Radio cyfrowe w samochodzie – przykład brytyjski
03.02.2015
Zespół Digital Radio UK opublikował w listopadzie 2014 raport pod nazwą „The digital dashboard audit” (dosłowne tłum. Audit cyfrowej deski rozdzielczej), którego celem było zbadanie, czy radio jest nadal znaczącym elementem wyposażenia samochodu, dostępnym w sposób zgodny z przyzwyczajeniami odbiorcy.
Problem jest niezwykle ważny, ponieważ już 58% nowych samochodów dostępnych na rynku brytyjskim posiada w standardowym wyposażeniu odbiornik DAB.
Raport stwierdza, że:
- radio pozostaje znaczącym elementem wyposażenia nowych samochodów i ta tendencja powinna być utrzymana,
- niezbędne są skoordynowane działania zmierzające do poprawy wartości użytkowych radia,
- niezwykle ważna jest minimalizacja efektu rozpraszania uwagi kierowcy, szczególnie przy obsłudze radia internetowego,
- w tzw. connected cars (samochody z dostępem do sieci) oferta usług powinna być bogata i różnicowana. Musi też być zachowany dostęp do radia cyfrowego nadawanego z nadajników naziemnych.
W efekcie prac zespołu Digital Radio UK powstał pięciopunktowy plan działań, mający na celu wykorzystanie olbrzymich zasobów wiedzy i doświadczeń, które mają wpływ na jakość pracy radia w samochodzie. Za najważniejsze czynniki wpływające na rozwój samochodowego cyfrowego radia uznano:
- wzmocnienie współpracy między nadawcami i producentami samochodów,
- współpraca w zakresie poprawy funkcjonalności i wartości użytkowych radia,
- koncentracja na minimalizowaniu efektu rozpraszania kierowcy,
- prowadzenie badań konsumenckich na temat dostępności radia cyfrowego również w samochodach,
- wykorzystanie doświadczeń radia hybrydowego w oferowaniu łatwego w obsłudze radia samochodowego.
Digital Radio UK zachęca do współpracy przy opracowywaniu planu działań wszystkich nadawców , producentów odbiorników i producentów samochodów oraz wszystkie inne zainteresowane podmioty.