Paneliści

Media w Polsce potrzebują wysokich standardów

23.09.2014
22 września w Warszawie odbyło się sympozjum dziennikarskie „Eurowybory 2014 w TV: obraz i (wy)dźwięk” zorganizowane przez KRRiT oraz Uniwersytet Warszawski. Spotkanie było okazją do przedstawienia szczegółowych raportów z monitoringów kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami do Europarlamentu w największych stacjach telewizyjnych. W sympozjum uczestniczyli nadawcy, szefowie anten, dziennikarze, przedstawiciele Parlamentu i organizacji pozarządowych, medioznawcy oraz politolodzy.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku w dniach 10-23 maja przeprowadziła szczegółową analizę kampanii wyborczej w mediach publicznych i komercyjnych.

W trakcie poniedziałkowego spotkania przedstawiciele Biura KRRiT i naukowcy Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego przedstawili wyniki tych prac. Monitoringi zostały przedstawione i omówione w formule otwartej dyskusji.

Zaprezentowano m.in. analizę głównych wydań serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej, TVN, Polsatu, TV Trwam, TV Republika i Superstacji oraz ocenę pojawiania się na wizji kandydatów zajmujących pierwsze miejsca na listach wyborczych w programach innych niż programy informacyjne i publicystyczne w TVP1, TVP2, TVP Info oraz TVP Regionalna. Sprawdzono, w jakich kontekstach pojawiały się nazwiska tych kandydatów i czy częstotliwość ich pojawiania się miała wpływ na ich wynik wyborczy.

Pracownicy i naukowcy Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskie przedstawili przygotowaną na zlecenie KRRiT analizę audycji publicystycznych w programach Polsat News, TVN24, TVP Info, TV Trwam, TVP1 i TVP2. Prezentacja była punktem wyjścia do dyskusji m.in. o tematach konkretnych audycji, doborze gości, liczbie materiałów poświęconych tematyce związanej z działaniem Parlamentu Europejskiego.

Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego dokonało także analizy widowni audycji o tematyce wyborczej w programach TVP1, TVP2, TVP Info, TVN 24 i Polsat News. Ponadto zbadało ekspozycję i rolę kobiet w  audycjach publicystycznych w czasie kampanii. Uczestnicy spotkania spierali się o znaczenie kryteriów oceny wartości misyjnych audycji takich jak: pluralizm, bezstronność, wyważenie, innowacyjność, jakość oraz integralność w poszczególnych programach wyemitowanych w trakcie kampanii.

Ożywioną dyskusję wywołała część warsztatowa spotkania, w trakcie której omawiano m.in. sposoby i style prowadzenia audycji (afiliacja, poziom nacechowania języka, zachowania pozawerbalne, strategie zadawania pytań i prowadzenia sporu na antenie).

W dyskusji panelowej  poprowadzonej przez dr. Tomasza Gackowskiego z Laboratorium Badań Medioznawczych UW zabrali głos zaproszeni przedstawiciele nadawców i naukowcy: Jarosław Gugała, dyrektor Pionu Informacji i Publicystyki Telewizji Polsat, Michał Samul, zastępca dyrektora Pionu Informacji TVN 24, Sławomir Zieliński, dyrektor Biura Programowego TVP, Agnieszka Romaszewska–Guzy, dyrektor Bielsat TV i wiceprezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich oraz prof. Janusz Adamowski, Dziekan Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Profesor Janusz Adamowski wskazał na konieczność stałego kształcenia dziennikarzy, w trosce o zapewnienie odbiorcom wysokiej jakości aktualnej wiedzy.

W dyskusji wzięli udział również zaproszeni goście, krytykując zamianę dziennikarskiej misji na wykonywanie działalności gospodarczej, zapraszanie do studiów telewizyjnych stale tych samych komentatorów, upolitycznienie ekspertów, skupianie się przez dziennikarzy na sporach polityków zamiast na analizie ich programów i działań. W ocenie dyskutantów trudna sytuacja programów informacyjnych i publicystycznych wynika z generalnego kryzysu mediów.

Podsumowując spotkanie Jan Dworak, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, zwrócił uwagę na wagę właściwego finansowania mediów publicznych. Podkreślił jednak, że nie jest to wystarczający warunek ich dobrego funkcjonowania. Za równie ważne uznał rzetelność i profesjonalizm dziennikarski. Przypomniał także o roli mediów  w kształtowaniu postaw obywatelskich.

Materiały powiązane

Aktualności

Newsletter

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie