Niemiecka droga do DAB+
10.08.2016
Doktor Ulrich Liebenow, dyrektor w MDR* i szef komitetu technicznego ARD** i Deutschlandradio, w artykule opublikowanym ostatnio na witrynie http://www.epd.de nakreślił plany dotyczące rozwoju DAB+ w Niemczech, warunki, jakie muszą być w tym celu spełnione oraz zasygnalizował potrzebę nowych badań dotyczących wykorzystywania emisji DAB+.
Po przedstawieniu zalet DAB+ i własności radia hybrydowego, dr Liebenow wyjaśnił, w jaki sposób niemiecka radiofonia łączy swe działania zgodne z dwu-stopniową koncepcją wdrażania DAB+, która polega na ekspansji, a następnie na przechodzeniu (migracji) do radiofonii cyfrowej.
Celem jest utrzymywanie takiego okresu simulcastu (FM/DAB+), który jest jak najbardziej ekonomiczny, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb i interesów słuchaczy. Na tym etapie wszyscy zainteresowani przedstawią konkretne propozycje odnośnie ostatecznego wyłączenia emisji FM.
Jako warunek konieczny przejścia z fazy ekspansji do fazy migracji ARD proponuje osiągnięcie progu 95 procent pokrycia cyfrowego dla programów radia publicznego. Nadawcy grupy ARD oraz Deutschlandradio są otwarci i gotowi na szybką ekspansję ich sieci i dojście do określonego docelowego pokrycia w latach 2018 – 2020.
Reakcje na taki dwustopniowy model są zachęcające, propozycja ta została pozytywnie przyjęta przez polityków, nadawców prywatnych i producentów urządzeń. Kryteria migracji do DAB+ są wciąż dyskutowane – jednym z nich jest uwzględnienie wielkości sprzedaży cyfrowych odbiorników radiowych.
Udziałowcy niemieckiego przemysłu radiowego – instytucje mediów państwowych, nadawcy prywatni, Deutschlandradio, dostawcy sprzętu i ARD – współpracują nad opracowaniem metodyki corocznych badań mierzących pokrycie techniczne, sprzedaż odbiorników i inne kluczowe czynniki niezbędne dla przejścia na DAB+.
„Droga dla pełnego rozwoju DAB+ została nakreślona. Z tej drogi trzeba usunąć wiele przeszkód, zanim się stanie oczywiste ostateczne przejście z analogowego radia FM do cyfrowego radia DAB+. Jeśli wszyscy uczestnicy rynku dojdą do porozumienia i pojawi się odpowiednia wola polityczna, szansa na cyfrową przyszłość radiofonii będzie największa” – powiedział dr Liebenow.
*MDR - Mitteldeutscher Rundfunk – niemiecki nadawca publiczny
**ARD - Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland – konsorcjum niemieckich nadawców publicznych