Nowy serwis internetowy CSA „Edukacja i media”
12.11.2013
CSA, francuski audiowizualny organ regulacyjny, otworzył na swojej stronie internetowej nowy serwis poświęcony edukacji i mediom. Składa się on z dwóch filarów: edukacji do mediów (edukacja do świadomego i krytycznego korzystania z mediów) oraz edukacji poprzez media (autorzy zapowiadają stopniowe rozwijanie tego aspektu).
Strona główna serwisu
Pomysł i wykonanie
Serwis
Education et médias powstał w ramach prac grupy roboczej kierowanej przez jedną z członkiń CSA w celu przybliżenia świata mediów ze światem jego użytkowników za pomocą działań edukacyjnych i informacyjnych.
Poza najwyższym kierownictwem, w powstanie serwisu zaangażowały się nie tylko jednostki organizacyjne biura CSA, ale także uczestnicy rynku audiowizualnego oraz specjaliści z zakresu prawa, komunikacji społecznej, nowych technologii i skutecznych metod dotarcia do użytkowników. Szczególną rolę odegrali nadawcy radiowi i telewizyjni, inne instytucje, ośrodki akademickie, stowarzyszenia i eksperci medialni, którzy dostarczyli serwisowi licznych i bogatych treści (materiały audiowizualne, wywiady, ilustracje, grafiki, opracowania i analizy). Serwis jest zatem dziełem zbiorowym, tworzonym pod kierownictwem organu regulacyjnego.
Dostęp dla użytkowników
Serwis umożliwia interakcję z odbiorcami, którzy mogą zadawać pytania oraz dzielić się swoimi opiniami i sugestiami. Możliwa jest też subskrypcja aktualności serwisu oraz dostęp przez profil na facebooku i konto na twitterze.
Zawartość
Treść serwisu podzielona jest na 4 następujące działy:
- wiedza (
connaître): podstawowe informacje o krajobrazie audiowizualnym we Francji, w tym m.in. kwestie programowe, aspekty ekonomiczne, jak też rys historyczny;
- praktyka (
pratiquer): prawa użytkowników, konsumpcja mediów audiowizualnych, korzystanie z urządzeń i mediów cyfrowych, kontrola dostępu dzieci do treści przeznaczonych dla dorosłych;
- analiza (
analyser): dekodowanie przekazów medialnych, media a rzeczywistość, media a polityka, tworzenie treści audiowizualnych, reprezentacja treści medialnych, uprzedzenia i przesądy, reklama i jej siła napędowa;
- o krok dalej (
aller plus loin): przedstawienie działań i inicjatyw podmiotów zewnętrznych (prezentacja programów i działań edukacyjnych nadawców, informacja o narzędziach z zakresu edukacji medialnej dostępnych online, informacja o instytucjach działających w obszarze edukacji medialnej itp).
Przykładowe treści
W serwisie można dowiedzieć się między innymi: co to jest telewizja hybrydowa, jakie kanały wchodzą w skład głównych francuskich grup audiowizualnych, na czym polega zawód reportera, do czego służy audiodeskrypcja, czy zawartość reklam podlega kontroli, jak telewizja czarno-biała przeobraziła się w telewizję w kolorze, jakie są granice wykorzystania ukrytej kamery, czy można wycofać zgodę na pokazanie swego wizerunku w telewizji, jak Francuzi korzystają z VoD i wiele, wiele innych.
Serwis dostępny jest pod adresem
http://education-medias.csa.fr/