Pfizer Polska musi wycofać spot Prevenaru 13
12.09.2016
Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) wezwał spółkę Pfizer Polska do natychmiastowego zaprzestania reklamy promującej szczepionkę Prevenar 13. GIF uznał, że spot wymusza na rodzicach jej zakup sugerując, że jeśli nie zostanie zastosowana może spowodować śmierć dziecka, a pokazana w spocie pędząca na sygnale karetka pogotowia powoduje uczucie lęku i strachu.
Zgodnie z art. 62 ust.1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, Główny Inspektor Farmaceutyczny sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie reklamy.
Organ uznał, że wskazana reklama może naruszać art. 55 ust. 2 pkt 3a ustawy Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego nie może zawierać treści, które odnoszą się w formie nieodpowiedniej, zatrważającej lub wprowadzającej w błąd co do wskazań terapeutycznych.
Spółka Pfizer Polska złożyła stosowne wyjaśnienia, w których stwierdziła m.in., że nie prowadzi w stacjach telewizyjnych „audiowizualnej reklamy produktu leczniczego” ale, że prowadzi kampanię edukacyjną dotycząca szczepień ochronnych bez odniesienia do konkretnego produktu leczniczego.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 55 ust 2pkt 3a Prawa Farmaceutycznego, spółka oświadczyła, że odnosi się on do reklamy produktu leczniczego, nie znajduje więc zastosowania w odniesieniu do spotu informacyjnego nie o produkcie, lecz o potrzebie szczepień ochronnych.
Główny Inspektor Farmaceutyczny nie podzielił stanowiska spółki. GIF w uzasadnieniu stwierdził, że przekazy zawarte w przedmiotowej reklamie, zarówno w warstwie werbalnej jak i wizualnej są nieadekwatnymi środkami wyrazu w odniesieniu do problemu, o którym informuje spot. Przekaz dotyczący śmiertelności dzieci zakażonych wymienioną w nim chorobą gra na emocjach rodziców i wzbudza w nich poczucie winy i krzywdzenia dziecka.
Decyzja Głównego Inspektora Farmaceutycznego