W związku z trwającym przeglądem dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r.) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na prośbę Komisji Europejskiej prowadzi z przedstawicielami polskiego rynku konsultacje dotyczące kosztów i korzyści wynikających z przyjęcia tej dyrektywy.
Zgodnie z kalendarzem prac Komisji, przegląd dyrektywy ma zostać zakończony i podsumowany do końca 2015 r. Uwzględniając wyniki przeglądu Komisja w połowie 2016 r. przedstawi projekt nowej dyrektywy medialnej.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zachęca wszystkich uczestników rynku audiowizualnego do udziału w badaniach dotyczących kosztów i korzyści wynikających z dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych na poszczególnych rynkach krajowych. Wyniki konsultacji zostaną przekazane Komisji Europejskiej.
Kwestionariusz badania na temat kosztów i korzyści związanych z dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych
Zapraszamy do nadsyłania uwag i opinii do projektu w nieprzekraczalnym terminie do 1 września 2015 r.
Uwagi i opinie należy przekazywać na adres elektroniczny
konsultacje_refit@krrit.gov.pl lub tradycyjną pocztą na adres: Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa z dopiskiem „Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych”.
Badanie przeprowadzane jest w celu zebrania opinii na temat wszelkich korzyści wynikających z określonych przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych i ewentualnych negatywnych aspektów tych przepisów. Uczestnicy badania zostali poproszeni m.in. o oszacowanie przyrostowych kosztów i korzyści wynikających z przepisów oraz o podparcie tych szacunków – w miarę możliwości – danymi ilościowymi dotyczącymi
kosztów przestrzegania przepisów dyrektywy w oparciu o dostępne dane.
Badanie składa się z czterech sekcji dotyczących przepisów w zakresie:
przekazów handlowych,
utworów europejskich,
ochrony małoletnich,
zasady kraju pochodzenia.
KE zamówiła także opracowanie studiów badawczych poświęcone:
- zasadom reklamy alkoholu;
- monitorowaniu przekazów handlowych w związku z rozpatrywaniem skarg od odbiorców;
- niezależności krajowych organów regulacyjnych;
- skuteczności samo- i współregulacji w procesie implementacji dyrektywy;
- standaryzacji odbiorczego sprzętu telewizyjnego.
W zapowiadanym na koniec 2015 r. podsumowaniu przeglądu Komisja przedstawi także drugie sprawozdanie dotyczące stosowania DAUM, w którym stosownie do postanowień art. 33 może przedstawić wnioski służące dostosowaniu dyrektywy do postępu w dziedzinie audiowizualnych usług medialnych, biorąc pod uwagę najnowsze osiągnięcia techniczne, konkurencyjność sektora oraz stopień umiejętności odbiorców dotyczących korzystania z mediów w każdym z państw członkowskich.
W podsumowaniu przeglądu Komisja przedstawi także Raport na temat promocji i dystrybucji utworów europejskich oraz produkcji niezależnych. Dokumenty te staną się częścią konkluzji z przeglądu.
Tekst Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych