Pierwsi w Europie
26.10.2015
System samoregulacji w dziedzinie reklamy żywności skierowanej do dzieci został uznany za największe dokonanie roku 2015 przez Europejskie Stowarzyszenie Standardów Reklamowych EASA Alliance. Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, w którym system samoregulacji w dziedzinie reklamy został oparty na Kryteriach Żywieniowych, zaakceptowanych przez niezależną instytucję - Instytut Żywności i Żywienia.
Współtwórcą nagrodzonego systemu samoregulacji jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Złotą nagrodę dla najlepszej organizacji samoregulacyjnej roku 2015 odebrała Rada Reklamy.
Jury jednogłośnie wybrało system samoregulacji w dziedzinie reklamy żywności skierowanej do dzieci, jako najlepszy przykład współpracy administracji publicznej, środowiska reklamowego oraz nadawców na rzecz zapewnienia najwyższych standardów komunikacji marketingowej.
Nagroda została przyznana podczas dorocznego spotkania EASA Alliance – organizacji skupiającej 37 organizacji samoregulacyjnych z całego świata oraz 16 organizacji branżowych, reprezentujących reklamodawców, agencje reklamowe oraz media.
Obowiązujący od 1 stycznia 2015 r. system samoregulacji powstał w ramach współpracy Polskiej Federacji Producentów Żywności, Rady Reklamy, Krajowej Rady Radiofonii Telewizji oraz nadawców telewizyjnych. Jego podstawą jest Kodeks Etyki Reklamy oraz porozumienie nadawców w zakresie emisji reklam artykułów spożywczych i napojów skierowanych do dzieci poniżej 12 lat. Zgodnie z porozumieniem, audycjom tym nie mogą towarzyszyć reklamy artykułów, które nie spełniają Kryteriów Żywieniowych zaakceptowanych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.
Porozumienie zostało podpisane przez największych nadawców telewizyjnych - ITI Neovision, Telewizję Polsat, Telewizję Polską, Telewizję Puls, TVN, VIMN Poland, The Walt Disney Company Polska, ATM Rozrywka, TV Republikę, Superstację, TVS i TTV - którzy zobowiązali się, że audycjom dla dzieci w wieku do 12 lat, emitowanym w nadawanych przez nich programach, nie będą towarzyszyły reklamy tzw. niezdrowej żywności.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy zatwierdziły Porozumienie oraz monitorują jego realizację.