Czy Wielka Brytania wkrótce wyłączy analogowe nadawanie FM?
30.04.2015
Ostatnio norweskie Ministerstwo Kultury podało termin zakończenia nadawania radiowego w technologii FM. Już wiadomo, że nastąpi to w 2017 roku. Norwegia jest pierwszym krajem na świecie, który podjął taką decyzję.
Jednym z głównych powodów przejścia na „cyfrę” są koszty. Spośród wszystkich ogólnokrajowych stacji radiowych w Norwegii, tylko pięć nadaje analogowo. A praca tych pięciu stacji kosztuje 8 razy więcej niż 22 stacji nadających cyfrowo. Nadajniki DAB mają większą sprawność, co sprawia, że przejście na emisję DAB pozwoli zaoszczędzić około 25 mln USD (według innych szacunków 32 mln) rocznie.
Inne kraje europejskie rozważają możliwość podjęcia podobnych kroków. Zarówno Szwecja jak i Dania szacują, że przejście wyłącznie na emisję cyfrową nastąpi u nich do 2022 roku, Wielka Brytania ma nadzieję zrealizować taki proces w latach 2017 - 2022.
Mimo znacznie większego niż inne kraje doświadczenia, jakie posiada Wielka Brytania we wdrażaniu DAB, wygląda na to, że wyłączenie w tym kraju „analogu” w roku 2017 jest tylko pobożnym życzeniem. Ostatnie wyniki słuchalności (luty 2015) wykazują, że wciąż więcej niż połowa brytyjskiej populacji woli słuchać radia analogowego niż cyfrowego. I dzieje się tak mimo tego, że wzrosła wyraźnie liczba nowych samochodów wyposażonych w cyfrowe odbiorniki.
Podejmowane są jednak wysiłki zapewniające większą dostępność odbiorników radiowych. Brytyjski regulator Ofcom zapowiedział testy nowych rozwiązań, które zapewnią dostęp do technologii DAB małym stacjom radiowym. Rozwiązanie to, znane jako „Small scale DAB” (DAB w małej skali) i oparte na eksperymentalnym oprogramowaniu uzyskanym z organizacji OpenDigitalRadio jest doskonale dostosowane do nadawania na małych obszarach, a zatem jest idealne dla stacji lokalnych lub stacji nadających dla małych społeczności. Testy te dostarczą też istotnych informacji o dobieraniu odpowiednich częstotliwości oraz informacji służących procesowi koncesjonowanie takich usług.
Źródło: International Business Times