewizyjne, który wzbudził tyle kontrowersji (patrz: poprzedni numer PM), zostanie ogłoszony jeszcze raz.

Źródło: Advanced Television, 04.11, TV auction mess causes Greek political crisis
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Holandia
 
Pomiar widowni internetowej

W Holandii powstał nowy panel do pomiaru widowni internetowej wszystkich mediów, z jakich korzysta się w Internecie. Panel, który obejmuje 5 tys. osób, korzysta z technologii comScore oraz Kantar Media i mierzy zachowania w sieci w różnych przeglądarkach i aplikacjach na wszystkich urządzeniach (tablety, smartfony i komputery). Badanie obejmuje cały ruch internetowy oraz treści na stronach uczestniczących w nim wydawców. Na początku 2017 roku zostaną dodane takie strony jak Facebook, Google, Netflix i YouTube, dzięki czemu ma powstać kompletny obraz zachowań odbiorców online we wszystkich mediach.

Źródło: Advanced Television, 04.11, Kantar Media new currency for internet ratings
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Hiszpania
 
Rośnie dominacja Mediaset i Atresmedia

Na hiszpańskim rynku ogólnodostępnej telewizji umacnia się dominująca pozycja dwóch największych grup telewizyjnych Mediaset i Atresmedia. Najnowszy raport Infoadex potwierdza, że ​​grupy te uzyskują obecnie łącznie 86,4 proc. telewizyjnych przychodów reklamowych, o 0,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to, że 13 regionalnych stacji telewizyjnych i sto prywatnych stacji uzyskało w zeszłym roku z rynku reklamy tylko jedną szóstą tego, co dwie największe grupy.

Źródło: Advanced Television, 02.11, Spain’s duopoly gathers strength
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Litwa
 
Zawieszenie rosyjskiego programu

Litewski organ regulacyjny ds. audiowizualnych (LRTK) zawiesił na trzy miesiące możliwość bezpłatnego odbioru rosyjskiego programu RTR Planeta. Zgodnie z uzasadnieniem, decyzja została podjęta w związku z audycją nadaną 16 października, która naruszała przepisy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych i litewską ustawę o dostępie do informacji. Było to trzecie naruszenie przepisów w tym programie w ciągu ostatniego półrocza. RTR Planeta jest zarejestrowana w Szwecji, ale nadawane przez nią treści są tworzone i rozpowszechniane przez rosyjskiego nadawcę VGTRK.

Źródło: Broadband TV News, 18.11, Lithuania suspends Russian channel
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Portugalia
 
Rośnie popularność płatnej telewizji

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Telewizyjnych (APIT), oglądalność płatnej telewizji w Portugalii ciągle rośnie, zwłaszcza jeśli chodzi o sieci kablowe, które w 2015 roku odnotowały 29,5 proc. wzrost liczby subskrybentów w stosunku do poprzedniego roku. Podobnie wygląda sytuacja wpływów reklamowych. W latach 2005-2015 przychody reklamowe ogólnodostępnych nadawców spadły o 33,6 proc., a programy dostępne w sieciach kablowych odnotowały wzrost o 35,7 proc. Przyczyną są przede wszystkim problemy, jakie miała Portugalia z przechodzeniem na nadawanie cyfrowe, a także wzrost aktywności operatorów telekomunikacyjnych, co zwiększyło popularność dostępu do płatnych kanałów. Podobnie jak w innych krajach, coraz więcej użytkowników ogląda treści telewizyjne na przenośnych odbiornikach (tablet, smartfon). Jednym z zaleceń, jakie formułuje APIT w swoim raporcie, jest rozważenie wprowadzenia w Portugalii obowiązku ustalenia siedziby (lub oddziału) dla firm, które świadczą swoje usługi i objęcie ich tymi samymi wymogami odnośnie produkcji treści, którym podlegają firmy rodzime. Zgodnie z portugalską ustawą telewizyjną, krajowe programy muszą przeznaczać co najmniej 50 proc. czasu nadawania (z wyłączeniem reklam, teleshoppingu i usług teletekstowych) na audycje w języku portugalskim. Muszą też przeznaczać co najmniej 20 proc. czasu na audycje wyprodukowane w Portugalii.
 
