Radio cyfrowe – od sprzedawcy do klienta

15.05.2015
Kolejnym, bardzo ważnym etapem w procesie cyfryzacji radia, poza stworzeniem infrastruktury i systematycznym zwiększaniem pokrycia sygnałem cyfrowym, jest zachęcanie słuchaczy do korzystania z cyfrowego radia. Bardzo ważne jest prezentowanie zalet radia DAB, między innymi poprzez promowanie i sprzedaż odbiorników oraz przygotowanie ciekawej oferty programowej. Kraje wdrażające cyfryzację radia wprowadziły różne działania związane z promocją zalet odbiorników DAB.
odbiornik DAB z napisem "Witajcie w cyfrowym radio" na wyświetlaczu Witajcie w świecie cyfrowego radia...
Australia

Ważnym czynnikiem okazało się tutaj zaangażowanie do promocji radia DAB głównych sieci sprzedaży i przekazywanie im wszystkich niezbędnych informacji na długo przed rozpoczęciem samej akcji. Utworzono specjalną grupę doradczą (Retailer, Broadcaster and Manufacturer Advisory Group), składającą się z przedstawicieli handlowców, nadawców i producentów, tworzącą forum dyskusyjne zajmujące się marketingiem, reklamą, szkoleniem sprzedawców oraz pomocą dla nadawców. Wczesne i trwałe kontakty ze sprzedawcami ukształtowały odpowiednio ich wiedzę, co z kolei pozytywnie wpłynęło na poziom prezentowanej w sklepach informacji o radiu cyfrowym.

Sprzedawcy chcą mieć coraz więcej klientów, ponosić niskie koszty oraz brać udział w bezpłatnych promocjach. Środowisko radiowe ma swoją bazę lojalnych słuchaczy i bardzo skuteczną platformę reklamową, powinno więc zapewniać handlowcom bezpłatne reklamy i promocje. Poza tym, radio cyfrowe, jako względnie nowy element rynku, powinno wyraźnie ożywić nieco zbyt ustatkowany rynek sprzedaży urządzeń audio. Jest to okazja do nawiązania współpracy nadawców ze sprzedawcami i przekazywania potem przez sprzedawców odpowiednich informacji, dotyczących zalet tej nowej techniki, klientom i słuchaczom.

W Australii wykorzystuje się wiele narzędzi poprawiających sprzedaż odbiorników DAB, przede wszystkim jest to:
- nadawanie na antenie ogłoszeń o okazyjnej sprzedaży odbiorników z dołączanymi podarunkami w ramach producenckich promocji,
- prowadzenie kampanii informacyjnych propagujących cyfrowy przekaz,
- umożliwienie sprzedawcom używania wspólnego logo cyfrowego radia oraz wykorzystywania informacji zamieszczanych na specjalnej stronie internetowej poświęconej radiofonii cyfrowej na podstawie prostych umów licencyjnych,
- opracowywanie bezpłatnych banerów reklamujących sprzedawców na stronach internetowych producentów,
- przygotowywanie płyt DVD z materiałami szkoleniowymi dla sprzedawców lub publikowanie takich materiałów w sieci,
- umieszczanie w punktach sprzedaży ulotek i materiałów reklamujących odbiorniki,
- organizowanie sesji i spotkań informacyjnych dla klientów,
- zamieszczanie w punktach sprzedaży informacji o nowych stacjach radiowych nadających cyfrowo i prezentowanie zalet i korzyści wynikających z zakupu odbiorników cyfrowych,
- przygotowanie specjalnych miejsc do odsłuchu i prezentacji nowych urządzeń w sklepach,
- wręczanie specjalnych voucher’ów oferujących zniżki przy zakupach odbiorników cyfrowych.

Dobrą metodą jest również zaangażowanie wybranych i popularnych osób jako Ambasadorów Cyfrowego Radia. Mogą to być znani prezenterzy rozpowszechniający w swych audycjach informacje o cyfrowym radiu. Środowisko radiowe jest potężną platformą o dużej sile oddziaływania pojawiającej się wówczas, gdy działa wspólnie. Kampania australijska, realizowana pod hasłem „digital radio is coming” (nadchodzi cyfrowe radio), wyraźnie wzmocniła świadomość społeczną zalet radia DAB. Ta akcja oraz zrealizowane potem następne kampanie okolicznościowe (połączone z Dniem Matki, Dniem Ojca czy Świętami) odniosły razem wielki sukces w postaci wyraźnego wzrostu sprzedaży odbiorników.

