"Przegląd międzynarodowy": nr 09/2017

10.10.2017
W dziewiątym numerze Przeglądu Międzynarodowego można przeczytać m. in. jak Węgrzy stymulują rozwój lokalnych stacji telewizyjnych, dlaczego Estonia może być atrakcyjna dla nadawców, którzy mieli dotąd koncesje brytyjskie oraz o tym, jak w Stanach Zjednoczonych spada znaczenie telewizji jako źródła informacji.
logo Przeglądu Międzynarodowego

 

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Estonia
 
Co z koncesjami po Brexicie?

Ponad 1000 programów telewizyjnych koncesjonowanych przez Ofcom w Wielkiej Brytanii, a adresowanych do odbiorców w krajach unijnych, będzie wymagało przyznania nowych koncesji po Brexicie. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy prowadzono szeroko zakrojone badania w różnych krajach UE i Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EOG), aby sprawdzić, które z nich oferują realną alternatywę dla brytyjskiego Ofcomu i którzy właściciele koncesji mogą chcieć „przejść” pod inną jurysdykcję. Jako atrakcyjna alternatywa dla Wielkiej Brytanii zaczęła promować się Estonia, oferując korzystne warunki koncesji. Stworzony w tym kraju system, nazwany E-Residency, pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej w Estonii bez konieczności przenoszenia tam siedziby ani regularnych podróży. Założenie działalności może być przeprowadzone internetowo za pośrednictwem wyznaczonej firmy w ciągu 15 minut.

Źródła: Broadband TV News, 18.09, Brexit: over 1,000 exported TV channels exposed, 17.09, Levira makes Brexit Estonia pitch
 

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Francja
 
Francuzi kupują mniej telewizorów

Spada sprzedaż telewizorów we Francji. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 r. sprzedano mniej niż 2 miliony odbiorników w porównaniu do 3,9 milionów w analogicznym okresie ub.r. Jak komentują analitycy, „rynek stabilizuje się i wraca do sprzedaży na poziomie 5 milionów sztuk rocznie. Wzrost na poziomie 6,5 mln telewizorów sprzedanych w poprzednim roku spowodowany był przełączeniem z MPEG-2 na MPEG-4 i Mistrzostwami Świata w piłce nożnej”.

Źródło: Advanced Television, 12.09, French TV sales fall away
 
DTT kontra 4G


W przyszłym roku Francja zacznie zwalniać część częstotliwości telewizyjnych, aby umożliwić operatorom telekomunikacyjnym wdrożenie usługi 4K. Planowane jest przekazanie ok. 30 proc. częstotliwości dotąd wykorzystywanych przez usługi naziemnej telewizji cyfrowej. Oznacza to, że od października 2018 r. do czerwca 2019 r. ponad połowa (54 proc.) francuskich gospodarstw domowych, czyli  ponad 26 milionów widzów będzie musiało przestroić telewizory na inne częstotliwości.

Źródło: Broadband TV News, 14.09, French viewers forced to re-tune their TV
 
63 proc. oglądających SVoD we Francji korzysta z  Netflixa


Największym zainteresowaniem osób subskrybujących treści wideo na żądanie (SVoD) we Francji cieszą się produkcje pochodzące z serwisu Netflix. Siedem z dziesięciu najczęściej oglądanych we Francji tytułów również pochodzi z tego źródła. Są to m.in. seriale: „Narcos”, „13 powodów”, „Orange is the New Black”. Według firmy konsultingowej NPA Conseil, SVoD we Francji przyciąga 2,3 miliona użytkowników dziennie. Seriale telewizyjne stanowią 48 proc., filmy 28 proc., a  treści dla dzieci 16 proc. wszystkich oglądanych w ten sposób treści.

Źródło: Advanced Television, 21.09, Netflix - 63% of French SVoD viewing
 

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Litwa
Ograniczenie dostępu do rosyjskiego programu

Litewska Komisja Radiofonii i Telewizji (LRTK) podjęła decyzję o ograniczeniu na sześć miesięcy dostępu do rosyjskiego kanału TVCI - międzynarodowej wersji kanału TVC, ze względu na naruszenie przez nadawcę, w czerwcu tego roku, litewskiego prawa. Decyzja wejdzie w życie po zatwierdzeniu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Wilnie.

Źródło: Broadband TV News, 21.09, Lithuania bans Russian channel
 

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Stany Zjednoczone
 
Skąd czerpią wiadomości?

Badanie przeprowadzone w sierpniu br. przez niezależne centrum badawcze Pew Research Center wykazało, że w Stanach Zjednoczonych maleje rola telewizji jako głównego źródła informacji. Aż 43 proc. amerykańskich odbiorców uzyskuje informacje o bieżących wydarzeniach z Internetu, w porównaniu do 50 proc., dla których wciąż najważniejsza jest w tym względzie telewizja. Różnica między tymi wielkościami zmalała dwukrotnie w porównaniu do 2016 roku. Co ciekawe, wzrost udziału osób czerpiących informacje z Internetu, nastąpił w każdej z badanych grup wiekowych. Na przykład wśród osób powyżej 65 roku życia 30 proc. wybiera Internet jako źródło wiadomości, podczas gdy rok wcześniej była ich jedna piąta. Jeśli chodzi o pozostałe źródła, radio wskazywane jest jako źródło informacji przez jedną czwartą Amerykanów, a prasa przez 18 proc. Jednocześnie spada zainteresowanie wiadomościami lokalnymi. W 2016 roku 46 proc. społeczeństwa deklarowało częste sięganie do wiadomości lokalnych, natomiast w tegorocznym badaniu było to 37 proc. Jeśli chodzi o poziom wykształcenia, wzrost udziału osób preferujących media społecznościowe jako źródło wiadomości nastąpił wśród osób o wykształceniu średnim lub niższym.

Źródło: Advanced Television, 08.09, US online news closing in on TV viewing

 

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Węgry
 
Granty dla węgierskich mediów lokalnych

Węgierski regulator rynku mediów (NMHH) przyznał dwudziestu lokalnym i regionalnym stacjom telewizyjnym łącznie ponad 300 tys. Euro na produkcję programów informacyjnych i kulturalnych. Suma ta jest drugą transzą tegorocznego wsparcia przyznawanego w ramach węgierskiego programu Mecenatúra, jako zachęta do dynamicznego rozwoju zróżnicowanego rynku mediów lokalnych.

Źródło: Broadband TV News, 25.09, Hungary backs local TV content
 

https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/images/flagi/europeanunion.png
  Wielka Brytania
 
Sukces BBC Three

Kierownictwo publicznej stacji telewizyjnej BBC Three pozytywnie oceniło półtoraroczne (od lutego 2016 r.) funkcjonowanie w sieci po jej wycofaniu z nadawania naziemnego. Stacja Odnotowała w tym okresie znaczący wzrost oglądalności (od 3,2 do 8,2 proc.) oraz zyskała znaczną popularność na platformach społecznościowych. Program BBC Three adresowany jest przede wszystkim do młodych dorosłych (18-34 lata) i w każdym tygodniu ma ponad milion unikalnych użytkowników odwiedzających jego stronę.

Źródło: Advanced Television, 07.09, BBC Three Chief hails online success
 
Piractwo cyfrowe w Wielkiej Brytanii


W ciągu ostatnich dwóch lat w Wielkiej Brytanii sprzedano ponad milion dekoderów (tzw. set-top-boxów) telewizyjnych wyposażonych w aplikacje umożliwiające nielegalny streaming treści. Dane pochodzą z raportu Cracking Down on Digital Piracy, zawierającego dane Biura Własności Intelektualnej (IPO), organizacji zajmującej się ochroną własności intelektualnej FACT oraz brytyjskiej policji. Piractwo cyfrowe obejmuje przede wszystkim zyski z reklamy banerowej, głównie: okienek typu pop-up reklamujących kasyna i portale randkowe. Oszustwa obejmują także opłaty subskrypcyjne za dostęp do kanałów płatnych oraz instalowanie złośliwego oprogramowania i przejęcia komputerów użytkowników. Przestępcy zarabiają na takich działaniach setki milionów £. Jak podsumowuje raport, jedna czwarta Brytyjczyków korzysta z cyfrowych treści nielegalnie, często nie zdając sobie sprawy z zagrożeń z tym związanych, czyli np. z dostępem do nieodpowiednich treści przez małoletnich.

Źródło: Broadband TV News, 19.09, Piracy in the UK – the brutal facts
 
Wiadomości branżowe


„Millenialsi” podbijają oglądalność wideo w Internecie

W dorocznym raporcie firmy Limelight Networks stwierdzono, że młodzi dorośli (18-25 lat) przodują w rosnącej konsumpcji wideo w Internecie. Dla przykładu, jeden na czterech ankietowanych użytkowników mediów z tej grupy wiekowej we Francji przyznaje, że tygodniowo ogląda wideo w sieci przez ponad 10 godz., podczas gdy pozostałe grupy użytkowników mediów w tym kraju oglądają treści wideo w ten sposób średnio tylko przez 1-2 godziny tygodniowo. Średni czas oglądania treści wideo w sieci na świecie wzrósł w ciągu ostatniego roku o 34 proc. i wynosi obecnie 5 godz. i 45 min. tygodniowo.

Źródło: Advanced Television, 12.09, Limelight: 34% increase in global online viewing

 
Wybór i opracowanie:
Maria Borkowska
Katarzyna Twardowska

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie