Wydatki na płatne ogłoszenia wyborcze w kampaniii do PE w 2014 r.
01.08.2014
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na podstawie sprawozdań nadesłanych przez nadawców telewizyjnych i radiowych opracowała „Informację o wydatkach i wykorzystaniu czasu antenowego w radiu i telewizji na emisję płatnych materiałów wyborczych zleconych przez komitety wyborcze w trakcie trwania kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w 2014 r.”. Płatne audycje wyborcze wyemitowało 95 nadawców telewizyjnych i 114 radiowych.
W 2014 roku płatne audycje wyborcze do PE wyemitowało 209 nadawców telewizyjnych i radiowych, czyli o 13 mniej niż w poprzednich wyborach do PE w 2009 r. (222).
Reklamy wyborcze pojawiły się w 23 programach telewizji publicznej: TVP 1, TVP 2, TVP Polonia, TVP Historia, TVP Seriale, TVP Regionalna, TVP Info oraz w 16 Regionalnych Oddziałach TVP. Płatne materiały wyborcze były obecne również w 14 programach koncesjonowanych: Polsat, Polsat 2, Polsat Biznes, Polsat News, TVN, TVN 24, TVN Siedem, NTL Radomsko, Telewizji Radomsko, Telewizji Łużyce, Telewizji Republika, TV Puls, TVR, TVS oraz TVT oraz w 58 koncesjonowanych programach kablowych.
Spoty wyborcze wyemitowało 20 nadawców radiofonii publicznej oraz 94 nadawców koncesjonowanych.
Udział Komitetów Wyborczych w wydatkach na ogłoszenia wyborcze:
-
Prawo i Sprawiedliwość – 41,10% - 4 808 743 zł,
-
Platforma Obywatelska RP – 39,10% - 4 583 310 zł,
-
Solidarna Polska Zbigniewa Ziobry – 8,60% - 1 002 163 zł,
-
Polskie Stronnictwo Ludowe – 3,30% - 390 301 zł,
-
Europa Plus Twój Ruch – 2,10% - 245 348 zł,
-
Sojusz Lewicy Demokratycznej Unia Pracy – 2,30% - 264 679 zł,
-
Polska Razem Jarosława Gowina – 2,40% - 278 006 zł,
-
Nowa Prawica Janusza Korwin-Mikkego – 1,20% - 140 254 zł.
Z podsumowania wydatków poniesionych na emisję płatnych ogłoszeń wyborczych w radiu i telewizji, w przeliczeniu na jeden mandat, najwięcej wydał komitet wyborczy Prawa i Sprawiedliwości - 253 091,70 zł.
Koszt mandatu poniesiony przez inne komitety:
-
Platforma Obywatelska RP – 241 226,80 zł,
-
Polskie Stronnictwo Ludowe – 97 575,30 zł,
-
Sojusz Lewicy Demokratycznej Unia Pracy – 52 935,80 zł.
Najniższą cenę za jeden mandat uzyskała Nowa Prawica Janusza Korwin-Mikkego –
35 063, 50 zł.
Z raportu wynika, że w roku 2014 komitety wydały na ogłoszenia wyborcze kwotę 11 713 265 zł, czyli o 2% mniejszą niż w kampanii do PE w 2009 roku. Wówczas była to kwota 11 998 910, 91 zł.
Informacja o wydatkach i wykorzystaniu czasu antenowego w radiu i telewizji na emisję płatnych materiałów wyborczych zleconych przez komitety wyborcze w trakcie kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku.