Polska: wyniki badania World Internet Project za 2013 r.
28.02.2014
Z danych World Internet Project (WIP) wynika m.in., że mieszkańcy Polski dzielą się na dwie grupy pokoleniowe: osoby do 30. roku życia deklarują, że wolą korzystać z internetu zamiast telewizji, starsi pozostają przy wcześniej wyrobionych wzorcach korzystania z mediów, w których szczególnie ważną rolę odgrywa telewizja (im starsza osoba tym bardziej ceni sobie telewizję).
Infografika z artykułu Gazeta.pl
Rośnie też popularność tzw. multitaskingu: 46% osób, surfując w internecie, korzysta równolegle z innych mediów. Osoby młodsze, do 29. roku życia, częściej korzystają z internetu słuchając muzyki, natomiast użytkownicy w wieku
40-49 lat szczególnie często
łączą surfowanie z oglądaniem telewizji. Zdaniem Jacka Wasilewskiego, medioznawcy z UW „inny sposób konsumpcji informacji powoduje też, że internet dla starszych grup jest pomieszaniem, miszmaszem gdyż nie potrafią ani filtrować informacji, ani jej wyszukiwać -
wnoszą do korzystania z sieci nawyki z oglądania telewizji. Stąd wyraźny podział informacji i rozrywki w telewizji bardziej im odpowiada” (za Gazeta.pl, Co jest ważniejsze – internet czy telewizja? Najważniejsze wnioski z badania World Internet Project, dostęp 07.11.2013 r.).
Eksużytkownicy internetu
W raporcie po raz pierwszy uwidoczniła się grupa osób, które nie korzystają z internetu, ale korzystały z niego w przeszłości (tzw. eksużytkownicy). Stanowią oni 4% badanej populacji. Jako główne powody niekorzystania z sieci osoby te podają brak dostępu do komputera, zbyt wysoki koszt użytkowania, czy też jego nieprzydatność. Ci natomiast, którzy nigdy nie korzystali z sieci, jako główne przyczyny wskazują brak potrzebnych do tego umiejętności i brak zainteresowania.
Wybrane wyniki
Z najnowszego badania WIP wynika też m.in., że:
-
w 2013 r. liczba użytkowników internetu w Polsce ustabilizowała się (62% mieszkańców Polski powyżej 15. roku życia); oznacza to jednak, że wciąż sporą grupę stanowią osoby niekorzystające z tego medium (38% badanych). Są oni zatem potencjalnie zagrożeni wykluczeniem cyfrowym. Raport potwierdza też istnienie dysproporcji między różnymi grupami wiekowymi w zakresie korzystania z internetu: 80% osób w wieku 60+ nie używa internetu, podczas gdy prawie 100% 15-24 latków korzysta z sieci (przy okazji: co czwarty internauta w tym przedziale wiekowym czuje się uzależniony od internetu!);
-
obecność w mediach społecznościowych jest jednym z najważniejszych aspektów korzystania z internetu - aż 3/4 internautów deklaruje, że ma konto na portalu społecznościowym. Jednocześnie, wyniki badań potwierdzają zależność pomiędzy poziomem wykształcenia internautów a ich stosunkiem do mediów społecznościowych. Osoby z wyższym wykształceniem traktują te serwisy głównie jako źródło pozyskiwania informacji (tak zadeklarowało 57% badanych), natomiast osoby z wykształceniem podstawowym wykorzystują je przede wszystkim do celów rozrywkowych (12% badanych);
-
odsetek osób korzystających z laptopów przewyższył odsetek użytkowników komputerów stacjonarnych (laptopy - 71% użytkowników internetu, komputery stacjonarne – 57%);
-
31% internatutów deklaruje posiadanie smartfonu, a 12% - tabletu (urządzenie to jest najpopularniejsze wśród osób w wieku 15 – 29 lat);
-
jeśli chodzi o sposoby łączenia się z internetem, to 67% robi to za pośrednictwem laptopa, 55% - komputera stacjonarnego, 28% - smartfonu, 6% - tabletu i 3% - smart tv.
O badaniu
World Internet Project to międzynarodowe badanie analizujące wpływ internetu i nowych technologii na zjawiska społeczne, ekonomiczne i polityczne.Jest realizowane od 1999 roku przez kilkadziesiąt ośrodków badawczych na świecie. W Polsce prowadzone jest od 2010 roku dzięki inicjatywie Gazeta.pl oraz Orange Polska.
Tegoroczne badanie zrealizowane przez Ipsos na zlecenie Gazety.pl i Orange Polska wykonano metodą CAPI na reprezentatywnej, losowo-kwotowej próbie Polaków w wieku 15+, n = 2002. Termin realizacji: 29.05- 24.06. 2013 r.
Opracowano na podstawie artykułów zamieszczonych w:
www.technologie.gazeta.pl;
biuroprasowe.orange.pl;
www.tech.wp.pl;
www.marketing-news.pl (data dostępu 07-12.11.2013).