Komisja Europejska zaprasza do składania wniosków na dofinansowanie działań z zakresu edukacji medialnej
08.07.2019
Do 30 września 2019 r. trwa nabór wniosków o dofinansowanie projektów mających na celu wzmocnienie umiejętności korzystania z mediów, w szczególności krytycznej oceny treści opublikowanych w mediach społecznościowych.
Łączny budżet programu wynosi 500 tys. euro. Maksymalne dofinansowanie, to 60% kosztów kwalifikowanych.
KE zamierza wybrać od 2 do 5 zgłoszonych projektów, w zależności od jakości zgłaszanych propozycji. Priorytetowo będą traktowane konsorcja składające się z co najmniej trzech podmiotów pochodzących z co najmniej 3 państw członkowskich UE.
Praktyczna realizacja programu przewidywana jest na początek 2020 r. (nie później niż w lutym 2020 r.). Maksymalny czas trwania projektu: 12 miesięcy.
Zgłaszane projekty powinny dotyczyć następujących działań:
· utworzenia wielojęzycznych materiałów online, w tym repozytoriów wiarygodnych newsów i interaktywnych narzędzi edukacyjnych w celu poprawy zdolności obywateli do krytycznego rozumienia mediów i do interakcji z tymi mediami, w szczególności jeśli chodzi o treści dostępne za pośrednictwem mediów społecznościowych. Działania takie powinny obejmować współpracę z organizacjami społecznymi, bibliotekami, mediami, platformami internetowymi, organizacjami zajmującymi się edukacją medialną, fact-checkingiem czy środowiskami naukowymi specjalizującymi się w zakresie problemu dezinformacji;
· opracowania narzędzi i innowacyjnych metod w celu podnoszenia świadomości na temat zagrożeń dot. otrzymywania i rozpowszechniania dezinformacji, promowania korzystania z fact-checkingu oraz zgłaszania przez użytkowników mediów społecznościowych przykładów dezinformacji;
· promowania kampanii w mediach społecznościowych i innych działań mających na celu pomoc obywatelom w interakcji z mediami cyfrowymi w sposób wykorzystujący krytyczne myślenie, rozkodowywanie przekazów medialnych i odróżnianie informacji od propagandy;
· identyfikacji dobrych praktyk i efektywnego upowszechniania materiałów wytworzonych w ramach danego projektu;
· dostosowania i udostępniania wyżej wymienionych narzędzi i materiałów do potrzeb osób o niskich umiejętnościach medialnych, tzw. „cyfrowych imigrantów” (osoby 50+) czy osób zagrożonych społeczną marginalizacją.
Więcej informacji na temat projektu zawartych jest
w załączniku
oraz pod adresem:
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/2018-2019-call-proposals-preparatory-action-media-literacy-all