Wielka Brytania: ponad 80 proc. nowych aut jest wyposażonych standardowo w odbiornik DAB+
02.02.2016
Dane analityków CAS i Stowarzyszenia Producentów i Sprzedawców Aut (SMMT) za IV kwartał 2015 wykazują, że liczba nowych aut z odbiornikiem DAB+ wzrosła do 80,1 proc. w porównaniu z 7,5 proc. w IV kwartale 2010 i 61,2 proc w IV kwartale 2014 roku. Jest to drugi tak wysoki wzrost kwartalny, zanotowany od początków monitorowania wyników w 2010. Dalsze 7 procent nowych samochodów ma radio cyfrowe jako opcję, co oznacza, że obecnie w niemal 90 proc. nowych aut można słuchać cyfrowych programów rad
Ekran odbiornika DAB+
Według opinii Eda Vaizey’a, ministra kultury i gospodarki cyfrowej „jeśli obecnie 8 na 10 samochodów ma już odbiornik cyfrowy, to oznacza, że przyszłość radia w Wielkiej Brytanii jest coraz lepsza, a do tego wyłącznie cyfrowa. Wskutek ścisłej współpracy rządu z przemysłem systematycznie wzrasta liczba odbiorników cyfrowych na rynku, jednocześnie wskutek ogólnego rozwoju radiofonii cyfrowej słuchacze mogą słuchać coraz większej liczby stacji”.
W 2015 r. sprzedano w Anglii 1,9 mln aut z odbiornikiem cyfrowym, co stanowiło 73 proc. całkowitej sprzedaży w tym roku (2,6 mln).
Duży postęp w rozwoju wyposażania samochodów w radiowe odbiorniki cyfrowe nastąpił w ostatnich 2 latach między innymi dzięki temu, że takie odbiorniki zaczęli wprowadzać producenci wiodących marek. Obecnie wszystkie z dziesięciu „topowych” modeli aut mają w standardowym wyposażeniu odbiornik DAB+.
Wzrasta również sprzedaż pojazdów ciężarowych standardowo wyposażanych w odbiornik cyfrowe, w grudniu 2015 roku ich udział na rynku wzrósł do 40 procent (w grudniu poprzedniego roku sięgał 28,3 procent). To oznacza, że kierowcy ciężarówek mogą cieszyć się z korzyści oferowanych przez cyfrową radiofonię, w tym niezakłóconego odbioru sygnałów radiowych w ruchu (co jest możliwe tylko w technice cyfrowej).
W marcu 2015 roku liczba ogólnokrajowych stacji DAB zwiększyła się do 40, po uruchomieniu drugiej ogólnokrajowej sieci DAB z programami muzycznymi, sportowymi, biznesowymi i programami typu „gadające głowy” (m.in. Magic, Jazz FM, Kiss, Heat, Share Radio i Talk Sport). Słuchacze cyfrowego radia będą mogli również słuchać sprawozdań z letnich imprez sportowych – Pucharu Europy UEFA 2016 w czerwcu oraz Igrzysk Olimpijskich w sierpniu 2016 roku.
Zgodnie z wynikami firmy analitycznej Rajar w III kwartale 2015 już 21,7 procent czasu słuchania radia odbywa się w samochodzie. Ten fakt, oraz wciąż rosnąca popularność cyfrowej radiofonii, (atrakcyjne programy emitowane wyłącznie cyfrowo, coraz więcej nadajników pokrywających swym zasięgiem główne drogi) sprawiły, że producenci aut zdecydowali się wyposażać swoje auta w odbiorniki cyfrowe. Zwłaszcza, że rząd brytyjski sformułował kryteria pokrycia i słuchalności dla wyłączenia emisji analogowych w niedalekiej przyszłości.
Źródło: http://www.getdigitalradio.com