Źródło: Advanced Television, 01.11, Pay TV increases audience share in Portugal
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Słowacja
 
Kto zapłaci za dosył?

W związku z planami dwóch głównych nadawców komercyjnych (Markiza i Joj), którzy zamierzają wprowadzić opłaty za udostępnianie swoich programów, operatorzy sieci kablowych i telewizji w sieci Internet będą prawdopodobnie musieli znacząco podnieść wysokość opłat wnoszonych przez klientów od początku 2017 roku. Opłaty subskrypcyjne są jedynym źródłem dochodu operatorów, dlatego podwyżka opłat będzie jedyną alternatywą usunięcia tych programów z oferty. Byłoby to ze szkodą dla odbiorców, jako że obaj nadawcy oferują również szereg popularnych kanałów tematycznych.

Źródło: Broadband TV News, 22.11, Slovak carriage dispute escalates  
Flaga

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Włochy
 
Sukces reformy systemu abonamentowego

Na początku lipca br. włoski rząd zrewidował system abonamentowy. Obniżył opłatę roczną za korzystanie z telewizji ze 113 € do 100 € i przyjął, że opłata musi być wnoszona przy rachunku za energię elektryczną lub gaz. Przed tą zmianą szacowano, że 25-30 proc. włoskich gospodarstw domowych uchylało się od wnoszenia opłaty. Obecnie ministerstwo gospodarki ocenia, że nowy system działa dobrze i wygląda na to, że wpływy wzrosną o ponad 2 mld € rocznie. Dane dostarczane przez przedsiębiorstwa energetyczne potwierdzają, że sytuacja znacznie się poprawiła.

Źródło: Advanced Television, 29.11, Italian TV licensing restructuring a great success
 
Wiadomości branżowe

Młodzi tracą zainteresowanie sportem

Badanie przeprowadzone przez firmę Ampere Analysis na próbie 32 tys. konsumentów w Europie i w Stanach Zjednoczonych wykazało, że młodzi odbiorcy, tzw. „millenials” (18-24 lata) coraz mniej interesują się sportem. Wśród osób, które wybrały audycje sportowe jako najbardziej preferowane, młodzi stanowili jedynie 11 proc. grupy, podczas gdy osób powyżej 45 roku życia było 46 proc. Dotychczas transmisje z wydarzeń sportowych gromadziły niezmiennie znaczną grupę widzów telewizji linearnej, najchętniej na żywo i w technologii HD. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy mogą być koszty kibicowania – większość transmisji dostępna jest jedynie w płatnych programach. Analitycy wspominają poza tym o zmianach w gustach młodych odbiorców stymulowanych dodatkowo przez coraz bardziej powszechne korzystanie z usług typu Netflix czy Amazon. Najbardziej popularnym wśród nich formatem są bowiem seriale i filmy fabularne.

Źródło: Advanced Television, 11.11, Millenial interest in sport waning
 
Netflix zagrożony


Raport niezależnej firmy analitycznej Ovum wykazuje, że obecny model biznesowy Netflix jest nie do utrzymania, a koszty, jakie przeznacza ta firma na pozyskiwanie treści, są zbyt wysokie. Autorzy raportu dostrzegają problem w tym, jak Netflix księguje swoje wydatki na treści, twierdząc, że „przyjęto szereg bardzo agresywnych założeń rachunkowych, które mają na celu zamaskowanie pogarszającej się ekonomii biznesu i osłabienia rentowności, co jest wynikiem jego wydatków ponad stan”. Są zdania, że „jest prawie niemożliwe, aby Netflix utrzymał wzrost liczby abonentów przy jednoczesnym zachowaniu ścisłej kontroli kosztów, które powodują szybkie topnienie środków”. W zeszłym miesiącu Netflix ogłosił, że wyda dodatkowy miliard dolarów na oryginalne treści, takie jak Stranger Things, House Of Cards i Marvel’s Luke Cage, a roczne wydatki firmy na zakup treści zamykają się kwotą 6 mld USD.

 Źródło: Advanced Television, 25.11, Netflix content spend unsustainable

 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie