W marcowym Przeglądzie Międzynarodowym można przeczytać m.in. o interaktywnej telewizji w Hiszpanii, o niemieckim satelitarnym programie dla uchodźców i osób, które im pomagają oraz o działaniach na rzecz ochrony dzieci podejmowanych we Francji i w Wielkiej Brytanii.
W dniach 18-20 lutego br. francuski organ regulacyjny ds. audiowizualnych (CSA) po raz ósmy zorganizował doroczną telewizyjną kampanię informacyjną na rzecz ochrony małych dzieci. Jej celem jest uwrażliwienie telewidzów na zagrożenia związane z oglądaniem telewizji przez dzieci poniżej trzeciego roku życia. Dwa tegoroczne spoty kampanii dostępne są na
stronie CSA.
Źródło: CSA, 08.02, Nouvelle campagne télévisée sur la protection des jeunes enfants
Flaga
Hiszpania
|
Telewizja społecznościowa
Hiszpańska platforma płatnej telewizji Movistar Plus (własność spółki Telefónica) wprowadza nową usługę pod nazwą
Social TV. Usługa ta umożliwi abonentom komentowanie, dyskusję lub rozmowę bezpośrednio na ekranie telewizora podczas oglądania programu na żywo, z wykorzystaniem połączenia konferencyjnego i systemu czatu. Aby skorzystać z usługi, abonent potrzebuje zintegrowanej z mikrofonem kamery. Oglądając program na ekranie telewizora, tabletu lub smartfona, będzie mógł korzystać ze wszystkich treści dostępnych na Movistar+ (np. mecze piłki nożnej, mecze tenisowe, filmy czy widowiska telewizyjne). Rozmowa, w formacie wybranym przez użytkownika - tekst, czat lub wideokonferencja - pojawi się na ekranie w czasie rzeczywistym, tj. w tym samym czasie, co treść nadawanego programu. Telefónica zamierza rozszerzyć usługę na wszystkie swoje platformy płatnej telewizji w Ameryce Łacińskiej, gdzie obecnie ma 4,5 mln klientów.
Źródło: Advanced Television, 23.02, Spain Movistar launches social TV
Flaga
Japonia
|
Zarząd NHK oddaje pieniądze
Japoński nadawca publiczny NHK wydał oświadczenie, że każdy z członków Zarządu „dobrowolnie” zwróci część swojego wynagrodzenia w związku z zaniedbaniami związanymi z nadzorem nad podmiotem zależnym od NHK. Sprawa dotyczy malwersacji finansowych w firmie
NHK Integrated Technology, sięgające kwoty 200 milionów jenów (1,8 mln USD). Personel firmy został oskarżony o sprzeniewierzenie funduszy i zwolniony z pracy. Prezes NHK zobowiązał się zwracać połowę swego wynagrodzenia przez kolejne dwa miesiące, pięciu innych członków zarządu po 30 proc., zaś sześciu pozostałych po 10 proc. W wydanym oświadczeniu prezes przeprosił odbiorców za sytuację, która, jego zdaniem, jest rezultatem niedociągnięć w systemie kontroli wewnętrznej firmy.
Źródło: Advanced Television, 24.02, NHK bosses must repay salaries
Flaga
Ukraina
|
Ostrzeżenie przed retransmisją nielegalnych programów
Ukraiński regulator zwrócił się do dostawców programu o powstrzymanie się od rozprowadzania rosyjskojęzycznego programu Ukraina 24. W oświadczeniu stwierdza się, że pomimo swojej nazwy, program nie ma ukraińskiej koncesji i nie spełnia wymogów Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej. Jego logo może wprowadzać w błąd zarówno widzów jak i dostawców sugerując, że jest programem ukraińskim. Regulator wskazuje również na ukraińskie przepisy przyjęte w maju 2015 roku, które zakazują rozpowszechniania rosyjskich reklam w rosyjskich programach rozprowadzanych na Ukrainie oraz wprowadzają wykaz zagranicznych programów dopuszczonych do retransmitowania na terenie Ukrainy. W lutym z listy tej wykreślono 15 rosyjskich programów.
Źródło: Broadband TV News, 15.02, Ukraine issues channel warning
Flaga
Wielka Brytania
|
Samoregulacja VoD w zakresie ochrony dzieci
Brytyjscy nadawcy zrzeszeni w Stowarzyszeniu Nadawców Komercyjnych (COBA) podpisali Deklarację w sprawie Usług Video na Żądanie, zobowiązując się do zwiększenia dbałości o ochronę dzieci przed szkodliwymi dla nich treściami. Deklaracja zobowiązuje sygnatariuszy do zapewniania widzom VoD odpowiednich zabezpieczeń oraz do udostępniania programów na żądanie w taki sposób, który dodatkowo wspierałby narzędzia ochrony oferowane przez platformy dostępu.
Deklaracja zawiera zobowiązanie do stosowania najwyższych standardów w programach na żądanie, porównywalnych do tych, jakie obowiązują programy linearne. Zobowiązuje także nadawców do wspierania platform telewizyjnych w dostarczaniu odbiorcom możliwie solidnych rozwiązań służących ochronie usług typu catch-up (np. mechanizmy kontroli PIN). Ponadto, sygnatariusze zobowiązują się do zapewnienia widzom informacji o kategoriach wiekowych, dla których przeznaczone są poszczególne treści na żądanie, tak by mogli oni dokonywać świadomych wyborów dotyczących tego, co oglądają.
Sygnatariuszami Deklaracji są: A & E Television Networks, Comedy Central, Discovery Networks, Fox International Channels, MTV, NBC Universal, Nickelodeon, Sky, Sony Pictures Television Networks, Walt Disney Company i Turner.
Źródło: Advanced Television, 09.02, UK programmers commit to VoD child protection
BBC nakłania do płacenia abonamentu
Komórka organizacyjna BBC odpowiedzialna za pobór opłaty abonamentowej (TV Licence Management Team) opublikowała listę nieprawdopodobnych powodów, jakie podawały osoby uchylające się od płacenia abonamentu i ogłosiła konkurs wśród studentów szkół filmowych na najlepszą animację na ten temat. Filmy zostały umieszczone na profilu instytucji na Facebooku i ten z nich, który dostał najwięcej „lajków” ma otrzymać Nagrodę Publiczności. Przyznana ma też zostać Nagroda Jury, które oceni reżyserię, produkcję, jakość animacji i scenariusz. Wymówki niepłacących były często zaskakujące: włączanie telewizora tylko po to by łatwiej mogła zasnąć ulubiona złota rybka lub by papuga mogła się nauczyć motywu z programu
Bargain Hunt. W związku z konkursem, który ma zwrócić uwagę odbiorców na problem, BBC przypomina, że uchylanie się od wnoszenia opłaty abonamentowej jest łamaniem prawa.
Źródło: Advanced Television, 09.02, TV Licensing reveals top non-payment excuses
Jak zmieniają się zwyczaje kibiców?
ESPN, amerykańska stacja telewizyjna poświęcona tematyce sportowej, opublikowała wyniki badań preferencji brytyjskich kibiców jeśli chodzi o śledzenie wiadomości i oglądanie transmisji z wydarzeń sportowych. Stacja przeprowadza takie badania regularnie co dwa lata, dzięki czemu zyskuje orientację w zmieniających się zwyczajach i upodobaniach widzów. Wyniki wskazują, że przeciętny fan sportu w Wielkiej Brytanii poświęca informacjom i transmisjom sportowym średnio 7 godzin 24 minuty tygodniowo. Znaczna większość kibiców (87 proc.) śledzi wiadomości sportowe za pomocą smartfona. Do oglądania transmisji sportowych w grudniu 2015 roku 71 proc. widowni ESPN korzystało wyłącznie z urządzeń mobilnych, w porównaniu z 58 proc. w styczniu tego samego roku. Wśród brytyjskich kibiców rośnie również popularność tabletów: 77 proc. fanów sportu korzysta z nich do śledzenia wydarzeń sportowych. Wzrost korzystania z urządzeń przenośnych zbiega się z malejącą rolą gazet drukowanych jako stałego źródła wiadomości sportowych. Dane wskazują, że tylko 23 proc. kibiców co dzień czyta gazetę; w ciągu ostatnich czterech lat nastąpił tu spadek o 47 proc.
Źródło: Advanced Television, 10.02, 77% of sport fans watch on tablets
Czy Sherlock zatrzyma spadek oglądalności BBC iPlayer?
BBC iPlayer (iPlayer, BBC Media Player) to streamingowa usługa radiowa i telewizyjna nadawcy publicznego, dostępna na urządzeniach mobilnych. Ostatnio, mimo sukcesu styczniowej produkcji BBC z serii przygód Sherlocka Holmesa, „The Abominable Bride” oraz filmu „The Rack Pack”, oglądalność audycji dostępnych na tej platformie spadła. Co prawda, specjalny odcinek Sherlocka nadany 1 stycznia br. w BBC1 zgromadził na iPlayerze ponad 2,3 mln widzów, czyli około jedną czwartą wieczornej widowni programu, ale w styczniu br. z usługi skorzystało 250 mln widzów (o 3 mln mniej niż w poprzedzającym miesiącu i o 23 mln mniej niż w styczniu ubiegłego roku). Brytyjski rząd ogłosił, że będzie starał się jak najszybciej wprowadzić w życie ustawę, która pozwoli zamknąć „lukę iPlayera”, pozwalającą korzystać z usługi bez konieczności płacenia abonamentu TV, co powoduje straty rzędu 150 mln funtów rocznie.
Źródło: The Guardian, 03.03, Sherlock: the Abominable Bride fails to halt dip in BBC iPlayer viewing
BBC wzywa Ofcom do ochrony usługi iPlayer
Dostawcy Internetu grożą blokowaniem treści nadawców publicznych na swoich platformach, jeśli nie nastąpi modernizacja przepisów w sprawie neutralności sieci. BBC zwróciła się do organu regulacyjnego (Ofcom) o zwiększenie ochrony usług telewizji cyfrowej, takich jak iPlayer, by mieć gwarancję, że dostawcy usług internetowych będą ich traktować sprawiedliwie. W treści dokumentu przygotowanego dla Ofcom, BBC uznała, że regulatorzy powinni zmodernizować przepisy i zapewnić egzekwowanie zasad neutralności sieci wobec faktu, że największy dostawca usług szerokopasmowych, BT, intensywnie inwestuje we własne usługi telewizyjne, a dostawca płatnej telewizji Sky dominuje na łączach szerokopasmowych. Ofcom jednak uważa, że zapotrzebowanie odbiorców na programy BBC stanowi dla operatorów zachętę do oferowania ich treści, i twierdzi, że nie ma dowodów na to, że nadużywają oni swojej pozycji. Brytyjski regulator tworzy obecnie program monitorowania, by śledzić rozwój sytuacji oraz zapobiec dyskryminacji nadawców publicznych. Ofcom będzie miał większe uprawnienia do egzekwowania zasady neutralności sieci od kwietnia, kiedy zaczną obowiązywać unijne regulacje w tej kwestii.
Źródło: The Guardian, 25.02, Net neutrality: BBC urges Ofcom to protect iPlayer