Zasady dotyczące reklam alkoholu w różnych krajach, klasyfikowanie pornografii i dozwolony czas nadawania takich programów w telewizji to przykłady informacji, które znajdują się w serwisie Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego.
Ogólnodostępny serwis
AVMSDatabase (
dostępny tutaj) został uruchomiony niedawno przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne działające przy Radzie Europy w Strasburgu. Nowa baza danych gromadzi informacje, w jaki sposób każde z państw UE dokonuje transpozycji do prawa krajowego zasad zawartych w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych (AVMS), podstawowym dokumencie prawnym regulującym audiowizualne usługi medialne w Europie.
Serwis
AVMSDatabase pozwala łatwo sprawdzić za pomocą analizy porównawczej i wielopoziomowej dla wszystkich krajów Unii Europejskiej, w jaki sposób określony artykuł dyrektywy jest realizowany w danym kraju.
-
Ta baza pozwala monitorować, w jaki sposób wszystkie państwa UE realizują zasady AVMSD w swoim krajowym przemyśle medialnym – powiedziała Maja Cappello, kierownik Departamentu Informacji Prawnych Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego. Dodała również, że
należy śledzić takie zmiany w prawie medialnym nie tylko ze względu na istotne różnice w transpozycji dyrektywy w różnych krajach, lecz także z uwagi na trwający właśnie proces jej przeglądu tzw. REFIT.
Nowa baza danych została opracowana dzięki wspólnym staraniom Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego oraz Wydziału Prawa, Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Luksemburskiego, który wykonał wstępne badania, przekształcone następnie w interaktywną bazę danych przez zespół Obserwatorium.