Norwegia

Pokrycie sygnałem cyfrowym jest w tym kraju większe niż sygnałem analogowym. Sukces radia cyfrowego zależy tu od wielu czynników: pokrycia, liczby stacji cyfrowych oraz uruchomiania stacji tylko cyfrowych.

Na przykład uruchomienie programu NRK P1+, nadawanego tylko cyfrowo, doprowadziło do wyraźnego wzrostu sprzedaży odbiorników. Ta chętnie słuchana stacja przeznaczona dla starszych ludzi zyskiwała na popularności od samego początku - już po tygodniu emisji stacja znalazła się na 6 miejscu w rankingu słuchalności. Promocja tej stacji była realizowana wyłącznie przez programy telewizyjne.
Wprowadzanie radia cyfrowego w Norwegii polegało przede wszystkim na tworzeniu nowych ofert programowych, to zaś jest zadaniem nadawców publicznych darzonych zaufaniem społeczeństwa.

Równie ważne było wspólne stanowisko rządu i nadawców w odniesieniu do radia cyfrowego, które wzmocniło zaufanie sprzedawców do nowej techniki i zachęciło ich do prowadzenia akcji promujących odbiorniki DAB na dużą skalę. Stymulacja sprzedaży na odpowiednio przygotowanym rynku wymaga odpowiednich relacji i wzajemnych kontaktów przedstawicieli zainteresowanych branż.

Ostatnio jeden z lokalnych sprzedawców aut uruchomił w czterech różnych miastach radiową kampanię reklamową dotyczącą promocyjnej sprzedaży cyfrowych odbiorników samochodowych. Do tej akcji powołano specjalny zespół sfinansowany przez Digitalradio Norge, organizację zrzeszającą nadawców publicznych i komercyjnych. Inny zespół, o nazwie Radiobilene, zajął się edukacją sprzedawców pracujących u dealerów aut i w sklepach z elektroniką. Zespół ten, dysponujący folderami informacyjnymi oraz aparaturą do prezentacji sprzętu, dotarł do niemal każdego dealera i punktu usługowego mechaniki samochodowej, dostarczając im ważnych informacji o zmianach i nowych rozwiązaniach w radiofonii cyfrowej.
 
Szwajcaria

Aktualnie wyniki sprzedaży odbiorników cyfrowych nie są w tym kraju istotnym elementem kryterium wyłączenia emisji analogowej. Ważne jest natomiast wyposażanie gospodarstw domowych w odbiorniki cyfrowe, których sprzedaż ciągle wzrasta. Jest to możliwe m.in. dzięki wspieraniu sprzedawców poprzez organizowanie im szkoleń poświęconych prezentowaniu nowych cyfrowych rozwiązań.

Tworzenie zaufania i budowanie świadomości u sprzedawców opiera się na systematycznym dostarczaniu odpowiedniej literatury fachowej, broszur i ulotek prezentujących zalety słuchania radia cyfrowego, organizowaniu warsztatów, na których można pokazać wszystkie funkcje odbiorników cyfrowych, zwłaszcza te, które nie występują w odbiornikach analogowych. Do działań promujących radio DAB zalicza się również kampanie medialne, promocje cyfrowego radia w głównych kanałach telewizyjnych i w radiu oraz reklamę drukowaną.

Na stronie www.digitalradio.ch można znaleźć najnowsze informacje o dostępnych na rynku odbiornikach. Aktualnie trwa promocja online, realizowana wspólnie z angielskim producentem odbiorników, firmą Pure. W ramach tej promocji można wygrać w konkursie przenośne radia DAB+.

Wzrost sprzedaży odbiorników DAB nie jest stymulowany działaniami samych tylko sprzedawców. Kluczowym elementem jest tutaj również współpraca nadawców, producentów i importerów sprzętu. Dzięki temu można dostarczać klientom odpowiednie urządzenia za odpowiednią cenę.

W marcu b.r. wykonano w Szwajcarii kolejny ważny krok w kierunku cyfrowej przyszłości – przedstawiciele radia publicznego SRG SSR i stacji prywatnych podpisali porozumienie dotyczące przechodzenia z emisji analogowej na cyfrową. W porozumieniu tym ujęto konieczne działania, jakie mają być realizowane w celu rozwoju radiofonii cyfrowej, w tym działania marketingowe, które muszą być odpowiednio skoordynowane.

Ciągły wzrost sprzedaży odbiorników cyfrowych zależy od wzrostu wiedzy społeczeństwa o zaletach tej techniki – funkcjonowania tych odbiorników i jakości dźwięku. Tak, aby potencjalni nabywcy wiedzieli dokładnie jakie radio mają kupić dla domu i dla auta.

Wielka Brytania

Sprzedaż odbiorników cyfrowych jest duża, w sumie sprzedano ich ponad 20 mln (dane GfK). Niemal połowa gospodarstw domowych ma już odbiornik DAB, połowa sprzedanych odbiorników DAB to odbiorniki przenośne. Jednocześnie coraz więcej tradycyjnych domowych zestawów audio zastępuje się zestawami z bezprzewodowymi głośnikami (łączącymi się ze wzmacniaczem poprzez Bluetooh). Wyraźnie wzrasta też ilość odbiorników DAB w nowych autach. Tylko w zeszłym roku radia cyfrowego można było słuchać w ponad 1,4 mln. aut (dane CAP/SMM).

Ciągły wzrost sprzedaży odbiorników domowych świadczy o wyjściu cyfrowego radia poza fazę początkową. Wzrost ten pobudzają nowe stacje radiowe, które nadają tylko cyfrowo, oraz systematyczne zwiększanie pokrycia kraju sygnałami DAB.

Sprzedaż wzrosła też wskutek obniżek cen, które obecnie, w przypadku własnych marek sieciowych, kształtują się na poziomie poniżej 20 GBP. Ponad 60 procent nowych aut jest standardowo wyposażonych w odbiornik cyfrowy. Producenci aut doceniają również wzrastające pokrycie kraju nadajnikami DAB. W tym roku uruchomiono setki nowych nadajników, programy BBC do końca tego roku będą docierać do 97 proc. populacji kraju, a do końca przyszłego roku pokrycie dla programów lokalnych wzrośnie z 76 procent do ponad 90 proc.

Organizacja Digital Radio UK (media, nadawcy publiczni i prywatni) uruchomiła kampanię promocyjną, której reklamy nadawane są w stacjach komercyjnych i stacjach BBC. Do tych reklam zaangażowano eksperta technicznego i prezentera Formuły I - Suzi Perry.

Uruchamiana jest też akcja specjalnego oznakowania (tickmark) tych odbiorników cyfrowych, które są „future-proof” (będą spełniać wymagania oczekiwane w niedalekiej przyszłości) i spełniają jednocześnie minimalne wymagania odnośnie standardu.

Organizowane są również działania ukierunkowane na sprzedawców pracujących w sieciach detalicznych jak i na rynku wtórnym – zapewnia się im odpowiednie broszury informacyjne i materiały szkoleniowe do skoordynowanych promocji radia cyfrowego.

W wielu domach jest już radiowy odbiornik cyfrowy, ale w około połowie gospodarstw domowych jeszcze go nie ma. W sprzedaży odbiorników pomoże wiedza, przekazywana zarówno sprzedawcom jak i klientom, dotycząca zalet tych odbiorników, wciąż zwiększające się pokrycie kraju sygnałem DAB oraz dodatkowe bezpłatne usługi w rodzaju sprawdzania zasięgu nadajników cyfrowych na podstawie podanego kodu pocztowego. Istotna jest również bogata oferta rynkowa – odbiorniki różnych klas, od najtańszych i najprostszych do odbiorników wyposażonych w bezprzewodowe łącze Bluetooth i połączenie z Internetem.

W kategoriach długoterminowych oczekuje się wzrostu sprzedaży w miarę wzrostu pokrycia i zastępowania stacjami cyfrowymi obecnych jeszcze stacji FM. W pierwszej połowie przyszłego roku ma ruszyć nowa ogólnokrajowa sieć komercyjna z nowymi 15 programami. A fakt przyjęcia przez rząd konkretnego terminu wyłączenia „analogu” - przyśpieszy jeszcze bardziej proces wymiany odbiorników analogowych na cyfrowe w domach i w autach.
 
źródło: Worlddabeureka
 
 

Materiały powiązane

Powrót na górę strony
Adres Biura
Adres biura KRRiT
Siedziba i Biuro KRRiT Wydział Abonamentu RTV

Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9

01-015 Warszawa

NIP: 521 27 99 708

REGON: 010182401
fax. 22 597 31 80

 

ul. Sobieskiego 101
00-763 Warszawa

Numer infolinii: 22 597 31 01

X Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Polityka prywatności i wykorzystywania plików cookies
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie