Wybory parlamentarne 2015 – koszty reklam
23.12.2015
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na podstawie sprawozdań nadesłanych przez nadawców telewizyjnych i radiowych opracowała „Informację o wydatkach i wykorzystaniu czasu antenowego w radiu i telewizji na emisję płatnych audycji wyborczych zleconych przez komitety wyborcze w trakcie kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w 2015 r.”.
Płatne audycje wyborcze wyemitowano w 105 programach telewizyjnych i 156 programach radiowych.
Reklamy wyborcze pojawiły się w 19 programach telewizji publicznej: TVP 1, TVP 2, TVP Info, oraz w 16 Regionalnych Oddziałach TVP.
Płatne materiały wyborcze były obecne również w 12 programach koncesjonowanych: TVN, TVN 24, TVN Siedem, TVN 24 Biznes i Świat, Polsat, Polsat
News, Polsat
News 2, Superstacja, NTL Radomsko, Telewizja Łużyce, Telewizja TVT, TV Republika oraz w 74 programach telewizji kablowych.
Spoty wyborcze wyemitowano w 22 programach radiofonii publicznej oraz w 134 programach radiowych koncesjonowanych.
Płatnych spotów wyborczych nie emitowały m.in. 2 programy Polskiego Radia oraz Radio Katowice.
Komitety Wyborcze na ogłoszenia wyborcze wydały:
· Prawo i Sprawiedliwość - 44,84% - 7 547 158,69 zł;
· Platforma Obywatelska RP - 35,96% - 6 052 454,44 zł;
· Polskie Stronnictwo Ludowe - 8,7% - 1 464 943,24 zł;
· Nowoczesna Ryszarda Petru – 5,14% - 864 421,34 zł;
· Kukiz’15 – 0,97% - 163 680,69 zł;
· Razem – 0,01% - 1 122,01 zł;
· Korwin – 1,43% - 240 994,74 zł;
· Zjednoczona Lewica – 1,86% - 313 338,61 zł;
· Bezpartyjni – 0,06% - 10 130,90 zł;
· Zbigniew Stonoga – 0,10% - 16 974 zł;
· Zjednoczeni dla Śląska – 0,004% - 738 zł;
· Pozostałe lokalne komitety wyborcze – 0,95% - 154 567,83 zł.
Komitety wyborcze na płatne audycje wyborcze w radiu i telewizji przeznaczyły w sumie
16 830 524,49 zł, czyli o 14,36 proc. mniej w porównaniu z kampanią wyborczą w 2011 r. (wówczas była to kwota 19 651 886,48 zł).
W porównaniu z kampanią wyborczą w 2011 r. zmalał o ok. 34 809 minut (47,97 proc.) czas emitowanych płatnych audycji wyborczych.
Informacja o wydatkach i wykorzystaniu czasu antenowego w radiu i telewizji na emisję płatnych audycji wyborczych zleconych przez komitety wyborcze w trakcie kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w 2015 r.