Stanowisko ZVEI (Niemcy) w sprawie cyfryzacji radia

30.07.2015
ZVEI to niemieckie stowarzyszenie producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Reprezentuje interesy gospodarcze, techniczne i środowiskowe na poziomie krajowym, europejskim i międzynarodowym. Zrzesza 1600 niemieckich firm. Średnio co trzecia nowinka techniczna jest inicjowana przez przemysł elektrotechniczny, w którym w Niemczech zatrudnionych jest około 845 000 osób. Siedzibą ZVEI jest Frankfurt nad Menem.
Logo Stowarzyszenia ZVEI Logo Stowarzyszenia ZVEI
20 lipca na swojej stronie internetowej stowarzyszenie ZVEI opublikowało stanowisko, w którym z zadowoleniem odnosi się do rządowej strategii cyfryzacji nadawania. Cyfryzacja oznacza bowiem lepszy obraz, lepszy dźwięk oraz większą różnorodność programów. Obecny w każdym domu Internet stanowi dodatkową ofertę cyfrowej informacji i rozrywki.

W stanowisku czytamy, że przyjęty w Niemczech system DAB+ jest technicznie wydajny i dostarcza użytkownikom usług dodanych. Większa wydajność widmowa to również korzyść dla słuchacza, gdyż pojawia się więcej programów, co nie jest możliwe w radiofonii analogowej z uwagi na zajęte pasma FM. DAB+ dostarcza też szeregu dodatkowych usług, których nie oferuje FM np. przekazywanie obszernych informacji o ruchu drogowym za pomocą usługi TPEG (Transport Protocol Experts Group).

Cyfrowe radio DAB+ to standard technicznie dojrzały, rozwijający się w Niemczech i w wielu  krajach europejskich. Wzrasta sprzedaż i oferta odbiorników, a także oferta programowa. Odbiorniki cyfrowe stopniowo zastępują analogowe.

Potwierdzają to aktualne dane rynkowe: w roku 2014 zgodnie z GfK sprzedano 720 000 odbiorników cyfrowych, według prognoz w roku 2015 sprzedaż tych urządzeń wzrośnie do 920 000. Udział odbiorników DAB+ w całym segmencie rynku audio w marcu 2015 wynosił 12,5 procent w porównaniu do 8 procent w marcu 2014.

ZVEI docenia dotychczasową wymianę poglądów dotyczącą przyspieszenia procesu cyfryzacji radia, sformułowania scenariusza stopniowego konwersji oraz przejrzystych kryteriów i perspektywy wyłączenia FM. Istotny wpływ na przyspieszenie cyfryzacji może mieć określony termin wyłączenia emisji analogowej oraz zapewnienie odpowiednich informacji dla rynku i konsumentów. Dotyczy to kryteriów i sposobu wyłączania analogu.

Zadaniem Digital Radio Board (Rada ds. cyfrowego radia) jest sformułowanie przejrzystych kryteriów dla strategii cyfryzacji oraz opracowanie mapy drogowej wyłączania emisji FM.
Z perspektywy przemysłu istotne są zwłaszcza następujące aspekty:
  • proces konwersji powinien być uzależniony od mechanizmów rynkowych i odpowiednio koordynowany, przy założeniu, że najważniejsze są interesy użytkownika końcowego;
  • interesy wszystkich uczestników rynku powinny być zachowane i wcześniej uzgodnione. Przy przekazywaniu użytkownikowi końcowemu informacji należy uwzględniać przewidywany rozwój innych form dostępu do treści jak: telefoniczne urządzenia mobilne 5G przewidziane już w roku 2020, standard DVB-T2 w roku 2019 i przewidywane zakończenie działalności analogowych telewizyjnych sieci kablowych do końca roku 2018 (tylko w Niemczech – przyp. redakcji). Jednoczesne zmiany na wielu polach mogą prowadzić do dezorientacji konsumenta, niezbędna jest więc przemyślana kampania informacyjna na temat strategii rozwoju;
  • istotna jest również perspektywa europejska dalszego rozwoju. Dla przemysłu konsumenckich urządzeń końcowych każda fragmentacja wewnętrznego rynku europejskiego oznacza istotną przeszkodę, ponieważ utrudnia rozwój rynku masowego i sam proces produkcji, generując przy tym dodatkowe koszty;
  • koncepcje jednoczesnego wprowadzania kilku standardów radia cyfrowego powinny być odrzucone. Wykorzystywanie wielu rozwiązań technicznych w ramach jednego standardu może podnieść wydajność produkcji europejskiego wytwórcy oraz przynieść oszczędności, dzięki którym można obniżyć ceny detaliczne. Konieczne jest zachowanie oferty niedrogich urządzeń na poziomie podstawowym. Ich brak mógłby niekorzystnie wpłynąć na akceptację przez użytkowników końcowych konwersji analogowo-cyfrowej i zakończenia emisji FM;
  • istotnym elementem cyfryzacji radia jest sposób wprowadzania na rynek odbiorników cyfrowych. Zwiększenie dostępności radia, poprzez zwiększanie technicznego zasięgu odgrywa ogromną rolę, ale decydującym czynnikiem jest atrakcyjność usług. Dla radiosłuchacza bardzo istotny jest dobry odbiór – również w budynkach. Działalność reklamowa i marketingowa ze strony wszystkich uczestników rynku, zwłaszcza dostawców usług, jest krytycznym czynnikiem rozwoju cyfrowej radiofonii w nadchodzących latach. Działania takie powinny łączyć wszystkie interesy i mieć formę ogólnokrajowej kampanii informacyjnej podnoszącej wiedzę słuchaczy o zaletach radia cyfrowego.
 
 
 

Materiały powiązane

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie