Głośność audycji i programów zgodna z rekomendacjami EBU

06.07.2016
Ośmiu największych nadawców telewizyjnych uzgodniło porozumienie w sprawie poziomu głośności dźwięku w audycjach i programach telewizyjnych. Porozumienie jest kolejnym aktem samoregulacji wspieranym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
 grafika z głośnikami
Dokument, który ma zostać formalnie podpisany we wrześniu przez Telewizję Polską, Polsat, TVN, ITI Neovision, Telewizję Puls, Eskę TV, Lemon Records oraz TV Spectrum jest efektem wielomiesięcznych prac regulatora i nadawców.

Nadawcy zobowiązują się w nim do produkowania i emitowania  treści audiowizualnych z uwzględnieniem poziomu głośności dźwięku „-23 LUFS” przyjętym na podstawie rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców (dokument EBU R128).

Rekomendacje te zostały uwzględnione w Rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 30 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wielokrotnie prowadziła monitoringi głośności audycji i wskazywała na uchybienia i konieczne zmiany w obowiązujących przepisach. 18 grudnia 2012 roku KRRiT dokonała zmian w Rozporządzeniu z 30 czerwca 2011 r., które polegały na dostosowaniu polskich przepisów do odpowiednich zaleceń Europejskiej Unii Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Zgodnie z rozporządzeniem poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji.
 
Porozumienie nadawców telewizyjnych jest dobrowolne,  będzie stosowane przez czas nieokreślony i ma charakter otwarty, co oznacza, że mogą do niego przystąpić inni nadawcy. 
 
Jednocześnie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na dotychczasowych zasadach będzie prowadziła monitoringi wynikające z ustawowego obowiązku kontroli nadawców z realizowania przepisów zawartych w art. 16  ust. 7 ustawy o radiofonii i telewizji.
 
Jest to kolejny już akt samoregulacji nadawców w Polsce. W październiku 2014 r. z inicjatywy KRRiT nadawcy telewizyjni podpisali Porozumienie w sprawie zasad rozpowszechniania reklam i wskazań sponsorskich  tzw. niezdrowej żywności przy audycjach skierowanych do dzieci poniżej 12 lat, a dostawcy usług na żądanie „Kodeks dobrych praktyk VoD w zakresie ochrony małoletnich”.

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie