O możliwościach cyfrowego radia podczas sesji WorldDAB
05.10.2015
Sesja WorldDAB Consortium poświęcona była aktualnym możliwościom rynkowym oraz planom na przyszłość dla cyfrowego radia DAB+.
Prelegenci i dyskutanci na sesji WorldDAB na IBC2015
Sesja odbyła się na konwencji IBC2015 w Amsterdamie. Przewodniczący WorldDAB, Patric Hannon omówił najświeższe wiadomości rozwoju techniki DAB/DAB+, począwszy od decyzji ustalających wyłączenie emisji analogowych w Norwegii i Szwajcarii aż po powiększające się rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Danii i Holandii. Według danych Hannona „aktualnie na świecie 405 milionów ludzi znajduje się w zasięgu emisji cyfrowych DAB/DAB+, a na koniec 2015 roku spodziewana skumulowana sprzedaż odbiorników cyfrowych wyniesie 40,1 miliona”.
Możliwości wyłączenia emisji FM w Szwajcarii i Niemczech omówili przedstawiciel Bayerischer Rundfunk Helwin Lesch i Thomas Saner, przedstawiciel SRG SSR. Przedstawicielka EBU, Elena Puigrefagut zasygnalizowała, że na nadchodzącej konferencji WRC15 (listopad b.r. Genewa) zostaną sporządzone plany częstotliwościowe dla usług mobilnych w paśmie L, aktualnie przeznaczonym dla nadawców DAB. Zdaniem Puigrefagut „istnieje niesamowity nacisk ze strony operatorów telekomunikacyjnych żądających przydziału częstotliwości dla mobilnych usług transmisji danych, a pomysł, że niedostępne już częstotliwości przeznaczone kiedyś dla naziemnej telewizji cyfrowej mogłyby być zastąpione częstotliwościami w paśmie III nie jest dobry”.
Przedstawiciel brytyjskiego Ofcomu, Peter Davies, omówił doświadczenia akcji „DAB w małej skali”, zapewniającej lokalnym i społecznościowym stacjom przejście do standardu DAB+ za ułamek dotychczasowych kosztów. Jak oświadczył Davies „odbiorniki DAB są już szeroko rozpowszechnione, a stacje nadające tylko w FM, które nie są w stanie nadawać w DAB, mogą ponieść straty wskutek coraz większej migracji słuchaczy FM do radia cyfrowego. Dlatego naszym celem jest zaoferowanie tym stacjom rozwiązania, które pozwoli im nadawać cyfrowo w dotychczasowych obszarach, gdzie mieszkają ich słuchacze”.
Jacqueline Bierhorst, dyrektor w Digital Radio+ NL oraz Laurence Harrison, dyrektor w Digital Radio UK podkreślili ważną rolę spójnego marketingu i właściwej strategii brandingu realizowanych na różnych rynkach prowadzących do prezentacji radia jako rozwiązania całościowego na rynku producentów samochodów i urządzeń mobilnych. Przy okazji podano, że na zróżnicowanych rynkach europejskich nowy Fiat 500X jest pierwszym samochodem wyposażonym w standardowy odbiornik DAB+.
źródło: www.radioworld.com